Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 40 • Vecka
40 • Tisdag 4 okTobeR • 2016 samhälle &politik Fördelningen av nyanlända i Stockholms län år 2017 n SAMHÄLLE Migrationsverket kommer nästa år att anvisa 8 781 nyanlända personer till Stockholms län. Det beslutade regeringen i mitten av september då de så kallade länstalen fastställdes. Länsstyrelsen meddelade den 29 september att de fattat beslut om fördelningen mellan länets kommuner för 2017. Bosättningslagens direktiv ligger till grund för beslutet. Syftet är att nyanlända så snabbt som möjligt ska kunna påbörja sin etablering på arbetsmarknaden och i samhällslivet. Av direktivet framgår också att vid fördelningen av anvisningar mellan kommuner ska hänsyn tas till kommunens arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek, sammantagna mottagande av nyanlända och ensamkommande barn samt omfattningen av asylsökande som vistas i kommunen. Däremot är tillgången till bostäder inte en parameter i fördelningen vad gäller länstalen. Förutom de personer som anvisas förväntas enligt Migrationsverkets prognos dessutom cirka 15 300 nyanlända med uppehållstillstånd bosätta sig i Stockholms län under 2017. CL Antal anvisade personer i Stockholms län år 2017 fördelat per kommun: Botkyrka Danderyd Ekerö Haninge Huddinge Järfälla Lidingö Nacka Norrtälje Nykvarn Nynäshamn Salem Sigtuna Sollentuna Solna Stockholm Sundbyberg Södertälje Tyresö Täby Upplands Väsby Upplands-Bro Vallentuna Vaxholm Värmdö Österåker 201 185 153 359 417 233 242 469 247 45 123 63 153 318 385 3 460 143 57 233 353 179 102 177 59 216 209 KällA: länsstyrelsen Liselott Starborg pendlar dagligen till sitt jobb vid Globen City och tar buss 624 eller 624 C från busshållplatsen i Skånsta. På hemvägen kliver hon på 624 C vid Humlegården, Universitetet eller åker med buss 624 från Danderyd som då är proppfulla med resenärer. Foto: MAriA ehrs Vådlig bussfärd för stående pendlare Liselott Starborg pendlar dagligen till sitt jobb vid Globen City och tar buss 624 eller 624 C från busshållplatsen i Skånsta. På hemvägen kliver hon på 624 C vid Humlegården, Universitetet eller åker med buss 624 från Danderyd. Ofta är det fullproppat på bussen och människor får stå. – Det blev mycket trängre på bussen sedan de drog ner på turtätheten, säger hon. 2015 drog Arriva in turerna på Nominera till Österåkers kulturpris n SAMHÄLLE Varje år delar Österåkers kommun ut ett kulturpris till en person, grupp eller förening som gjort en särskild insats inom något kulturellt område. Pristagaren ska vara född eller bosatt i Österåker eller ha annan särskild anknytning till kommunen. Priset är på 10 000 kronor. Senast den 5 oktober 2016 kan du nominera någon annan eller själv ansöka om priset. Pristagaren tillkännages den 9 december klockan 16 på Österåkers bibliotek. CL 624 från fyra turer till tre per timme under rusningstrafiken på eftermiddagen. Ibland körs ”korta” bussar på sträckan. – Då de drog in turer blev det här problemet med att det inte finns sittplatser för alla passagerare värre. Det är både en säkerhetsrisk och jobbigt att stå en sådan lång sträcka, säger Liselott som menar att bälte oftast finns i på linjerna 624 och 624 C, men att chauffören sällan påminner de sittande passagerna att de ska ta på sig bältet. Liselott upplever att problemen är störst under eftermiddagen när alla pendlare ska hem mot Åkersberga. På morgonen går bussarna var tionde minut och då flyter det på bättre, enligt Liselott, i alla fall så tidigt på morgonen som hon åker. Liselott brukar åka med bussen som går 6.32. Många Täbybor åker också med 624 och 624 C till Roslags Näsby trafikplats, vilket gör att ännu fler resenärer får stå upp den sträckan. Ofta är det så trångt i bussen att en del får stå upp ända till de första hållplatserna i Åkersberga. – Nu har jag på sistone åkt mest från Danderyd på eftermiddagen. Tidigare klev jag på 624 C vid Universitetet och där är det proppfullt i bussen och ofta får jag stå upp ända till Åkerstorp. Mycket beror säkerhetskänslan på hur chauffören kör och om det är köer med många inbromsningar, men det har ju flugit väskor ut i gången. Man måste ställa sig så att man har någonstans att hålla i sig annars ramlar man, säger hon. Arriva, som är ansvariga för busstrafiken på den här busslinjen, svarar så här på kritiken: – Vi har i snitt 30-35 personer per avgång på dessa linjer. Vissa turer har fler resenärer och andra färre. Vi ser ständigt över behovet av mer trafik. Om det blir en utökning av trafiken vid kommande tidtabellsskiften är idag för tidigt att säga, säger Ola Insulander, presstalesman på Arriva. Österåkers kommun vill gärna Vad säger lagen om bälten i bussar? •I Sverige har vi lag på att alla som åker buss ska använda bälte, om det finns. •Passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte. •Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder bälte. •Högsta tillåtna hastighet för bussar i Sverige är 100 km/h, under förutsättning att samtliga i bussen har tillatt fler väljer kollektivtrafiken i stället för bilen. – Jag tycker att kommunen och Arriva har ett bra samarbete med kontinuerliga träffar och avstämningar. Vi framför alltid de synpunkter som kommer till oss och arbetar för att kollektivtrafiken i kommunen ska vara attraktiv. Vi ser gärna att linje 624 får tätare turer, eftersom linjen är populär bland många pendlare, och vi tycker inte att det är okej att det står passagerare på bussarna som färdas på motorvägen, säger Johanna Roos, Trafikplanerare på Österåkers kommun, Väg- och trafikenheten. Till SL:s kundservice har Liselott mejlat många gånger och hon gång till en plats med bälte, annars är högsta tillåtna hastighet 90 km/h. I övrigt gäller vägens hastighetsgräns. Alla bussar ska vara utrustade med hastighetsregulatorer som förhindrar bussen att köra fortare än 100 km/h. •Alla bussar som tillverkats efter den första januari 2004 ska vara utrustade med bälte på alla platser, undantaget är bussar som tillverkats för tätortstrafik. har sparat all korrespondens. Liselott är besviken på att inget händer, även om hon upplever att SL svarar ganska fort och bollar frågan vidare så får hon ingen återkoppling. – Det jag har mejlat om är att bussarna ofta är försenade och att man får stå i bussarna. Vd:n för Arriva har ju dessutom gått ut och sagt i media att det finns statistik på att det inte är så många som åker med buss 624, men det stämmer inte med min bild, säger hon. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Maria Ehrs redaktionen@fixmedia.se