Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 50 • vecka 50 • tisdag 8 de
cember • 2015 samhälle & politik Firade med eldshow Om naturskolor Naturpedagogen Anders och fjärdeklassarna från Smedbyskolan i Upplands Väsby är inlandsisen som rör sig över Norden vidare ner över Europa. Foto: linda Wirén Att lära in ute Är naturskolor verkligen så bra som det sägs? Hur kan naturpedagogik hjälpa elever att få kunskapen att fastna lättar och längre? En grupp pedagoger från olika skolor i Åkersberga åkte till Upplands Väsbys välrenommerade naturskola för att se hur ett klassbesök kunde gå till – och blev inte besvikna! – Vilken av de här två stenarna bär tydligast spår av istiden? Elevgruppen tittar nyfiket på stenarna som naturpedagogen Magnus just tagit upp från grusgången. Gissningarna bubblar fram och han lotsar skickligt historien vidare från de två stenarna till hela det vackra landskapet runt omkring oss: hur har isen format det vi ser? Vi ”vanliga” lärare ser fascinerat på hur det stora och diffusa temat ”Istiden” konkretiseras med ganska små, oansenliga upptäckter i naturen. Rester av en tegelmur, runda sittstenar bredvid en tvär bergvägg och små ”nyfödda” öar ute i vattnet – allt blir levande berättelser om vad som hände för 12 000 år sedan. Elevernas kunskaper från skolan byggs på och befästs. Alla sinnen, alla intelligenser – Vi brukar säga att det du lär med kroppen fastnar i knoppen, berättar Magnus för mig. Alla har olika sätt attt lära sig, men ju fler sinnen du använder, desto lättare är det att förstå och komma ihåg – här kan du känna, lukta och kanske smaka och använda det du läser om i skolan. Naturskolepedagogerna Magnus Söderlund (till höger) och Anders Edbom har jobbat tillsammans i tio år. Grupperna mår också bra av att komma ut, röra på sig och göra saker tillsammans, fortsätter hans kollega Anders med ett leende. Gruppsammanhållningen ökar, och elevDet finns över 85 naturskolor i Sverige med olika inriktningar. Gemensamt är naturkänsla, hållbar utveckling, läroplanernas mål, samt folkhälsa med fokus på rörelse. Forskning visar bland annat att naturpedagogiken minskar stress, ökar förmågan att lära och samarbeta, samt minskar risken för fetma, benskörhet, diabetes och förkylningar. er som är mindre bra på att sitta still och skriva blommar upp, kan lära mer och få andra roller i gruppen. Helhet och hållbarhet – Allt i naturen hör ihop, och det vi människor gör får konsekvenser, säger Magnus. Det försöker vi förmedla varje gång vi möter en grupp, vilka teman vi än har för dagen. Men vi försöker också alltid inge hopp om framtiden. Om man har en positiv känsla för naturen, så värnar man också om att den ska få vara kvar. Förmiddagen i den vackra skogen avslutas med lunch på renfällar runt en öppen eldstad. Elever och lärare är nöjda och glada och fulla av intryck och kunskap som vi kommer att minnas länge. Tänka att det här är gratis för kommunens skolor – vilken tillgång för de som vill uppleva och förstå mer om naturens alla under. Och drömmen växer sig allt starkare i oss Åkersbergabor: tänk om vi kunde ha en naturskola i Österåker! Linda Wirén gästskribent L änsmansgårdens Julmarknad Värdekupong Vinglas 6-pack Spiegelau Festival Magnum Bordeaux ÖppeT: Mån–Fre 10-19 Lör 10-17 • Sön 11-17 199:Ord.pris 399:Åkersberga Centrum Tel. 08-540 212 77 Gäller t.o.m. 24 december 2015 eller så långt lagret räcker Åkersberga centrum 08-540 685 29 7 Gycklargruppen Trix jonglerade med elden. De svarade på barnens frågor och de förklarade att de inte leker med elden utan att de jobbar med eld. Foto: andErs olsson Skärgårdsstadsskolan firade sitt 20-årsjubileum den 3 december och startade sin morgon med Gycklargruppen Trix i en sprakande eldshow. Eleverna samlades sedan i klassrummen för att kreativt jobba med temat eld. Dagen avslutades med ett fyrverkeri. Trix, d v s Anny, Martin och Erik från Västerås, har funnits i 18 år och det var tydligt att de tränat länge för att klara de blixtrande momenten i showen, som publiken gillade skarpt. Av de fyra elementen jord, eld, luft och vatten valdes eld som dagens tema därför att tillvaron kan behöva ljusas upp just denna årstid. – Vi vill inspirera eleverna och se hur deras fantasi spelas ut så att de ser eld som något som lyser upp, men som det förstås är viktigt att handskas försiktigt med, säger biträdande rektor Eva Gauffin. Det var roligt att se hur eleverna tog sig an uppgiften. Några arbetade i grupp och diskuterade hur det skulle få sina gula, bruna och röda lågor att bli konstverk medan andra satt tysta för sig själva och arbetade idogt med papper och limpistoler. Dagen till ära sattes en ny skylt med texten ”KRAM Skärgårdsstadsskolan” upp på skolans yttervägg. Ordet KRAM står för Kreativitet, Respekt, Ansvar och Mod. Skolan har idag nära 500 elever i årskurs 1-9 och då även förskoleklasserna inräknade. Många av lärarna har arbetat på skolan under lång tid och stämningen känns trivsam. Elevernas alster hängdes upp på väggarna och därefter serverades en extra god lunch. De fick också besök av musikgruppen Skyscraper. På eftermiddagen bjöds föräldrarna in och alla fick fika med tårta. Dagen avslutades med ett fyrverkeri ute på fotbollsplanen. Inger Lindegren Österåkers kommun erbjuder tjänsten ”En bra plats” En samlingsplats för information, råd och stöd till dig som vårdar eller stödjer en närstående som är långvarigt sjuk eller som har en funktionsnedsättning. Läs mer på www.enbraplats.se H 12-13 dec kl 11-16 Skärgårdskommunen Julklappstips