Dagens Transport & Logistik 1
HYPERMOTION Elektrisk transportcykel, för stadsce
ntra och trånga gränder. Används redan bland annat i Kanada. Foto: Messe Frankfurt/Fotograf: Jens Liebchen höjd, vilket reducerar luftmotståndet avsevärt. Fordonet rör sig utan kontakt med marken med hjälp av magnetiskt luftlager. - kapseln kommer att kunna nå en hastighet nära ljudets hastighet, som för luft är 1223 km/h. Naturligtvis är det möjligt att uppnå detta bara under gynnsamma förhållanden, mer verkliga hastigheter för systemet med öppet gods är 300 km/h och 600 km/h för försäkrat gods. Experterna på olika kontinenter tror på den potential som detta futuristiska transportmedel erbjuder tack vare dess förmåga att transportera människor och varor snabbt och hållbart. Deltagarna i paneldiskussionen i Frankfurt am Main i slutet av november var i stort sett eniga om de största utmaningarna när det gäller att utforma och bygga en europeisk Hyperloop-infrastruktur och om de svårigheter som kan uppstå när infrastrukturen integreras i det befintliga europeiska transportsystemet. Totalt deltog cirka 200 talare och 3000 besökare från Tyskland och från övriga världen i Hypermotion-mässan för att debattera och inhämta information om framtidens mobilitet. n I Hypermotion-mässans debatt i Frankfurt om Hyperloop, deltog David Pistoni, medgrundare och CEO för Zeleros, Gabriele Semino, maskintekniker hos Warr Hyperloop, Mars Gueze, marknadschef hos Hardt Hyperloop, Katarzyna Foljanty, VD för Hyperloop Polen och Bertrand Minary, chef innovatör för Rail Freight & Multimodal i franska järnvägsoperatören SNCF. Diskussionen på mässan leddes av Martin J. Fröhlich, längs till vänster, chef för arbetsgruppen New Horizons inom Deutsche Bahn AG. Uppenbarligen drömmer även en av Europas största tågoperatörer om resor genom Hyperloop-rör. Foto: Markku Björkman DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 6 20 1 9 • 3 1