STT 1
4 STT Vecka 7 onsdag 11 februari 2015 NÄRINGSLIV
REDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 Växande IT-företag med Svenljunga som bas SVENLJUNGA 2013 startade tidigare kompanjonerna Björn-Ola Kronander och Martin Lagerqvist nytt företag. Inriktningen är att få företags olika interna datasystem att samverka. Målgruppen är företag i Sjuhärad, även om de också har kunder längre bort. Med kunder som Star Trading, Dalsjöfors kött, Tranemo Workwear och Lideco, har det lossnat ordentligt för Connect Companies. De riktar sig till företag som i logistik och e-handel hanterar mycket produktinformation. – Det handlar om lite större bolag med komplexa affärer, men inom vitt skilda branscher som vitvaror, kläder och livsmedel, säger Björn-Ola Kronander. Han och Martin Lagerqvist drev tidigare företaget DTS Solutions, med 45 anställda och en omsättning på 60 miljoner. Även det var ett IT-företag som startade i Svenljunga. – Vi flyttade till Borås 2004 och sålde 2008 till Evry. Efter tre år slutade vi, då vi tyckte att vi kom för långt ifrån kunden, säger Martin Lagerqvist. 2013 grundade han tillsammans med Björn-Ola sitt andra företag, Connect Companies. Numer är de fem delägare med vd Stefan Jörkander. – Både jag och Björn-Ola har erfarenhet av att vara vd, men nu får vi ägna oss åt det vi tycker är roligt, verksamhetsarkitektur, säger Martin Lagerqvist. Företagets filosofi är att hjälpa kunden att anpassa sig när förutsättningarna förändras. Att få ett företags olika ITsystem för ekonomi, logistik ”Nu får vi och e-handel, att fungera ihop, det hänger tätt samman med verksamhetsutveckling. ägna oss åt det som är roligt, verksamhetsarkitektur.” MARTIN LAGERQVIST Scenariot kan vara att vd:n har gjort en fantastiskt affär, och så får lagerverksamheten anpassa sig till den nya kunden. – Man gör ett sidosystem. Sedan växer affären med nästa kund och man får allt mer oordning i systemen. Till slut blir det mycket manuellt extraarbete vid sidan om. Det är som att bygga ett hus utan ritning, säger Martin Lagerqvist. Styrelsen i ett bolag har i uppdrag att bevaka omvärlden och bestämma företagets inriktning för att det ska må så bra som möjligt. Grundarna av Svenljungaföretaget Connect Companies är (från vänster) Björn-Ola Kronander, Dannike och Martin Lagerqvist, Örsås. Vd är Stefan Jörkander, Länghem – Vd:n visar sedan i affärsplanen vad man ska åstadkomma under det närmsta året. Det är när planen ska omsättas till verklighet som Connect Companies kommer in. – Vi analyserar hur man kan få företagets olika ITsystem att svara mot affärsplanen, och springa i takt, säger Björn-Ola Kronander. – Ska man börja med e-handel eller förvärva ett företag, så är frågan ”Vad krävs av vår organisation för att vi ska klara detta?”. Nu har Connect Companies även fått distributionsavtal i Sverige, Finland och Danmark på det engelska redskap, system, Blue Integrator, som de arbetar med. Även om de förväntar sig att företaget ska växa till 1520 anställda inom några år, och de söker kompetent personal, vill de inte bli för stora. – Det är bättre att vara duktiga än att vara många, säger Björn-Ola Kronander. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Utvecklingen tog fart 2014 Företag: Connect Companies AB. Startade: 2013. Ägare: Björn-Ola Kronander, Martin Lagerqvist, Stefan Jörkander, Henrik Aronsson och Magnus Nordin. Verksamhet: Integration och arkitektur av datasystem som ska kopplas samman. Omsättning: Cirka 12 miljoner kronor 2014. Antal anställda: 7 personer; verksamhetsarkitekter, verksamhetsutvecklare och systemutvecklare. FOTO: BO HÅKANSSON/BILDUPPDRAGET Det rullar på för AP&T TRANEMO 2009 öppnade AP&T sitt kontor i Shanghai. Sedan dess har verksamheten utvecklats i rekordfart. På de fem åren har AP&T mer än fyrdubblat antalet medarbetare, från fem till 23 anställda. Det är, menar företaget, ett tydligt fokus som ligger bakom framgången i Shanghai. Här har man etablerat sig som en ledande leverantör av kompletta presshärdningslinjer till både internationella aktörer med produktion i Kina och till kinesiska producenter med fokus på den inhemska marknaden. För AP&T har det varit en medveten strategi att vara en del av utvecklingen inom den kinesiska fordonsindustrin. Det produceras 18 miljoner bilar om året i Kina och den volymen väntas växa kraftigt under de kommande åren. FOTO: PRESSBILD - Med oss i bagaget när vi kom till Kina hade vi framgångsrika installationer hos europeiska kunder som Fiat, VW och Magna, men nu är det våra installationer till kunder som Baosteel, FAW, och Great Wall Motor som är viktigast för oss när vi pratar med nya kunder säger Joachim Ullberg, Director Sales and Marketing Asia på AP&T i Shanghai. Framgångsreceptet har varit att anställa och utbilda personal lokalt i Kina. Under de kommande åren ser AP&T en stor potential för sina automationslösningar där man anser sig ha ett brett produktprogram och kunskap som kan öka kundernas lönsamhet. Men strategin framåt handlar också om att utveckla service- och eftermarknadstjänsterna. Detta för att se till att de levererade installationerna fortsätter att vara lönsamma över tid. Därför rekryteras och utbildas nya servicetekniker som ska ge den trygghet och säkerhet som kunderna behöver för att få ut det mesta ur sin installation. - Man kan säga att vi går in i en andra, mognare fas, konstaterar Joachim Ullberg. Vi ska inte bara leverera och se till att kunderna får en riktigt bra lösning med hög tillgänglighet och lönsamhet. Vi ska också hjälpa kunderna att vara uthålligt lönsamma så att vi får nästa affär. Och nästa. PER-OVE STÅHLBRAND perove@stthuset.com