Maskinkontakt 1
Transport MK 2/17 Lindes Garage för den som gilla
r att meka, renovera, bygga och underhålla Vacker bil på släp - visst är det kul att ha en klassiker! Fler kvinnor på Verktygsbodens kurser Under 2016 och speciellt hösten har Verktygsboden haft fl er kvinnor på svetskurserna. Dessutom har många par deltagit - kul att ha ett gemensamt inresse. Bra att se bra ut vid TIG-svetsning bl a Att svetsa med TIG-svets kan vara lite småpilligt, det vet alla som provat. Att se bra blir ganska avgörande. De fl esta moderna svetshjälmar har en infästning för glas med glasögonfaktor. Det gör att det kan bli lättare att se på kort avstånd och samtidigt få lite förstoring på det man gör. Optikglasen gör att man kan skippa glasögonen i hjälmen vilket kan vara en fördel särskilt om du har dubbla optiska fält (dubbelslipade) för både kort och långt seende. Kontrollera framhjulsinställningen själv Har man många bilar man vill köra med i sin samling, då har man också lite att serva och hålla igång. Att hjulen står rätt blir efter hand synligt på däcken som alla säkert vet. Det kan man själv kolla upp innan i förebyggande syfte. Konstruktören har tagit fasta på att när hjulens vinklar står fel så kommer en oönskad kraft att verka i sidled på däckets slitbana när hjulen är ställda i kurs rakt fram. Det är denna kraft plattan mäter. Våren är i fullt antågande och snart ska sommarbilen rullas ut. Verktygsbodens kurser har fyllts med många timmars förberedelse inför premiärturen. Under 2017 fortsätter kursen "Polera Lack# i samarbete med tidningen Klassiker i Stockholm. Man håller till i Klassikers reportagegarage på Sveavägen 155. Platser går att boka ända fram till och med dagen före kursstart. Det är ju detta som också gör att däcken sedan efter hand blir snedslitna. Vid mätning så ställs plattan bra framför det hjul som ska mätas med nollställd visare och med glidytan i mittläge. Låt bilen sedan sakta och lugnt rulla över plattan genom att knuff a den eller köra över. Gå sedan ur bilan och läs av värdet. Om plattan inte ändrar sitt läge fi nns heller inte någon kraft som verkar på hjulet. Om du upprepar testet och får samma resultat kan du vara säker på att hjulens vinklar TOE-in / TOE-out är ok. Vinklarna benämns som in eller out beroende på om hjulen vinklar av inåt eller utåt i framkant mot körriktningen. Skulle du få avvikelser så kan du justera något av styrstagen på bilen. I princip fås samma mätfel på både vänster och höger sida eftersom kraften verkar mellan hjul på samma axel. Har du bil med delad bakaxel ja då kan du även kontrollera att hjulen i bak inte är utsatta för sidkrafter. Justering gå ev också att genomföra där. Läs mer på www.verktygsboden.se Trakrite mätplatta ger ett förenklat förfarande som lämpar sig i hobbygaraget. Verktyget ger också helt ok noggrannhet. 48 www.maskinkontakt.se Ett glatt och motiverat gäng som upptäckt det roliga med polering. Här undersöks resultatet samtidigt som man letar efter en glimt av solen för att granska hologramrepor på de svarta lackytorna.