Energigas 1
Hemmastadd. Jonas Åström trivs med sitt jobb och
flytten till Norge. ”Här måste man gilla livet på fjället” P anläggning som används av LNG-drivna färjor, kustbevakningsfartyg och försörjningsbåtar. jor, kustbevakningsfartyg och försörjningsbåtar. Hittills har man ett tiotal fasta kunder som bunkras på plats eller via tankbil. En växande mängd spontankunder har också upptäckt den nya bunkeranläggningen. Svenskt fartyg på ingång När vi efter rigorösa säkerhetsrutiner lyckas ta oss ut på kajen, ligger inget fartyg inne för bunkring. Men i veckan därpå väntas Bit Viking, ett svenskägt fraktfartyg för oljeprodukter som för fyra år sedan var det första i världen med att konvertera sin drift från bunkerolja till LNG. Det är ingen liten båt. LNGcisternen på kajen, som rymmer 250 kubikmeter, kommer att behöva fyllas på med tankbil från Melkøya flera gånger innan fartygets bränsletankar blivit fulla. – Det är det största fartyg som bunkrat här, berättar vår följeslagare Rickard Jansson, ansvarig för Barents Naturgass nystartade verksamhet i Göteborg. Han är på plats i Hammerfest för att lära sig mer om verksamheten. Tanken är att han med Göteborg som bas ska börja sälja LNG i container till små och mellanstora industrier i södra Sverige som inte nås av det västsvenska stamnätet. – Eftersom Barents Naturgass nya ägare också är delägare i det spanska gasföretaget Molgas Energia och i LNGterminalen Gate i Rotterdam, har vi tillgång till ett nätverk med stor kompetens som kan hjälpa oss göra offensiva satsningar, säger Rickard Jansson. Från nyår är det också tänkt att Barents Naturgass ska öppna ett kontor i Luleå. Redan nu körs tankbilar med LNG från Hammerfest till Boden. LNG:n fungerar som backup till den biogas som kommunen producerar till sina bussar och bilar. Stort intresse från Sverige Tillbaka på kontoret i Näringshagen berättar vd Gudrun Rollefsen att flera svenska kommuner visat intresse för liknande lösningar. Den planerade LNGterminalen i finska Torneå ser hon inte som en konkurrent, snarare som ett komplement. – Vi försöker bygga upp kontakter med svenska industrier som vill minska sina utsläpp genom att konvertera från olja och kol till naturgas. LKAB skulle kunna vara en bra kund. Att köra en tankbil från Melkøya till Kiruna är ju bra mycket smidigare än att köra en LNGtanker runt hela Skandinavien. När vi lämnar Hammerfest för den härgången, bevittnar vi något som inte lär höra till vanligheterna. Facklan ute på Melkøya brinner med en hög låga. En syn som ortsborna lärt sig tycka mycket illa om. Inget sotmoln över staden denna gång – men en massa dyra pengar som bara går upp i rök. s å LNG-anläggningen på Melkøya jobbar runt 550 personer från 14 olika länder. Ett tiotal är svenskar. En av dem är Jonas Åström som flyttade till Hammerfest från Sundsvall för två år sedan tillsammans med sin fru. – Ska man trivas häruppe måste man gilla fiske och livet på fjället. Både jag och min fru har skaffat jaktlicens, säger han. Jonas Åström kom till Melkøya som underhållskonsult och trivdes så bra att han snart blev anställd av Statoil. Han jobbar med skeppningsplanläggning, medan hans fru är på logistikavdelningen. – Vi har cirka 70 anlöp med gastankers per år. Plus ett 30-tal anlöp för tankrar som fraktar gasol och gaskondensat. Det gäller att se till att de kommer i en jämn ström så att det inte påverkar produktionshastigheten ute på Snøhvit. Ibland när de håller på att bli försenade, får vi säga åt dem att skynda på. Engelska arbetsspråk Jonas Åström verkar vara väl hemmastadd på anläggningen och guidar oss vant runt mellan de olika stegen i processen. I dag får han prata svenska, men vanligtvis har han engelska som arbetsspråk. På fritiden finns ett rikt föreningsliv sponsrat av Statoil, utöver idrott och kultur också en verkstadsförening där man kan meka med bilar. – Företaget lånar ut styrhyttsbåtar åt den som vill fiska. Mina största fångster hittills är en torsk på 15 kilo och en hälleflundra på 20 kilo. Till middag blir det fisk minst tre dagar i veckan. JAN MALMBORG