STT 1
SVENLJUNGA BYGDEN AXELFORS | HILLARED | HOLSLJUNG
A | HÅCKSVIK | KALV | LOCKRYD | MJÖBÄCK | MÅRDAKLEV | RO A SJÖ SEXDREG A | SANDSJÖN | STRÖMSFORS | SVENLJUNGA | ÄLVSERED | ÖRSÅS | ÖSTRA FRÖLUNDA | ÖVERLIDA REDAKTÖR: KATARINA JOHANSSON · 0325-479 62 SVENLJUNGA BYGDEN Skolor fi ck författarbesök SVENLJUNGA I förra veckan föreläste författ aren Jo Salmson för alla elever i förskoleklass upp till trean i Svenljunga kommun. Den sista av de 16 föreläsningarna hölls på Landboskolan. – Det har varit lite intensivt, konstaterar Jo Salmson inför föreläsningen för den sista gruppen elever. Hon är ofta ute och föreläser i skolor. – Det är en viktig del för barnboksförfatt are. Dels för att det inte är så lätt att försörja sig enbart på sitt författ arskap, dels för att det är roligt att komma ut och träff a sin målgrupp. Det gäller dock att hitt a en bra balans mellan skrivande och föreläsande, säger hon. Det är roligt att komma ut och träffa sin målgrupp. JO SALMSON – En del är duktiga på att skriva samtidigt, men för mig tar föreläsandet så mycket fokus. Varje gång är som en föreställning, och det gäller att ha koll på vilken nivå man ska lägga sig på. Det har hon full koll på, visar det sig på föreläsningen för ett or och treor på Landboskolan. Att det är sextonde gången på en vecka hon håller sin föreläsning kan man inte märka. Hon berätt ar på ett medryckande sätt om sitt författ arskap, och barnen följer fascinerat med i berätt elsen. Jo Salmson berätt ar att hon egentligen heter Catharina Wrååk. Pseudonymen kom sig av att hon arbetade på förlag när hon skrev sin första bok. För att inte sätt a kollegerna i en svår sits när hon lämnade in sitt manus valde hon att skriva under sin mammas fl icknamn. En nervös väntan tog vid när hon lämnat manuset för genomläsning. Det är nämligen väldigt få som får chansen att bli utgivna. – Vi får in 5 000 manuskript varje år av nya författ are, av dem är det tre eller fyra som får bli böcker, berätt ar hon. Jo var en av dem som lyckades. Hennes bok, Den försvunna staden kom ut Författ aren Jo Salmson, tvåa från vänster längst bak, besökte Landboskolan som sista anhalten på sin Svenljungaturné. Det blev en mycket uppskatt ad föreläsning, där barnen kom med många frågor om böckerna de läst. FOTO: KATARINA JOHANSSON 2007, och sedan dess har hon gett ut 25 (!) böcker. Främst inom fantasygenren, hon har skrivit fyra fantasyserier: Drakriddare, Häxfolket, Almandrarnas återkomst och Maros resa. Hon har som en av få svenska författ are fått Nordiska Skolbibliotekariepriset, för serien om Häxfolket. Jo bjöd på goda råd till de elever som skulle vilja bli författ are: – Det är bra att dagdrömma, och det är mycket viktigare att ha en spännande historia än att kunna stava. Och får ni tillbaka ett manus från förlaget, så ska ni öva, och skicka in en gång till! Eleverna hade många frågor till Jo, som om hon skriver på dator eller på papper (dator), hur många skolor hon varit och föreläst i (hundratals) och om varför hon blev författ are. – För att det började dyka upp historier i huvudet på mig, svarar Jo. Och historierna har fortsatt att strömma till. – Jag är rädd att jag ska dö innan jag hinner skriva klart alla, fi gurerna i mitt huvud skulle aldrig förlåta mig! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com 4 frågor till Emma Svensson SVENLJUNGA Författarbesöket av Jo Salmson ingår i i ett läsförståelseprojekt i Svenljunga som leds av Emma Svensson, lärare på Landboskolan. Kan du berätt a om bakgrunden till projektet? – Våra utvecklingsledare i Svenljunga kommun ville göra en satsning på läsförståelseundervisning efter att Pisa undersökningen redovisats, där framkom att svenska elever behövde bli bätt re på det. Jag fi ck i uppdrag att driva dett a projekt tillsammans med alla pedagoger som arbetar från förskoleklass och upp till år 3. Hur går ni tillväga för att öka läsförståelsen? – Vi utgår från fem läsförståelsestrategier som Martin Widmark tagit fram i sitt projekt ”En läsande klass”: Spågumman, Detektiven, Konstnären, Reportern och Cowboyen. Spågumman läser rubriker och baksidestexter, och funderar i förväg på vad boken innehåller. Detektiven reder ut svåra ord. Konstnären skapar egna bilder av handlingen. Reportern ställer frågor på texten om vad som händer både på raderna, mellan raderna och bortom radern, och Cowboyen sammanfatt ar det viktigaste i texten. Till en början arbetade vi med en strategi i taget, men nu när eleverna kan strategierna arbetar vi med dem allihop. Det har fungerat väldigt bra när vi läst Jo Salmsons böcker. – Vi pedagoger skahelst äsa för barnen en halvtimme varje dag. Det är inte alltid vi får till det, men det gör att barnen blir vana vid bokvärlden. Hur har Jo Salmsons böcker varit att arbeta med? – De har varit jätt ebra att jobba med. De är inte helt lätt a att förstå, så vi har verkligen haft nytt a av strategierna. Vi har tillsammans nästAnsvarig för läsförståelseprojektet i Svenljunga kommun. lat oss in i hennes berätt elser och tytt alla kluriga ledtrådar i dem. Det var jätt elyckat att hon kom hit, det märktes att eleverna fatt at vad böckerna handlar om. Då har ni märkt att projektet givit resultat? – Ja, i min klass, en ett a, har jag märkt att jag fått med hela klassen in i böckerna. Det är roligt att få med fl er in i den spänning och glädje läsandet innebär. Det är ju glädjen med att läsa böcker man vill åt! KATARINA JOHANSSON VERKTYG • EL & VVS-MATERIAL • FÄRG TRÄDGÅRD • SKYDDSPRODUKTER • FISKE DJURTILLBEHÖR • HUSGERÅD M.M M.M ÄVEN MOGASKOLAN FICK BESÖK SVENLJUNGA Under måndagen besökte Jo Salmson Mogaskolan. Även här var besöket mycket uppskatt at. –Barnen var väldigt intresserade, hon hade en mycket bra berätt arförmåga.Frågorna efteråt blev många, och till sist ville de ha hennes signatur, berätt ar läraren Marianne Josefsson. FOTO: MARIANNE JOSEFSSON Månd-Fred kl. 7–18 • Lörd kl. 9–13 SVENLJUNGA • 0325-100 30 • www.kindsjarn.se 1000m2