AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM PLANTAGEN REKR
YTERAR VIA NYTÄNKANDE DIGITAL CHATBOT HAN ÄR SVERIGES NYA KALLE ANKA-TECKNARE För första gången på flera år har Sverige fått en officiell Disney-tecknare. I Kalle Anka & C:o nr 6 debuterar serieskaparen Tony Cronstam med en serie om trollpackan Magica de Hex. Att bli en licensierad Disney-tecknare innebär normalt en lång och tuff process och genom åren är det ytterst få svenskar som passerat nålsögat. Men nu finns det äntligen en ny svensk tecknare på plats. Malmöbon Tony Cronstam är en stor profil inom den svenska serievärlden. Mest känd är Tony förmodligen för sin egen serie Elvis och barnboksserien Snipp och Snopp. Nu väntar en helt annan form av utmaning när han ska ta sig an världens mest otursförföljda anka. – Det är en stor ära och lite av en barndomsdröm som har gått i uppfyllelse. För mig ligger den stora utmaningen i att föra vidare Ankeborgsvärldens berättartradition 50 visuellt utan att upprepa den för mycket. Jag försöker studera och inspireras av artistiska storheter som Carl Barks och Daniel Branca, men vill samtidigt sätta min egen prägel, säger Tony Cronstam. Tony Cronstam debuterar i Kalle Anka & C:o nr 6 med omslagsillustration och serien ”Trolltiderna förändras”, med en av Tonys personliga favoriter – den förföriska trollpackan Magica de Hex. Snart hoppas han på att också få sätta näbben i ett manus med Kalle Anka i huvudrollen. – Jag älskar Kalles temperament. Jag var mer som honom när jag var yngre. Idag är jag lugnare men det finns fortfarande en vilande anka därinne nånstans. När jag tappar bort min favoritpenna eller om datorn krånglar, då händer det ibland att den hetlevrade ankan kommer fram, säger en leende Tony Cronstam. n Idag är mobilen det vanligaste verktyget för att lära känna och söka jobb hos framtida arbetsgivare. Plantagen har som målsättning att rekrytera cirka 250 kandidater på 40 orter i Sverige inför sin högsäsong som pågår från slutet av mars till början av augusti 2019. Plantagen och chatbot-teknikföretaget Zmash uppskattar att cirka 1500 chatkonversationer med Plantagen som arbetsgivare kommer äga rum genom den nya tekniken. – Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna chatbot-teknik, där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chatfunktion på sociala medier. På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen. Retailbranschen är snabbföränderlig och då måste våra övriga processer hänga med i den utvecklingen för att vi ska lyckas fortsätta vara en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare, säger Charlotte Wernros, Head of Group HR och Maria Tengblad HR Business Partner, Plantagen. Plantagen ser mycket fram emot att samarbeta med Zmash och bli mer digitala och nytänkande i sina rekryteringsprocesser. Zmash kan genom sin chatbot-teknik skapa och driva digitala konversationer med kandidater direkt från en rekryteringsannons i sociala medier utan att behöva skicka in CV. Målet är att skapa en wow-känsla och upplevelse för alla kandidater och lära känna dem genom konversationer innan Plantagen träffar dem. Detta gör både att kandidaterna får lära känna Plantagen och Plantagen får lära känna kandidaterna via digital dialog. – Vi på Zmash tycker att det är inspirerande att få arbeta med ett sådant starkt varumärke som Plantagen och är oerhört tacksamma över det förtroende det faktiskt innebär. Allt fler branscher blir mer datadrivna, så varför ska inte HR/ rekrytering hänga med? Modigt beslut av Plantagen, menar Fredrik Saatchi, vd och grundare, Zmash AB. n