Nöjesnytt Malmö 1
SIONERBIORECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECENS TD
HEEE BPIWATER HORIZON olll G SHORT I ro eerrnna:a: M k Satre W Chlb llerg B Kad Ri R ii P ta Be Mg K eg:: Aederm r c ay nnnnn Veer f å pedagogiska humör. lj s ti urndel Eftm ä freno god, nala äI s dd? "Deep hwate "rMarg n ca, filmen om kat u nf ra på olje l ännastr eo enp p oc uh ppaptrtföorme l kt o ikansknsklig n 2010 v hill mest peka finger. me vem "rn oin e job" oc ran e e dn i Miexn i mäa gulfe i g righet, oc dumhet. Och i v sst finns det mer att tillägga om finanskrisen. I april 2010 började gas att läcka ut i samband med djuphavsHär med Hollywoods samlade manliga elit på sitt mest borrning r n o ep al ttformen Deepwater Hori oz n. Explosionen som följde slukade större delen av plattform i j bbet "b j . en nnan den s njö k ti l botten, men flemorölsa o f t å lank lma " und att plötåsligt derbli vadd den c i ool ik kå Hlur gick det oglara mi joner a r o a äcktne till er tre m naut Mexastaensk killen i r mn innan o eille jobbade so lm? Hur a golfeu met v lj b lo aget BP yckades fkö seg a v ärlla "njag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? PecterO h h Bur k f d km tai ckiga bvlå de oar ölrda ärlild mossigan kli t sänke he a v m jsöek änomi k?onsekvenserna, utan o u d bli va r giäk d ga fölrlg usteö a jh bbet "ba km k "d l d en cwatlerste rkäutte se. vår ndle Den låter delvis vänta på sig – a ti k sänka hela världsekonomin? ergsunil ea ser ng ao kntaearsetlraotfeera e vesserarapipgern e it i U fSöA f k serar på nd intr ärdep s en i h Bergt verlkar vilj ade dem? upp r Heun mcns e o amorns oc o vem somn orsaa a en ti le ant.t p El lavötsl miägnt dog pd då Deep oo a Ho kriilzlon o rcumme vi le o j bba ge som Hu-r "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? f k s t ända till filmens efterlä Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepappe ir USA texter (där alla de omkomna arbetarna får en minnesruna). I stället b gy gs handlingen upp kring överlevaren Mike Williams Jo, det ska "The big short" berätta för er. Skådisar i toppform JAG ÄLSKAR DIG – EN SKILSMÄSSOKOMEDI I rollerna: Christine Meltzer, Björn Kjellman, Nour El Refai med flera Regi: Johan Brisinger nnnnn Det är svårt att lyckas med romantiska komedier, och fiaskot är ett faktum i svenska ”Jag älskar dig – en skilsmässokomedi”. Klyschorna haglar och trovärdigheten uteblir i berättelsen om ett krisande överklasspar i ett vykortsvackert Stockholm. Komedier är till för att man ska få skratta. Ändå dröjer det till de allra sista skälvande minuterna innan Johan Brisingers film infriar det löftet. Men när slutscenen kommer – en absurd Richard Curtis-ripoff med pianoklink och allsång i julaftonsmiljö – då skrattar jag faktiskt, till sist. Ett panikartat, halvkvävt skratt, klibbigt av genans. Brisinger har gjort sig känd för känslosamma dramer, som ”Underbara älskade” med Michael Nyqvist från 2006. När han nu ger sig in i komedikonsten väljer han den absolut svåraste subgenren: en renodlad romcom. ”Jag älskar dig – en skilsmässokomedi” tar sin början bland takåsarna i Paris, THE HATEFUL EIGHT där det nygifta paret Gustaf och Marianne (Björn Kjellman och Christine Meltzer) drömmer om en fantastisk framtid tillsammans. De ska älska och upptäcka världen, och han ska bli berömd författare. 20 år senare lever de ett konventionellt (men välbärgat) liv på Östermalm med två tonårsbarn. Gustaf har släppt författardrömmarna, arbetar som advokat och har förvandlats till gubbe. Marianne är frustrerad, hon vill ha ut mer av livet och en kväll släpper hon skilsmässobomben. "Men vi ska ju äta middag hos mina föräldrar”, svarar han. Så börjar en omtumlande tid för hela familjen. Barnen försummas medan Marianne och Gustaf försöker hitta sig själva – hon med den eldige italienaren Rodolfo (Rodolfo Corsato), han med det kaxiga cykelbudet Rita (Nour El Refai). Båda romanserna saknar all trovärdighet. Isdrottningen Marianne smälter när hon bjuds på hemlagad pasta i Rodolfos bohemiska husbåt, medan torrbollen Gustaf provar LSD och dansar naken på Ritas fest i ”den farliga förorten”. Här bryter Brisinger mot den romantiska komedins grundpremiss – att vi i publiken måste få åtminstone ett kärlekspar att heja på. Lägg till en ändlös räcka tjusiga vykortsbilder på Stockholm i allmänhet och urtrista Östermalm i synnerhet, och en taffligt konstruerad ”twist”, och du har ett fullkomligt haveri till film. Det är först mot slutet som man kan skratta åt eländet. KARIN SVENSSON Regi: Quentin Tarantino Med: Samuel L Jackson, Jennifer Jason Leigh, Kurt Russell med flera. MISS PEREGRINS HEM FÖR BESYNNERLIGA BARN I rollerna: Eva Green, Asa Butterfield, Samuel L Jackson Regi: Tim Burton nnnnn Tim Burton tar sig an filmatiseringen av succéromanen ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”, om ungar med märkliga förmågor och monstren som vill förgöra dem. Resultatet är ojämnt, men med finfina skådespelarinsatser. En liten flicka tycks sväva en decimeter ovanför marken. En ung pojke poserar i frack, hög hatt och monokel. Två små barn med vita ansiktsmasker och vita särkar leker en märklig lek – det ene verkar dra ut en serpentin ur 42 | nöjesnytt82 | nöjesnytt munnen på den andre. Bilderna tillhör författaren Ransom Riggs samling av udda fotografier från kamerans barndom – bilder som inspirerade honom till att skriva fantasyromanen ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”. Men de skulle lika gärna kunna vara hämtade direkt ur Tim Burtons märkliga fantasi, som småsyskon till Beetlejuice och Edward Scissorhands. Därför är det föga förvånande att det är just Tim Burton som står bakom filmversionen av Riggs bästsäljare. Burton tar utan ansträngning kommandot över denna berättelse om barn med märkliga förmågor som bor i ett viktorianskt kråkslott och tampas med fasansfulla monster. Skådeplatsen är en liten ö utanför Wales kust. Hit kommer 16-årige Jake från Florida för att få veta mer om hans farfar Abes bakgrund. Abe växte upp på ett barnhem på ön, och Jake har vuxit upp med hans sagor om de besynnerliga barn som han träffade där. Men när Abe mördas står det klart för Jake att sagorna var på blodigt allvar, och att mordet hänger ihop med Miss Peregrine och hennes barnhem. Det blir början på ett äventyr i tid och rum. Överlag är filmen ett rejält snäpp läbbigare än annan tonårsfantasy – här festar skurkarna på ögonglober medan hjältarna har mer än lovligt morbida intressen (som att bygga stridsrobotar av dockdelar och djurhjärtan). Den är också lite ojämn, i början känns det som att Burton har smittats lite av romanens makliga tempo. Berättelsen får liv först när Burton släpper förlagan och skapar sitt eget äventyr; den sista halvtimmen är en genial kombination av knäppa infall och bombastiska specialeffekter. Men den största styrkan med ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn” är två fantastiska skådespelare. Asa Butterfield som Jake bär filmen med sin patenterade känslighet, medan Eva Green i titelrollen gör en sprakande insats med lika delar Mary Poppins och Morticia Addams. KARIN SVENSSON nnnnn spelar motvalls personer som inifrån det finansiella toppskiktet på Wall Street börjar inse vad inga andra vill eller förmår: (M kar Wahlberg), chefsel ke trikern som var den siste att mna plattformen. Den som r ä bekant med Bergs tidigare regiar e e vet att han brinner b t för hjälteskildringar. "Deepwater Horizon" är inget undantag, och Wahlberg har rätt sorts vardagliga utstr n ni g för den här typen a rv oller. ål Men här klistras hjälteglorian lite för hårt vid skådespelarens blodstänkta hjässa. Williams profileras tydligt som den lille mannen mot det stora, e a a o elj b lo aget, vilket gör att "Deepwater Horizon", m t i sin eld hs ärjade pr ka t, framstår som tämligen svartvit. l k it I stället för att nyansera bilden eller sätta händelsen i ett historiskt sammanhang ägnar Berg massvis med speltid åt detaljbeskrivningar av plattform b t t och att jätte n a sar e e följa arbetarnas Men kanske engagerar sådant mer än lortiga s r n er och döda havsdjur. lå g bil- och helikopterresa till Deepwater Horizon. t ä d ELIN DAHLMAN Horiizon" ll" kommer ve a are , , rurt Putstse , , Cl h Kirasttie H d le anu Bsaon med fl e d fleerara