Energigas 1
Profi len inte är ett problem. Den politiska låsn
ingen har historiskt legat på el och kärnkraft – som nu är under stora förändringar. Men någon sådan låsning fi nns inte om gasen. Vi är politiskt eniga om att stötta biodrivmedel kontra fossila bränslen med skattenedsättning till exempel. Hela vårt energisystem hänger ihop och det är klart att vi ska titta på alla energislag. Steg i rätt riktning? En gasform som används allt mer i dag är fl ytande naturgas, så kallad LNG. Gasen går att transportera i stora volymer på fartyg eller med tankbil och används både som energikälla och drivmedel. Industrier byter olja mot mer klimatvänlig naturgas, tunga lastbilar drivs med LNG i stället för diesel och sjöfarten klarar hårdare svavelkrav med LNG i tanken i stället för tjockolja. Är det inte bra och ett steg i rätt riktning? – Det beror på vad den ersätter. Helt klart har den miljövärden när det ersätter diesel och olja. I en omställning till ett fossilfritt Sverige – som vi vill ha på sikt – kan den ha betydelse. På den punkten råder politisk konsensus. Den här regeringen och den förra har exakt samma skrivningar om gas. LNG kan spela en viktig roll vid en övergång vad gäller industriella processer, för transporter och kanske också för kraftvärme, säger energiministern. För två år sedan presenterades en utredning som visade hur vi ska få en fossiloberoende fordonsfl otta år 2030. Det är bara 15 år dit och många menar att ingenting händer. Första kvartalet förra året var bara 2,5 procent av de nya bilar som såldes sådana som kunde köras på förnybart. – Jag gillar den kritiken! Jag gillar den frustande viljan att göra något, säger Ibrahim Baylan som inte håller med om att ingenting händer – och räknar på fi ngrarna upp något av vad regeringen gjort det senaste året: Höjd skatt på diesel och bensin, stöd till laddningsstolpar för elbilar, stöd till miljöbussar och att skattenedsättningen för biodrivmedel behålls till år 2020 – vilket regeringen ansökt till EU om. – Räcker det? Nej, det kommer det inte att göra. Vi måste få fram ett långsiktigt stödsystem för biodrivmedel. Men det kräver att EUkommissionen ändrar sin syn på detta. EU menar att allt för frikostiga subventioner skulle innebära för stora konkurrensfördelar för Sverige gentemot övriga Europa. Omgiven av experter Ibrahim Baylan fi ck jobbet som energiminister för nästan exakt ett år sedan. Innan dess hade han bland annat varit skolminister och Socialdemokraternas partisekreterare. Han erkänner att han inte var någon energiexpert när han kom till miljö och energidepartementet. – Det fi nns ett missförstånd att man som minister ska vara expert på sitt område. Som minister ska man vara expert på det politiska hantverket. Jag är ju omgiven av experter, här på departementet och på myndigheterna. Lägg därtill att de fl esta av oss är läskunniga. Den kombinationen kommer man långt med. Han berättar om den första tiden på departementet, hur han under en vecka bjöd in alla som hade ett intresse i energisektorn. Energiforskare, representanter för industrin, myndigheter, miljöorganisationer. En timme var fi ck de. – Jag lyssnade helt enkelt på vad de hade att säga. Det gav mig en bild, en mosaik av den komplexa verkligheten. Jobbade som restaurangbiträde Ibrahim Baylans pressekreterare sneglar på klockan. Energigas utlovade tid för intervjun har just passerats. Vi suckar och förklarar att det var lite mer vi hade velat fråga om. Till exIngen expert. Ibrahim Baylan såg inga problem med att minister för ett år sedan. ”Jag är ju omgiven av experter”, empel varför han inte blev getherde i Turkiet som det var tänkt och hur det var att bli grillad av Göran Persson i två och en halv timme innan han fi ck jobbet som skolminister. – Kör på du, säger han. Det var en fredag år 2003. Efter några år som restaurangbiträde på Åhléns i Stockholm hade Ibrahim Baylan fått förtroendeuppdraget som tjänstemannaförbundet HTF:s ombudsman i Västerbotten. – Där satt jag i all sköns ro då telefonen ringde. Det var inte en medlem. Det var Göran Perssons medarbetare Pär Nuder. Han undrade om statministern fi ck sätta upp mig på en lista Vätgas från masugnsgas? I pilotprojektet Stepwise reformeras masugnsgas till vätgas, samtidigt som koldioxiden avskiljs. Projektet är ett av flera där våra experter tillsammans med internationella partner söker lösningar på koldioxidfrågan. www.swereamefos.se 8 ENERGIGAS NR 5 2015 V