Nollnitton 1
Motor Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske /
© CNP AB Foto: CNP AB Sveriges nya dragqueen? Skoda Enyaq är en av dom smartaste elbilarna på marknaden men konkurrensen är stenhård. Hur förbättrar man då något som redan är bra? Utvecklingsavdelningen hjärnstormade och lösningen på det delikata problemet blev en dragshow – fast utan smink och lösögonfransar. Enyaq 85 Solid Edition innehåller däremot mer drag rent effektmässigt och så ingår en elektrisk dragkrok. Frågan är om vi fått en ny dragqueen på kroken? Visst känner vi igen utseendet på nya, eller rättare sagt uppdaterade, Skoda Enyaq. Fronten bjuder på samma glada uppsyn som tidigare medan baken endast fått nya emblem. De stora revolutionerna syns nämligen inte på ytan utan döljer sig långt ner i maskineriet. Resultatet gör dock stordåd för körupplevelsen. Smarta vardagsprylar Det första man lägger märke till är att Skoda Enyaq bytt siffror – från 80 till 85. Därmed förstår man att något hänt i maskineriet, men inte riktigt vad. Låt oss dock börja med interiören som är en angenäm historia med sköna framstolar och ett behagligt baksäte. En alldeles speciell omtanke visas för hela familjen och man blir bortskämd med allehanda smarta vardagsprylar. Vad sägs om ett paraply i förardörren eller en snillrik isskrapa i bagageluckan som kan mäta däckens mönsterdjup? På det temat har man fortsatt att utveckla Enyaq med ett lättbegripligare infotainmentsystem och äntligen finns även möjlighet att förvärma batterierna. Den populära elbilen säljs dessutom i ett helt nytt utförande som kallas Solid Edition och priset startar från 559 900 kronor. 32 När siffrorna talar För pengarna får du en bakhjulsdriven Enyaq 85 med en ny elmotor på 286 hästkrafter, vilket är en ökning med smått otroliga 82 hästar jämfört med den tidigare spisen. Hostar du upp ytterligare 40 000 kronor uppenbarar sig 85x och x:et innebär att din färdkamrat begåvats med fyrhjulsdrift. Även här är effekten 286 hästkrafter jämfört med gamlingens 265. Vinnaren är alltså inroparen med bakhjulsdrift, vilken bjuder på en oförglömlig dragshow. Noll till hundra rullar två sekunder snabbare än hos gamlingen och landar nu på 6,7. Räcker inte det så återstår bara RS-modellen som ökat sin effekt från 299 till 340 hästkrafter. Medaljens baksida är prislappen eller vad sägs om 659 900 kronor? Hela gänget erbjuds i det nya utförandet Solid Edition och därmed ingår bland annat en elektrisk dragkrok. Om det räcker för dig att hänga på mellan 1 000 och 1 200 kilo på kroken så har du här en perfekt dragqueen. Tekniska data för Skoda Enyaq 85 Solid Edition Elmotor: Max effekt 286 hk. Max vridmoment 545 Nm. Batteri: Litiumjon på 82 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 135 kW DC. Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter. Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 277, längd 465, bredd 188, höjd 162. Tjänstevikt 2 137. Max dragvikt: 1 000. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 sek. Förbrukning/miljö: 15,4 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 539 km (WLTP). Pris: 559 900 kronor. + Plus… Trevlig elbil för hela familjen Komfort och utrymme Standardutrustningen Prestandan - Minus… Enbart 135 kW i DC-laddning Visst är elbilar dyra Helt nytt varumärke