Tidningen Kosmetik 1
JUBILAR ALF SÖRENSEN 60 år Norrmannen Alf Sörense
n, som grundade sin agentur 1956, började med egen tillverkning av raklödder på Kaptensgatan i Stockholm för att sedan bli ledande distributör i Sverige av en rad världskända parfymmärken, från premiärdoften Nina Ricci och Paco Rabanne till Dolce&Gabbana, Versace och Burberry. TEXT GUNILLA KEMPE Karismatiske grundaren Alf Sörensen var från starten på 50-talet tills sin bortgång för tio år sen starkt engagerad i företaget. – Även hans hustru Ann-Marie, som i dag är 92 år, har tagit aktiv del i verksamheten ända tills för några år sedan, berättar Linda Jägre, VD, Alf Sörensen. Det hela började med tillverkningen av egna raklöddermärket Quick Shave, baserat på ett hemligt recept, och försäljning av löddret på både NK och parfymerier runt om i Stockholm. Men redan 1957 blev Alf Sörensen ensam agentur i Sverige för succédoften Nina Ricci och på 70- och 80-talet tillkom flera stora internationella varumärken i portföljen, som storsäljande doftmärket Paco Rabanne och succémärket Oscar De La Renta. Hela 70 procent av produktportföljen består i dag av exklusiva parfymer. Men allt har inte alltid kretsat kring dofter. På 70- 80- och 90-talet sålde Sörensen även bijouterier och makeup och nagellack samt solprodukter från bland andra Jovan och Pierre Cardin. Sedan 2002 är Sörensen även distributör av prisbelönta franska hudvårdsmärket Nuxe och Bio Beauté by Nuxe och italienska lyxtvålar från Nesti Dante. I våras tog Sörensen även över ikoniska solskyddsmärket Piz Buin och i somras införlivades också trendiga hårvårdsmärket Toni&Guy i portföljen. En nyhet i portföljen är även svenska varumärket Smartsun med ett armband som mäter UVA-och UVB-strålning och varnar genom olika färger och när det är dags att sluta sola eller tillföra mer solfaktor. Linda Jägre hoppas framöver på en mer diversifierad portfölj för att kunna möta en ökad internationell konkurrens. – Framtiden kräver fler ben att stå på, men viktigt är att vi håller fast vid vår nisch med högkvalitativa varumärken - och dofter kommer nog alltid dominera portföljen. Alf Sörensen har i dag ett 20- tal doftmärken i sin portfölj förutom Nuxe och Bio Beauté hudvård och tvålar. Försäljningskanaler är varuhus, parfymerier, e-handel, apotek och taxfree. 2015 förvärvades företaget av norska familjeägda Solis AB, motsvarigheten till Alf Sörensen i Sverige. Men Alf Sörensens son Björn Sörensen, som har varit aktiv i företaget i 30 år, sitter fortfarande med i styrelsen och är delägare. KosKosmetik 5-2016 tik 52 tiiik m t k 5etik 5-20162016 41