STT 1
22 STT Vecka 47 onsdag 19 november 2014 SPORT FÖR
ENINGSNYTT SPORT Div. II Hockey/Tvåan södra A Tibro – Ulricehamn 5–2 Bäcken - Borås 2–3 Hanh/Kings 13 8 4 1 53-24 32 Tibro 13 8 3 2 Kungälv 13 8 2 3 Bäcken 13 8 1 1 56-31 47-33 5 Kållered 13 6 0 7 Ulricehamn 13 2 5 6 41-41 38-37 50-52 4 55-45 25 ----------------------------------------------Alingsås 13 6 3 4 56-42 23 Trollhättan 13 6 3 4 Borås 13 7 23 22 18 Töreboda 13 2 3 8 37-50 Nittorp Göteborg 13 0 3 10 31-76 37-44 14 9 13 2 2 9 23-49 9 4 Novemberracet 1 november arrangerade Skene MS tävlingen Novemberracet. Resultat: Superfinal 1. Tobias Svärd, MK Orion, Saab, 2. Pontus Mejving, Skillingaryds MK, 3. Jennie Käll, MSK Hammaren, Saab, 4. . Hanna Petersson, Bohus Racing, d:o, 5. Martin Liljeblad, Eksjö FRC, VW, 6. Christoffer Gudmundsson, Kristianstad FRC, Volvo. Seniorer Bakhjulsdrivet A-final; 1. Christoffer Gudmundsson, Kristianstad FRC, Volvo, 2. Martin Liljeblad, Eksjö FRC, VW, Daniel Klasson, Älvbygdens MK, 4. Jörgen Johansson, MK Falcon, VW, 5. Tobias Svenrot, Älvbygdens MK, Volvo, 6. Marcus Gustafsson, Tidaholms MK, d:o B-final; 1. Mikael Tarkki, Kinds Mk, Volvo, 2. Anton Johansson, Varbergs MK, d:o, 3. Tobias Wigeborn, Alingsås MK, d:o, 4. Gösta Wremert, Skene MS, Seat, 5. Joakim Fredman, Kinds MK, Volvo, 6. Rasmus Berggren, Tomelilla MK, d:o Seniorer framhjulsdrivet A-final; 1. Tobias Svärd, MK Orion, Saab, 2. Pontus Mejving, Skillingaryds MK, Datsun, 3. Magnus Tates, Emådalens MK, VW, 4. Morgan Nordbeck, Ystad MK, Saab, 5. Viktor Johansson, MK Falcon, Toyota, 6. Jens Svensson, Bojus Racing, Peugeot B-final; 1. Andreas Zälle, Lidköpings MSF, Saab, 2. Jan-Anders Bengtsson, Fjärås MK, Toyota, 3. Pontus Karlsson, d:o, Peugeot, 4. Marcus Sjögren, Tidaholms MK, Volvo, 5. Marcus Nilsson, Eslövs MK, Saab, 6. Stig Svensson, Torslanda MK, d:o. Damer A-final; 1. Hanna Petersson, Bohus Racing, Saab, 2. Jennie Käll, MSK Hammaren, d:o. 3. Jessica Åberg, Karlskrona AK, Toyota, 4. Helena Fosselia, Fjärås MK, Saab, 5. Marika Carlsson, SSI Jönköping, Opel, 6. Fatima Anderberg, Kristianstad FRC, Saab B-final; 1. Anneli Johnzon, Varbergs MK, Saab, 2. Ida Johansson, Älvbygdens MK, Volvo, 3. Christina Bergendahl, Fjärås MK, Saab, 4. Ewelina Göransson, V:a Östergötlands MK, Opel, 5. Anna Sjöberg, Ljungby MK, d:o, 6. Louise Olsén, Fjärås MK, Saab. Juniorer A-final; 1. Simon Claesson, Skene MS, Volvo, 2. Linus Granlund, Vara MK, Saab, 3. Emilio Trejile, Skene MS, d:o, 4. Andreas Eriksson, SMK Trollhättan, d:o, 5. Kevins Eriksson, d:o, d:o, 6. Kim Andersson, Orust MS, Opel B-final; 1. Johan Segeflo, Eksjö FRC, VW, 2. Estelle Rosendahl, Bohus Racing, Volvo, 3. Max Nilsson, Eslövs MK, Saab, 4. Tobias Vatvedt, Kalmar MK, d:o, 5. Magnus Samuelsson, Skene MS, Volvo, 6. Mattias Karlsson, Fjärås MK, Peugeot. 28 27 Kindsmästerskap i terränglöpning Kindsmästerskapen i terränglöpning avgjordes torsdag 13 november vid Hagatorpet i Tranemo. Resultat: Klass 6-8 år Linn Järsenholt, Länghems IF, Wilma Palmqvist, Länghems IF, Noa Lund, Melker Erlandsson, Tranemo IF Skidklubb, Agnes Olsson, OK Tranan, Felicia Högberg, Alva Bengtsson, Tranemo IF Skidklubb, Edvin Torsson, Annie Wallin, Länghems IF, Axia Abrahamsson, Elsa Karlsson, Tranemo IF Skidklubb, Isabelle Järsenholt, Länghems IF, Linn Davidsson, Länghems IF, Linn Järsenholt, Länghems IF, Erik Kindlund, OK Tranan. Klass D 9-10 Lova Eriksson, Tranemo IF Skidklubb, 6.47, Emma Bengtsson, Tranemo IF Skidklubb, 6.50, Saga Sankala, Länghems IF, 6.59, Lisa Östensson, Länghems IF, 7.16, Sara Ohlin, OK Tranan, 7.39, Alma Larsson, Tranemo IF Skidklubb, 10.36. Klass D 11-12 Hanna Björkman, Länghems IF, 14.27, Ida Wallin, Länghems IF, 14.31, Amanda Norrby-Rydin, Länghems IF, 14.56, Ellika Petersson, 16.45, Tilda Petersson, 16.45. Klass D 13-14 Tuva Persson, Tranemo IF Skidklubb, 12.22, JuliaWallin, Länghems IF, 13.33, Felicia NorrbyRydin, Länghems IF, 13.55, Malin Nilsson, OK Tranan, 15.24. Klass D 15-16 Victoria Andersson, Tranemo IF Skidklubb, 29.43 Klass D 21 Janette Persson, 33.16, Sandra Torstensson, 37.37. Klass Damer motion Anna Wallin, Länghems IF, 33.31, Lillemor Andersson, 37.44, Berit Walbrant, 41.36, Iren Svensson, 41.36, Ulrika Widell, 43.47. Klass H 9-10 Philip Merkel, Tranemo IF Skidklubb, 6.46. Klass H 11-12 Mattias Johansson, Månstad IF, 11.47, Gustav Ohlin, Tranemo IF Skidklubb, 12.22, Isak Karlsson, Tranemo IF Skidklubb, 13.00, Olle Holmberg, Tranemo IF Skidklubb, 16.19. Klass H 13-14 Isak Lieback, Ulricehamns IF Skidor, 11.34, Peter Björkman, Länghems IF, 12.03, Hugo Ström, Ulricehamns IF Skidor, 12.10, Gustav Östensson, Länghems IF, 12.30, Sebastian Palmér, Länghems IF, 12.32, Nils Larsson, Tranemo IF Skidklubb, 13.54. Klass H 15-16 Linus Nygren, Ulricehamns FK, 25.35. Klass H 21 Markus Jönsson, Tranemo IF Skidklubb, 24.14, Kim Gunnervald, Tranemo IF Skidklubb, 27.22. Klass H 35 Mattias Nyström, IKO Fritid, 28.39, Claes Eriksson, Tranemo IF Skidklubb, 29.12, Martin Erlandsson, Tranemo IF Skidklubb, 30.29. Klass H 40 Christian Olsson, OK Tranan, 26.34, Mattias Thorsson, 31.10. Klass H 45 Magnus Palmér, Länghems IF, 31.56. Klass H 55 Kent Bengtsson, 33.01. Klass Herrar motion Magnus Ström, Ulricehamns IF Skidor, 33.54. Nästan alla politiker vill fördubbla kollektivtrafken. Men klarar de av att uppfylla detta? Det undrar biodrivmedelsexperten Lena Nordgren i veckans debattartikel. Politikerna vill – kan de? En klar majoritet av de riksdagsledamöter från Västra Götaland som svarat på etanolföretaget SEKAB:s valenkät vill fördubbla kollektivtrafiken i Sverige till 2020. Det är mycket positivt. Men i Västra Götaland har kollektivtrafiken ökat med 38 procent under perioden 2006 till 2013, så det är långt till branschens mål om en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020. Den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg” föreslår stora satsningar för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Det skulle väsentligt minska trafikens klimatpåverkan. Aktörer som Trafikverket, Svensk Kollektivtrafik och Sveriges kommuner och Landsting (SKL) vill till och med fördubbla kollektivtrafiken fram till 2020, jämfört med 2006. Etanolföretaget SEKAB:s valenkät visar att en överväldigande majoritet av de nyvalda riksdagsledamöterna vill förverkliga det målet. Det krävs satsningar som gör det möjligt. LENA NORDGREN Nästan samtliga av de riksdagsledamöter i Västra Götaland som deltagit i valenkäten svarar ”ja” på frågan om de anser att ”det krävs satsningar som gör det möjligt att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020”. Två svarar ”nej”. Bilden är densamma i hela landet, hela 93 procent av de svarande riksdagsledamöterna svarar ”ja” på frågan. Det finns alltså ett starkt stöd i riksdagen för att kraftigt bygga ut kollektivtrafiken, och regeringen föreslår nu att ytterligare 500 miljoner kronor avsätts årligen till insatser för förbättrade stadsmiljöer 2015-2018. Det handlar om statlig medfinansiering till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort. Därmed får man inte glömma att göra satsningar i glesbygd. I en underökning av hur kollektivtrafiken har förändrats i Sverige visar det sig att trafiken i Västra Götaland bara har ökat med 38 procent från 2006 fram till 2013. I hela landet ökar kollektivtrafiken med 20 procent, vilket visar att det behövs kraftiga åtgärder för att nå fördubblingsmålet. Tillgången till kollektivtrafik varierar kraftigt i landet, liksom hur stor andel av fordonen som tankas förnybart. Om riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås räcker det inte med kraftfulla satsningar på kollektivtrafik. Det krävs också att bussarna drivs med förnybara drivmedel. I Västra Götaland körs 55,1 procent av busstrafiken med förnybara drivmedel, enligt statistik från lokaltrafikbolagens miljö- och fordonsdatabas. För klimatets skull behöver den andelen öka. Med etanoldrivmedlet ED95 för lastbilar och bussar, kan utsläppen av koldioxid minskas med upp till 87 procent. Det är mycket positivt att Västra Götalands riksdagsledamöter vill storsatsa på kollektivtrafiken. Och nu är det upp till bevis att man menar allvar. Västra Götaland bör ta del av de nya statliga satsningarna. Kommer länet att satsa på kollektivtrafiken? Och när kommer alla bussar att drivas med förnybara drivmedel? LENA NORDGREN Biodrivmedelsexpert på etanolföretaget SEKAB TYCK TILL REDAKTÖR: PER-OVE STÅHLBRAND · 070-353 13 72 MINNAS MISSTAGEN ISTÄLLET? Med tårar i ögonen lämnar Eva Johansson uppdraget som Svenljungas kommunalråd. Hon drog sig till minnes allt det roliga som hänt under hennes åtta år vid styret. Vid närmare eftertanke så kanske hon borde minnas en del saker som har varit mindre lyckade, men man brukar ju kunna förtränga sådant. Kanske med facit i hand en del kunde ha gjorts annorlunda. Vi får väl önska den nya ledningen lycka till i arbetet med att försöka rätta till en del misstag. ECKARD KLUG KYRKORNAS GLOBALA VECKA I söndags började det sjuda av fredliga aktiviteter i en massa församlingar över hela landet när Kyrkornas globala vecka drog igång. berör oss på olika sätt. Vi behöver ta emot flyktingar i vårt land som flyr undan från krigets fasor. Vi behöver fundera över hur vi ska arbeta för att jordens resurser skall räcka till oss alla. Jordens resurser anser vetenskapsmännen räcker till om vi fördelar dem klokt mellan oss. Då kan inte vi i Sverige och Västvärlden leva som om vi hade flera jordklots resurser. ”Förmån att vara född i ett land där det varit fred i 200 år!” MARIANNE JOSEFSSON Vi har en förmån att vara födda i ett land där det har varit fred i 200 år. Men så är det inte ute i världen. Detta också! MARIANNE JOSEFSSON Internationellt ombud i Svenljungabygdens församling Vi har vant oss vid överflödet och tar det som självklart. Men med alla krisrapporter som vi får börjar vi nu få upp ögonen för att vi måste förändra vårt levnadssätt. Det är inte lätt men det måste gå. Detta försöker de aktiva inom kyrkan förklara för oss och ge oss tankar att arbeta vidare med. På lördag kommer Tranemo församlingshem att sjuda av föreläsningar och workshops om vad kyrkans internationella arbete gör hemma och utomlands. Kom och var med du ANVÄND VANLIGT SUNT FÖRNUFT Efterlyser sunt förnuft i frågan om våra mindre Vårdcentraler i Sjuhärad! Nås av tidningsartiklar om att tre mindre vårdcentraler riskerar stängning – två av dem, Fritsla och Dalum för att man inte uppnår grundkraven för att vara fristående vårdcentral! Att ha en läkare på plats alla de minst 40 timmar man har öppet per vecka. Märkligt att Närhälsans centralen med mera. Ofta handlar det om ekonomiska beräkningar som avgör organisationsform, inte att se till patienter och befolknings bästa. För våra invånare på mindre orter ( ”små byar”, enligt reionrådet Jonas Andersson) är tillgängligheten betydelsefull, särskilt för dem som har långvariga kontakter och behov. Jag blir så bedrövad när man inte löser ”Utveckla den nära vården, styrelse ens låter frågan gå så här långt – när det finns lösningar som ger patienterna möjlighet till just Nära Hälsa! Märkligt att man påstår att detta beror på nya krav – det var grundkrav redan från starten av Vårdvalet. Redan vid starten av Vårdvalet fanns också lösningen för våra mindre vårdcentraler – att vara filial under en större vårdcentral. Då skulle man kunna anpassa sin läkarbemanning efter behov, klara jourverksamhet på modervårdavveckla den inte!” ANN-CHRISTINE SIMONSSON ganska enkla praktiska frågor med sunt förnuft. Behåll vårdcentralerna i Fritsla och Dalum genom att göra dem till filialer. Utveckla den nära vården, avveckla den inte! Vad gäller vårdcentralen i Viskafors förstår jag inte ens anledningen . Politiker i Primärvårdsstyrelsen – vad säger ni? Vad säger ordföranden i Primärvårdsstyrelsen, vad säger ordföranden i Hälso och Sjukvårdsnämnden? Läge att prata med varandra? ANN-CHRISTINE SIMONSSON C Dalstorp, fd regionpolitiker