Stort test: KABE Travel Master x780 LQB 1
TEST X 780 serien är inte ny, den har i flera år
varit en av de populäraste i Kabes modellutbud. Men planlösningen i testbilen är ny. Den hade katalogpremiär på Elmia och sålde bra trots att den inte fanns att känna och klämma på. Inte så konstigt kanske. Drottningssäng i sovrummet, taksäng över sittgruppen, delat badrum, vinkelsoffa, vinkeldinette, god isolering och välplanerat värmesystem uppfyller mångas önskemål. Med 2,5 meters bredd får du volym som i en husvagn ombord. Detta är Kabe ensamma om på marknaden. Endast stora Liners är lika breda. Men! I min mening är det uppträdandet på vägen som är bilens klo. Unikt lång hjulbas Det finns två saker som gör fordon komfortabla – tyngd och lång hjulbas. Det är därför man åker så bekvämt i en limousine. I denna Kabe uppfylls båda parametrar. Inte kul för dig som inte får köra husbil tyngre än 3 500 kg, men för alla oss andra är det en riktig höjdare. Normalt har en husbil av denna storlek 4 350–4 500 mm mellan hjulaxlarna. Men här är hjulbasen 4 700 mm. Låter inte som särskilt stor skillnad. Men skillnaden är påtaglig. Som av guds försyn, jag är ju i Jönköping trots allt, blåser det rejält under testet. Från Tenhult in till Jönköping har jag rak sidvind. Jag kan höra den vina och känner att det rycker i bilen. Men aldrig att jag behöver korrigera min kurs. Jag sitter avslappnat i 90 km/h och njuter av färden. Ett resultat av att den långa hjulbasen ger ett kortare överhäng, mindre ”rumpa” för vinden att grabba tag i. En inte oväsentlig säkerhetsfaktor! Ojämnheter sväljs galant. Det rister lite i bilen men inte så det stör. I tvära kurvor drar jag ner lite på farten, mest av gammal vana, det behövs egentligen inte. Men en husbil kör man inte på attack. Motorn är 150 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor, kopplad till automatlåda. En trivsam drivlina som gör ett gott jobb. Jag får efter testet även testa bilen med 180 hk motorn och i ärlighetens namn är den ett bättre val. Skillnaden märks främst när det bär uppför. Inne i Jönköping ändras körupplevelsen. Bilens bredd gör att jag ligger närmare mittlinjen. Jag tar även ut kurvorna mer än vanligt. Höga kantstenar oroar mig eftersom bilens 42 HUSBILEN 5/19 Taksängen tål 200 kg. Den smalnar av i fotänden och madrassen sluttar för att passa in i takets rundning. Svårt att ange ett bäddmått, normalt mäter vi madrassen, men i detta fall är det svårt att utnyttja madrassens fulla bredd. Jag bedömer bäddmåttet till 94 cm bredd, avsmalnande till 69 cm. Längden är 198 cm. Tack vare bulan i taket kan sängen hissas så den är flush mot taket. Snyggt! insteg är väldigt lågt. Det känns som att jag kan slå i kantstenen med bodelens nederkant. När jag möter bussar saktar jag ner för att inte riskera något. Det finns plats, men jag är ovan vid ett så här brett fordon. Tänk vad ett par decimeter kan göra. Efter någon timme i stadstrafik börjar jag få en känsla för bodelens bredd och kör mer avslappnat. Jag råder er som är intresserade av bilen att provköra lite längre än vanligt, annars är risken att ni blir avskräckta och väljer bort bilen på fel grund. Det är en rejäl säng i sovrummet, 152 x 202 cm. Med en mycket bekväm madrass och till och med en bäddmadrass. Trots bilens extra bredd blir det trångt att ta sig runt. Tacka det delade badrummet för detta. Man kan skjuta upp sängen mot bakstammen med hjälp av en elmotor. Då blir det mer svängrum. Vi ger tummen upp för att man ordnat praktiska ”nattduksbord” infällda i sidorna på garderoberna. «