NG Malmö 1
Litteratur Läs även EN ENSAM COWGIRL Rebecca Sand
Rebecca Sands debut är en diktsamling sprungen ur författarens erfarenheter av schizofreni. I en tid där diagnoser har blivit vanliga samtalsämnen skildrar hon livet med en av de diagnoser som fortfarande är omgärdad av fördomar. Drömmen om ett vanligt svenssonliv blir bräckligt när gränsen mellan det sjuka och det friska blir allt mer diffus. BEHÖVER ALLA POETER SJÄLSLIG VÅRD? I diktromanen Poetskötsel utforskar Lina Hagelbäck en krisande litteraturvärld genom relationen mellan en skakig poet och dennes terapeut. TEXT: AMANDA RÖNNELL FOTO: CATO LEIN LINA HAGELBÄCK DEBUTERADE 2013 med den prosalyriska Valencia, som nominerades till Borås tidnings debutantpris. Sedan dess har hon skrivit flera diktsamlingar, blivit belönad av Samfundet De Nio och erhållit Kallebergerstipendiet av Svenska Akademien. I HAGELBÄCKS SENASTE diktroman Poetskötsel möter vi en poet som dagligen brottas med ord som bara måste ut, och världen som de måste passa in i. Hon ligger vaken med diktrader snurrandes i huvudet om nätterna, och bär på frågor som: ”Är det alls möjligt att förstå någon annan, sig själv, sin djurlika ensamhet”? Under ett halvår går hon en gång i veckan till sin ”poetskötare” – en välskräddad, lugn och svartlockig terapeut som ömsom agerar bollplank för hennes skrivande, ömsom försöker hjälpa henne rensa i det mörka självhatet och de nattliga ångestattackerna. Hon pendlar 60 NÖJESGUIDEN | NR 6, 2023 mellan uppgivenhet och lyrisk extas, han förblir lugn och stadig. “Jag vill lyssna på dig, höra allt om ditt skrivande” betryggar han poeten vid ett av deras första möten. Kanske är han lite för bra för att vara sann – ett fantasifoster av den terapidyrkande medelklassen? DIKTROMANEN KAN ÄVEN läsas som en enda lång sågning av den svenska litteraturvärlden. Poeten blir för mycket på releasefester och sammankomster, där kultureliten framstår som en hotfull svärm av svarta fåglar. Hon svämmar över av känslor och gör allt för att bli omtyckt av de ”svala poeterna” – som inte låter sig röras med sin avskalade och opersonliga prosa. ”De som håller på med kalhyggen”, enligt diktjaget. Själv ligger hon blottad. Hon och hennes dikter är för intensiva. Här tacklar Hagelbäck ännu en intressant gråskala – relationen mellan skrivande och psykoterapi. Är det egentligen en och samma sak – en enda lång process av att förstå sig själv och relationen till andra människor? POETSKÖTSEL FULLKOMLIGT DRYPER av längtan, ångest och skamfyllda begär. Språket är levande och vildsint. I vissa delar blir det lite väl utsvävande. Till dessa hör när diktjaget ska redogöra för katt-hermeutik, eller fyller i långa formulär om sitt skrivande, ordinerat av poetskötaren. Det är en bok man kan stirra sig blind på, men jag tror den läses bäst om man vackert låter sig svepas med. De högst förbjudna spirande känslorna mellan patient och terapeut gör att jag vrider mig medan jag läser. Men samtidigt finns något väldigt fint i deras förbjudna och trevande längtan, och den språkliga kokong som de skapar tillsammans. Hagelbäck är otroligt blottad i sin prosa, och det bidrar till bokens råa dragningskraft. UNDERLANDET Hanna Nordenhök Underlandet är ett undersökande av lögn och sanning. I Hanna Nordenhöks mörka och lyriska roman möter vi en kvinna som driver runt mellan städer på den amerikanska västkusten och utger sig för att vara ett barn, i en pampig skånsk villa barrikaderar en hemmafru in sig och väljer att ljuga på andras bekostnad för att göra livet uthärdligt. Flera livsöden tvinnas samman i en studie av bedrägeriets olika ansikten. TVÄTTA OCH BLI TVÄTTAD Sara Hallström Sara Hallströms sjätte diktsamling kretsar kring vatten och kroppar. Relationer, auktoritet och omsorg skildras genom ett avskalat språk där vätskor utgör den röda tråden. Vatten rinner som språket och in och ut ur läckande kroppar. Kropparna är verktyg både för omsorg och det institutionella. HUNGER Tine Høeg Nu är den svenska översättningen av den senaste romanen av det danska stjärnskottet Tine Høeg här. I boken möter vi författaren Mia som sent i livet hittar sin stora kärlek. Efter två fruktlösa år av att försöka bli gravida påbörjar de en fertilitetsbehandling. Under den nio månader långa behandlingen försöker Mia mildra sin oro genom att skriva dagbok, vilket utgör romanen. En bok fylld av begär och längtan efter livet och det levande. AMANDA RÖNNELL amanda.ronnell@ng.se