Aktuella Byggen 1
NYHETER Grävallvar ska minska antalet grävskador
Varje timme, dygnet runt, året om grävs ledningar sönder i Sverige. Reparationskostnaderna för grävskador är cirka 400 miljoner kronor om året. Nyligen lanserades Grävallvar, ett nätverk som etableras med avsikten att alla Sveriges nätägare och maskinentreprenörer gemensamt ska arbeta för att motverka och minska antalet grävskador. Idag är samhället beroende av nedgrävda ledningsnät. Varje skada som kan förhindras på respektive ledningsnät innebär en besparing av onödiga kostnader och besvär. Initiativtagare till nätverket Grävallvar är Geomatikk, PTS, Ellevio, Vattenfall, Tele 2, Skanova, Trafikverket, Svenska kraftnät. Geomatikk fungerar även som projektledare. – En avgrävning kan vara förödande för sjukhus, myndigheter, företag, och privatpersoner och kostar samhället många miljoner kronor per år. Det är viktigt att få till en förändring och därför har vi tagit initiativet till Grävallvar, säger Roger Lundgren, vVd på Geomatikk. Även de som arbetar med att gräva har ett ansvar att inte orsaka grävskador. 50 procent av alla grävskador sker vid arbeten utan ledningsanvisning. En ledningsanvisning innebär att den som ska gräva får en karta med ledningarna inritade eller att det görs en fysisk utsättning där man markerar ledningarna på marken. Exempel på hur Grävallvar ska arbeta för att minska antalet grävskador: Bild: Geomatikk. * Ta fram en gemensam branschstandard för hur man ska agera vid grävskador. * Klargöra vad som gäller juridiskt och försäkringsmässigt när en maskinentreprenör arbetar utan ledningsanvisning. * Utbilda och informera genom exempelvis nyhetsbrev och sociala medier. Planförslag för 2 000 nya bostäder på Lövholmen Stockholms stad har nu lagt fram ett förslag till strukturplan som innebär att den nya stadsdelen Lövholmen på den nordvästra delen av Liljeholmen omvandlas från industriområde till en blandad stadsdel. Det blir omkring 1 500–2 000 bostäder, en ny skola, fem förskolor, kontor och lokaler för centrum, offentliga miljöer samt inslag av kulturhistoriska byggnader som bevaras. Bland annat öppnas dagens avspärrade områden så att kajerna och strandlinjen görs tillgängliga för allmänheten. Cykelvägar byggs ut och parker anordnas. Cementas fabrik flyttas till Energihamnen medan konsthallen Färgfabriken blir kvar och fortsätter med sin verksamhet. Förslaget gör det möjligt att skapa en fortsättning på innerstaden och att länka samman stadsdelarna längs med vattnet. Tack vare närheten till kollektivtrafik och naturområden finns det goda möjligheter att skapa en levande stadsdel för både boende och besökare. 26 AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018 Bild: Gehl Architects. Tidplanen för Lövholmen är: 1. Tidigt samråd: april–maj 2018 2. Ställningstagande i stadsbyggnadsnämnden: oktober 2018. 3. Samråd: juni 2019. 4. Ställningstagande i stadsbyggnadsnämnden: november 2019. 5. Granskning: juni 2020. 6. Antagande i stadsbyggnadsnämnden: november 2020. * Anordna grävarträffar runt om i landet och träffa entreprenörer på respektive ort. * Föra dialog med skolor som utbildar entrepre - nörer och maskinförare.