Nolltretton 1
Hos oss får ni handgjorda, egendesignade smycken
efter era egna önskemål Man måste hela tiden tänka nytt, bättre och större. Så det är en väldigt kreativ bransch, vilket jag tycker är superkul. ny kollektion Anna. 0,10 ct Annie. 0,15 ct royal Älskar att få vara kreativ inom beauty J osefin berättar att hon startade PRbyrån Graaf Ledin PR Agency tillsammans med Malin Ledin hösten 2018. De hade jobbat tillsammans inom branschen och nu ville de gå vidare och starta en egen PR-byrå inom segmenten lifestyle och beauty. De tyckte att andra byråer jobbade väldigt likartat och att det fanns saker att förbättra inom branschen. – Vi valde att nischa oss lite annorlunda än andra byråer. I PR-världen kan det ofta vara ganska fyrkantigt men hos oss får alla kunder väldigt skräddarsydda paket och får hjälp med olika saker. Vilket också är roligt för oss, för det blir ett mer varierat arbete då, säger Josefin och berättar att de delat upp jobbet så att hon riktar sig mer mot journalister medan Malin arbetar mer med influencers. Graaf Ledin har nischat sig främst inom beauty och lifestyle vilket är ett medvetet val. – Det är där vi känner att vi har vår styrka. Just inom beauty har vi känt att det saknats en lite mer modern byrå, och beauty är också det vi kan och brinner för. Byrån har sitt kontor i Stockholm men Josefin har hela tiden pendlat till huvudstaden, och det tänker hon fortsätta med. – Det funkar bra. Det kan vara ganska skönt att ha jobbet uppe i Stockholm och att hemma är hemma. Så jag och min man har valt att bo kvar i Norrköping. Idag består Graaf Ledin förutom Josefin och Malin av två anställda och två praktikanter och coronapandemi till trots så rullar verksamheten på som den ska. – Det går väldigt bra. Ända sedan starten har det varit en ganska uppåtgående kurva. Jag tror att många bytt till oss just för att vi har ett lite annat tänk, vi är lite mer moderna och jobbar på ett annat sätt än många andra byråer. – I början var det mycket att vi kontaktade de varumärken vi ville jobba med, men på senare tid har vi fått många nya kunder som hittat oss på Instagram för att vi synts mycket på olika influencers konton. Så de flesta av våra nya kunder har faktiskt kommit till oss. Vi är en av de byråer som har mest synlighet i sociala medier just nu. Text: Tobias Pettersson Foto: JFalk Maria. 0,14 ct Norrköpingstjejen Josefin Graaf Nordlander utgör ena halvan av den heta PR-byrån Graaf Ledin PR Agency och har jobbat med stora varumärken som CAIA Cosmetics och Anastasia Beverly Hills. Nu är siktet inställt på att expandera till fler länder. Vilket är det största uppdraget ni haft? – Vi har jobbat med CAIA Cosmetics sedan start så det har ju varit väldigt stort och gynnat oss att få jobba med Bianca och hela CAIAs resa. Men sen har vi också många andra stora varumärken, till exempel Olaplex och Anastacia Beverly Hills. Just nu har vi väldigt många stora kunder, vilket är roligt eftersom det ger tyngd till byrån. Vad är roligast med jobbet? – Det är nog alla relationer som man bygger, både med profiler, journalister och med varumärken och varumärkesägare. Och sen att man får vara så himla kreativ. Man måste hela tiden tänka nytt, bättre och större. Så det är en väldigt kreativ bransch, vilket jag tycker är superkul. Hur vill ni utveckla Graaf Ledin framöver? – Vår förhoppning och våra planer är att Graaf Ledin ska finnas i hela Skandinavien, så just nu arbetar vi med planer för att öppna i Norge och Danmark, vilket känns jättespännande. Vi skulle vilja öppna upp i något av länderna till hösten, där ligger vårt fokus det här året. Elisabeth. 0,20 ct Gamla Rådstugugatan 44, Norrköping mån-fre 10-18 • lör 10-14 tel. 011-10 29 75 www.Atelje15.se FEELING 35 Endast för publicering i Nolltretton / N ll l