Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | hus och hem Grönt och lätts
kött är svenskarnas melodi Foto // Pressbild Gröna och lättskötta växter ligger på topp när svenskarna väljer inomhusväxter. Många väljer växter som bidrar till en bättre inomhusmiljö. Både sticklingar och torkade blommor är fortsatt populära, särskilt bland de yngre konsumenterna. Allt enligt Plantagens rapport Växttrender för 2021. Rapporten är baserad på en kvantitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2219 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning och visar att svenska konsumenter har ett fortsatt stort och ihållande intresse för olika typer av inomhusväxter. Allra störst är intresset för lättskötta växter (62 %), även om växter som ger en bättre inomhusmiljö också är något som intresserar många (47%). Den främsta anledningen till det stora intresset för inomhusväxter är enligt 6 av 10 svenskar att de bidrar till lugn och harmoni. Men vilka växter köper svenskarna? Jo, i topp är föga överraskande gröna växter (69%) följt av blommande växter (40%) och orkidéer (33%). Noterbart är att 20 procent av de svarande även köper kaktusar. Vad man köper förändras dock med tidsandan. – Vi kommer att se ett ökat fokus på växter som man mår bra av att ha omkring sig, ta på eller titta på. ”Mood boosters” är lite av sockret ovanpå i tillvaron – unika växter som inte behöver vara perfekta utan som vi väljer med magkänslan, säger trendexperten Stefan Nilsson i ett pressmeddelande. Sticklingstrenden är idag en bred och folklig trend, som är här för att stanna. 45 procent av svenskarna uppger att de tar sticklingar och mest populärt är det bland kvinnor (55%). Ytterligare en trend som varit uppseglande under en tid är torkade blommor som nu syns tydlig bland de yngre där 41 procent i åldrarna 18-29 år uppger att de köper torkade blommor eller torkar själva. Även här finns en tydlig hållbarhetsaspekt då personer som är insatta i hållbarhetsfrågor är mer benägna att ägna sig åt att torka blommor än andra. De torkade växterna knyter även an till flera parallella trender, inte minst den avskalade nordiska inredningstrenden. – Vi ser tydligt att konsumenterna väljer blommor och växter som känns ”nära naturen”, det får gärna vara spartanskt snarare än glamouröst och flott, säger Hans Jensen, kategoriansvarig på Plantagen. VI UTFÖR ALLT INOM MARK OCH GRÄVARBETEN. Diplomerade för enskilt avlopp. Ring för en kostnadsfri offert. www.axelssons.org marcus@axelssons.org 14 073-914 45 69 M Axelssons Maskin & Transport AB Stene Brunn 106, Kumla • Tel. 019-573510 Vardagar: 9-18 • Lör-sön 9-15 www.abytorpshandelstradgard.se Nya textilier från Ludvig Svensson Foto // Pressbild Pure Med sin lätta och sofistikerade framtoning är Pure en gardin som destillerar ljuset elegant. Det är en virkad textil med skir och drömlik karaktär, som ändå har tyngd och håller formen otroligt bra. Den pudriga färgskalan rymmer 15 pasteller som drar åt det blekgrå kalkhållet. Inspirationen kommer från blästrat glas och det syns i gradienterna som ger Pure sitt diffusa uttryck. Textilen uppmuntrar till att leka med genomsläppet och hitta nya optiska effekter. Den är perfekt när du har behov av ljus och kontakt men inte vill vara helt exponerad. Ally Pure får sällskap av ytterligare två textilier denna höst. Ally kommer ur Vi erbjuder krukväxter, snittblommor, och binderier. Även krukor, jord, fröer och gödning m.m ett skandinaviskt formspråk med en kombination av ett fantastiskt naturmaterial och ett gediget hantverk. Det här möbeltyget tillverkas av ull från norska får vilket gör att det kan stå för skönhet i det rena och brokiga. En slags lågmäld exklusivitet, om man så vill. Noun Noun får sägas representera det självklara samspelet mellan form och funktion. Det här är en ljudklassad “dimout”-gardin som släpper igenom minimalt med ljus och reducerar brus och andra missljud. Med en tät satängbindning får den ett vackert fall och den kan fås i någon av 15 olika färgställningar – från kyligt stålgrått till varm kopparnyans.