Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5 KOMMENTAR SEO på osäker grund-
trots succén åll med om att situationen är paradoxal. Här har SEO nyss bjudit på den största golffest vi upplevt i detta land -samtidigt är tävlingen ute på osäkrare mark än någon- sin tidigare. Innan vi kommer fram till den oklara framtiden är det dags att med nöje stanna kvar vid de fyra SEO-dagarna på Ullna. Alla som var där håller säkert med om att detta var en SEO-årgång som går utanpå det mesta. Enda »regimissen» stod segraren för, den 24- årige australiern lan Baker-Finch. Han förstörde spänningen. Med sina birdies på hål 12-13-15 slog kan KO på alla sina med- tävlare och när han utan nervdaller nådde sina mål för hål 17 och 18 (»att till varje pris inte slå över greenerna och hamna i trub- bel») så var tävlingen över när hans parputt fallit på 18:e - trots att tävlingens åtta bästa spelare från dagen innan var kvar ute på banan. En slutrondsknock som den lan Baker-Finch presterade har vi aldrig upplevt i SEO tidigare. Ligger man fyra slag efter inför slutronden och vinner med två slags marginal har man presterat sin bästa golf exakt i det ögonblick det behövdes bäst. Den ende som i efterhand med fog kan säga »om inte ...» är lans 16 år äldre landsman Graham Marsh. Utan sitt alltför långa bunkerslag på 11:an (som gick tvärs över green ner i en ny bunker med dubbelbogey som följd) hade han - precis som för tio år sedan på Bokskogen - hamnat i playoff om SEO-trofén. ntligen fick vi också den situation i SEO som vi alltid drömt om - en svensk i tätstriden. Och precis som man kunde förutsäga gav det publiksiffran ett lyft upp till re- kordhöjder. Tyvärr är det på den punkten precis som vanligt. Hur många som fanns på Ullna är det ingen som vet. Svensk Golf vågar gissningen: 5.000 + 6.000 + 10.000 + 12.000 under de fyra dagarna vilket totalt skulle ge 33.000. Nytt publikrekord för golf i Sverige var det definitivt - tacka Mats Lanner för det! Nu har vi upplevt att våra spelare på Europatouren haft led- ningen efter såväl 18 hål (Mats Lanner i Dutch Open i år) som 36 hål (Magnus Persson i Irish Open i fjol, Ove Sellberg i samma tävling i år, samt Mats Lanner nu på SEO). Ingen av gångerna har det hållit hela vägen. För Mats räckte ledningen denna gång mel- lan hål 36 och hål 44 sedan dalade han till sin slutplacering som delad elfte man, vilket är den näst bästa svenska SEO-insatsen efter Krister Kinells åttondeplats -82. En vacker dag kommer en svensk att ligga i ledningen efter 54 hål och en ännu vackrare dag också efter 72 hål. Spelarna själva räknar med att det dröjer två år dit - låt oss andra ge grabbarna den tiden. Utan att fördenskull, vilket hände efter British Open, den okunniga termen »förlorare» ska behöva användas. För inte var det 69 förlorare vi fick se på Ullna vid sidan av vinnaren lan Baker-Finch. Om vi begränsar oss till de tre Ullna- åren så fick vi i stället uppleva den största bredduppvisningen hittills. Nu gick 43 man under par mot 16 resp 2 de båda tidigare åren. Segerscoren sjönk med 6 slag från 280 till 274 tack vare de utmärkta greenerna. »Cuten» från 150 resp 149 slag till 145. Lä- gesförbättring samt fuktiga greener med snabbt »stopp» gav stjärnorna chansen att imponera på alla medelgolfare med sin enorma säkerhet i järnslagen in mot green. Sällan har greenmis- sarna och bunkerslagen varit så få. Och greenerna var som väntat av en helt annan standard när de nu växt och skötts under en hel månad extra jämfört med tidigare. Med hjälp av vältning fick man greenerna så snabba att t o m Halmstads EM-greener överträffades med några decimeter i rull från stimpmetern. inte bara spelkvalitén, banan och publiksiffrorna nådde nya höjder. Många detaljer i arrangemangen var bättre än tidi- gare. Personligen är jag förstås speciellt glad över att det jag tjatat om i så många år (resultaten hål-för-hål) nu blev verklighet på en snyggt textad skylt vid klubbhuset. De olikfärgade caddie- västarna och aktuell ställning för inkommande spelare på varje green var andra välkomna nyheter. Överhuvudtaget var servicen till publiken den bästa hittills på Ullna när det gäller restaruanger, utställning, programblad och resultatservice. Det som nu behövs är bättre åskådarterrasser och ordentliga läktare, t ex runt 18:e och till höger om greenerna på 16:e och 17:e. Det blir inte mindre folk nästa år.. . ... i varje fall inte om SEO får och kan fortsätta utvecklas. Men det är tyvärr långtifrån säkert. Då tänker jag inte på det faktum att SEO får inhemsk konkur- rens på Europatouren nästa år. Europatourens Executive Director Ken Schofield lät under sitt SEO-besök förstå att den troliga pla- ceringen av PLM Open (som nästa år spelas i Falsterbo med 1,2 miljoner i prispengar) blir i slutet av augusti. (1987 kan PLM hop- pas på att som hittills spelas i juni.) Det innebär att tre veckor hinner passera mellan SEO och PLM Open vilket är nödvändigt för att sponsorer och media - som ju gav SEO ordentlig backning i år - inte ska brännas ut. Nej, hotet mot SEO är annorlunda. Det kommer inifrån. ittar man på tennis och den sportens stora slagnummer Stockholm Open så förstår man att något är fel. Inte ska väl golfen i den väldiga medvind sporten befinner sig på alla plan behöva visa en stillastående prissumma (1,5 miljon både i fjol och i år) när tennisen i höst närmar sig 3 miljoner... Felet är naturligtvis den extrema situationen med Sven och SEO på ena och ägarna av Ullnabanan (Riksbyggen) på den and- ra sidan vilken dagarna efter SEO - se sid 12 - utbröt i rent kaos. »Aldrig mera Ullna» hotar nu Tumba i ilskan och det finns bedö- mare som allvarligt befarar att Tumba (som tillsammans med hustru Mona är ensam ägare av bolaget SEO AB) flyttar hela tävlingen till sina nya jaktmarker i Finland nästa år! Oavsett oredan på Ullna så har SEO ett problem till - Sven Tumba. Vid prisutdelningen på Ullna hyllades han av bl a SGF:s ordfö- rande Bertil Westblad som »mannen som på egen hand skapat SEO, en av Europas största golftävlingar». Det har han och den insatsen kan ingen ta ifrån »Nenne»! Men nu har Tumba hamnat i samma situation som när han på 50- och 60-talen hämtade pucken i egen försvarszon och satte fart mot motståndarkassen. Han behåller pucken själv, han passar inte. SEO har han kunnat sköta med ungefär samma solotaktik hit- tills. Men nu håller det inte längre. Hade inte Saab gått in i ett kritiskt skede i sista stund inför årets tävling är det ingen som vet hur det gått. 6-miljonersaffären SEO är för stor att sköta för en enda man, speciellt som denne nu tillbringar halva året i USA. Inte ens en nationalhjälte klarar det hur länge som helst. 1986 års SEO ska man sälja nu, innan företagens reklambud- gets är lagda, och inte med början i maj-juni nästa år. Med mera långsiktig planering så att inte företagen (utom den grupp som alltid är med) tröttnar på de inte alltid rakt slagna puckarna så har SEO en ljus framtid. Man kan tänka sig en passning i riktning Projekthuset som be- visligen är duktiga säljare av idrottsreklam och en annan riktigt vårdad puck måste också gå till golfens organisationer så att SEO även nästa år kan räkna med den hjälp från Stockholms Golfför- bund som är livsnödvändig för hela tävlingen. Titta upp från pucken Sven och passa den i tid till Dina medspe- lare. Vi är rädda om Dig och vill ha Dig kvar i många år ännu! SVENSK GOLF • 8/1985 T H Ä 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64