Tidningen Kosmetik 1
HANDEL| OMNI E-handel och fysisk handel växer all
tmer samman i takt med att vårt sätt att handla förändras. Dagens kunder söker information i en rad olika kanaler, såväl på Google och e-butiker som sociala medier och vänner och bekanta, och förväntar sig att kunna köpa sina produkter både online och i fysisk butik. TEXT GUNILLA KEMPE UTNYTTJA OLIKA KANALERS STYRKA Nya behov och en förändrad köpprocess i tid och rum har ökat kraven på att företag och butiker har en heltäckande säljstrategi, som effektivt förenar och tillvaratar olika kanalers fördelar och det fysiska och digitala, hävdar Linda Ahnfeldt, marknadsstrateg Starweb, i en intervju med Kosmetik. Hur viktigt är det i dag att synas i flera olika kanaler? – Det är jätteviktigt då köpprocessen ser väldigt olika ut i dag jämfört med tidigare. Över 80 procent googlar före sitt köp och då gäller det att synas där. Annars finns det risk att företaget inte bara går miste om all e-handel utan också den lokala handeln för vi handlar gärna lokalt. – Efter Google är vänner och bekanta den viktigaste källan vid research inför ett köp. Sju av tio svenskar besöker sociala medier och beroende på var ens målgrupp rör sig bör man vara där. Som kund förväntar man sig det i dag och det är bara att hänga med om man som handlare vill bli framgångsrik. Hur kan man skapa en strategi för att synas och verka lika bra mot kunderna i fysisk butik som i e-handelsbutiken? – Tillvarata respektive kanals styrka, men utgå alltid från målgruppen. Kunden gör ingen skillnad längre mellan kanalerna och strategin bör då vara densamma. Det vill säga det gäller att möta kunden på samma sätt oavsett typ av säljkanal. Köpa, hämta/få levererat, betala och returnera bör kunna gå att göra i vilken kanal som helst. – Genom att integrera kanalerna blir det inte bara administrativa vinster. Största kundnyttan är att handel kan ske oavsett tid på dygnet. Köpresan börjar kanske i mobiltelefonen, fortsätter på surfplattan, webbutiken och i sociala medier och kanske slutar i den fysiska butiken. Med rätt samspel kan e-handel generera en ökad försäljning i den fysiska butiken och vice versa. ” Linda Ahnfeldt, marknadsstrateg, Starweb. DAGENS OCH FRAMTIDENS VINNARE ÄR DE SOM LYCKAS FÖRENA KÖPUPPLEVELSEN OCH DEN PERSONLIGA KONTAKTEN MED KUNDEN I FYSISK BUTIK MED DIGITAL HANDEL OCH INTE SER DE SOM MOTPOLER. >> Kosmetik 5-2016 29