Stort test: KABE Travel Master x780 LQB 1
TEST ALC + ACS = Personbilskomfort Som jag nämnde
fick jag även köra bilen med den starkare motorn. Men det var inte på grund av motorn jag körde den bilen. Det var för att chassiet pimpats med AL-KO:s automatiskt nivåreglerande dämpare (ALC) på bakaxeln och deras ACS dämpare och fjädring på framaxeln. Redan i original är detta som sagt en mycket komfortabel husbil att köra. Men med ALC och ACS blir komforten personbilslik. Bilen går mjukare utan att kompromissa med stabiliteten. Det blir även en tystare färd då bilen isoleras bättre från underlaget. Jag tror jag åker i 90 km/h men hastighetsmätaren envisas med att hävda 110 km/h. I kurvorna kör jag fortare utan att jag tänker på det. Inget att sträva efter förvisso men det signalerar ett tryggt väguppträdande. Det är inte ofta farthållaren används för att slippa överskrida hastighetsgränsen när man åker husbil, men i denna bil är det läge att aktivera farthållaren av just denna anledning. ALC dämparen på bakaxeln ser till att automatiskt nivåreglera bilen oavsett last. Det ger fjädringen optimalt arbetsintervall. Ingen småsak i en husbil som får lasta ett ton. Dessutom har dämparen en gasblåsa som ger komfort liknande luftfjädring. Det kostar en slant att få dessa tillval. Men det är värt pengarna, jag lovar. Man kan även beställa bilen med luftfjädring fram och bak. Kostar betydligt mer, men ger inte bättre väguppträdande. Luftfjädringen kan inte kompensera för snabba viktförskjutningar, exempelvis i en tvär kurva, och det gör att man upplever bilen som svajig i sidled. Vinter? Gärna! Att en Kabe husbil klarar svensk vinter tar man för givet. De har byggt sitt varumärke runt goda vinteregenskaper. Välisolerade, inga köldbryggor, inga kallras bakom möblerna, vattenburen värme inklusive golvvärme. Testbilen är inget undantag. Det är luftspalter överallt och där det är konvektorer har man sörjt för god konvektorverkan. Med det menas att man har stora öppningar in till konvektorn där kall luft kan strömma in för att ersätta den stigande varmluften. Varmluften stiger genom smala öppningar som får luften att accelerera och på så vis cirkulera i bodelen och ge jämn värme. 44 HUSBILEN 5/19 Isolerad och av värmesystemet uppvärmd spillvattentank lämpar sig väl för fricamping. Spillvattentanken töms med pump, en frostsäker lösning. En sak vi klagat på i ett vintertest av en äldre Kabe var att den hade svårt att ta sig fram i vinterföre, särskilt när det gick uppför. Ett långt överhäng var boven i dramat. Testbilen lider tack vare sin långa hjulbas inte av detta och blir därmed en ännu bättre vinterkompis. Ingen 3,5 tonnare En nästan åtta meter lång husbil med vattenburen värme, taksäng och diger utrustningslista är inget lätt fordon. Teoretiskt skulle man kunna registrera bilen med 3,5 tons totalvikt. Men den blir inte praktiskt användbar. Testbilen väger in på 4 500 kg totalvikt och får då lasta ett drygt ton. Mer än nog. Utvändigt finns ett stort garage att stuva campingmöbler och annat skrymmande i. Här finns även hängare för skidkläder, skoteroverall och andra ytterkläder. Eftersom dubbelgolv saknas är det inga andra utvändiga stuv. Invändigt är det gott om överskåp och små fack till allehanda prylar. Under sängen finns lådor och skåp och ett utrymme man kommer åt genom att lyfta sängen. Två garderober, en på var sida om sängen. För två personer räcker stuvutrymmena. För fyra en helg likaså. Men ska en familj om fyra semestra i veckor får man packa med eftertanke. Varma dagar kan man med en fläkt ventilera utrymmet bakom kylskåpet för att öka dess effektivitet. En lika ovanlig som lysande lösning! Jag tycker Den långa hjulbasen gör underverk för komforten och kursstabiliteten under färd. Att svängradien blir lite längre störs jag inte av alls. Bästa motorvalet är 180 hk, gärna kopplad till automatlåda. Den stora sängen bak skapar ett trångt sovrum. Jag önskar att den gick att sänka, då kom man runt den lättare och fick mer rymdkänsla i sovrummet. Att man kan skjuta upp den mot bakstammen dagtid hjälper en aning, men är främst komforthöjande när man vill läsa eller slumra. Att det är en komfortabel sovplats råder inga tvivel om. Kvalitetskänslan är hög ombord. God känsla i luckor, dörrar och beslag. Passformen i luckor och skåp är god. Jag stör mig på att det inte finns en strömbrytare i anslutning till varje lampa. Vissa tänds via bodelens kontrollpanel, andra med strömbrytare. Placeringen av strömbrytarna är inte alltid logisk. För mig som testar många husbilar är det störande, för den som bara har en husbil att lära sig spelar det mindre roll. Kort sagt är detta en komfortabel långfärdsbil med rymd som en husvagn och vinteregenskaper i toppklass. Vad mer kan man kräva? Kabe vet hur vi svenskar vill ha det och skulle aldrig bygga en husbil utan vettig hall. Klädkrokar, skoskåp, fönster i dörren, små hyllor till saker som annars fyller fickor eller blir liggande på bordet. «