Nordisk Lager & Logistik 1
TRANSPORT & LOGISTIK ”30 procent fraktar bara luf
t” Såväl ekonomi som miljö påverkas negativt av luftfrakter. Så stor volym som 30 procent av paketerat gods är i snitt luft. Förpackningsmaterialet är större än vad varorna kräver och istället för att anpassa materialet till produkterna fylls kartongerna med luft, det vill säga onödigt men nödvändigt fyllnadsmaterial. Detta problem har det finländska automationsföretaget Jomet, vars inriktning är materialhantering, fasta på och tagit fram en maskin som smart anpassar förpackningsmaterialet till produkterna. Maskinen har automatisk höjdavläsning av innehållet, därefter beskärs kartongkanterna ner till innehållet och viks in innan locket sätts på. Maskinen kan även hantera olika bredd och längdformat på kartonger, och har magasin för upp till tre olika format för locken. Allt sker per automatik, vilket innebär besparingar för arbete och kostnader både för frakt och fyllnadsmaterial. Utöver detta tillkommer miljövinsten i och med att det inte finns oanvänd plats i lådorna under frakt. – Om du fraktar mycket så finns det stora kostnader att spara, rent ekonomiskt såväl som miljömässigt. Jag tror fler och fler inom E-handel får upp ögonen för denna. Vi ställer ut på Scanpack i Göteborg och där så kan vi förklara mer hur maskinen fungerar, och räkna ut exakt vad Ett stort svenskt företag har just investerat i en Jomet Trimpack för att ytterligare öka lönsamheten för dess ehandel. Maskinen ska nu installeras av Jomet i samarbete med sin svenska partner ITO Pallpack. Foto: Jomet du kan spara, säger Axel Hagen från ITO Pallpack som är Jomets samarbetspartner i Sverige. – Det är en världsnyhet vad jag vet, mycket få om någon har tagit fram något liknande. Lösningen blir snabbt lönsam för den som levererar varor i olika mängder samt lådor i olika storlekar, säger Axel Hagen. Ny LNG-anläggning i Göteborgs hamn Efterfrågan på flytande naturgas (LNG) som fartygsbränsle ökar i Göteborgs hamn – nu är det klart att även tillgången på LNG och valmöjligheterna för bunkring blir större framöver. Swedegas, som bygger en fast anläggning för LNG i Göteborgs hamns energihamn, har nu skrivit avtal med en gasleverantör till anläggningen som planeras att tas i drift i augusti. LNG är idag det renaste marina bränslet som står till buds för den storskaliga sjöfarten. Jämfört med traditionellt bränsle minimeras utsläppen av svavel, partiklar, tungmetaller och kväveoxider kraftigt. LNG används allt mer i sjöfarten världen över i takt med att de globala utsläppsreglerna för sjöfarten blir allt striktare. EU har också pekat ut LNG som ett viktigt fartygsbränsle för framtiden. Sedan tidigare opererar LNG-leverantören Skangas i Göteborgs hamn och förser fartyg med LNG genom så kallad ship-to-ship-bunkring. I och med Swedegas anläggning och den norska gasleverantören Barents NaturGass intåg blir utbudet större för de LNG-köpande rederierna i hamnen. – Vi ser att efterfrågan på LNG blir allt större i Göteborgs hamn och det är viktigt att erbjudandet fortsätter att utvecklas. I och med Swedegas anläggning får hamnen en större LNG-palett än tidigare med en konkurrensutsatt marknad med fler gasleverantörer, samtidigt som bunkringssät8 • NORD I SK LAGER & LOG I ST I K 3 20 1 8 ten blir fler. Det innebär större flexibilitet, stabilare tillgång och bättre service för LNG-köparna, säger Jill Söderwall, chef för Energihamnen, Göteborgs Hamn AB. Från och med i augusti då Swedegas anläggning beräknas vara färdigställd kommer LNG-kunderna i Göteborgs hamn att erbjudas tre sätt att bunkra LNG; ship-to-ship, från lastbil och genom så kallad “pipe-to-jetty”-teknik. Samtliga bunkringgsätt kan genomföras medan fartygen lastar eller lossar. Swedegas anläggning kommer att förses med LNG via trailers eller tankcontainers som lossas vid en lossningsstation. Därifrån distribueras gasen via en rörledning ut till fartygen som ligger vid kaj. Anläggningen är skalbar och kan byggas ut i takt med marknaVid kajplats 519 (där det röda fartyget ligger) blir LNG-bunkring möjlig via rörledning direkt till fartyg. Foto: Göteborgs Hamn AB. dens behov. Den är också klar för att ta emot flytande biogas (LBG).