Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Sida 4
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Vimmel
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Sida 10
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Sida 12
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Sida 14
Nöjesnytt Växjö Sida 15
Nöjesnytt Växjö Sida 16
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Sida 19
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sida 21 Den stora publiken fick up
p ögonen för honom i pausen i Melodifestivalsfinalen 2009, där han ensam med sin elgitarr trollband Globen i en andlöst vacker version av Charlotte Perrellis Hero. Med det färska albumet Lost In the Call ger sig Oskar Humlebo och hans alter ego Moto Boy sig ut på en omfattande och karakteristiskt egensinnig turné och den 20 november spelar han på Palladium i Växjö.. MOTO BOY Text: OLA KARLSSON Foto: MAJA ATTERSTIG tik eller pretentioner och mitt i alltihop har han hittat en helt egen nisch i musiksverige, långt ifrån Idol-hysteri och jakt på topplisteplaceringar. När Nöjesnytt når honom på en loge i Dresden i Tyskland vill han aldrig sluta prata, så pass att han allvarligt borde fundera på att byta namn till Motor Mouth. M Hur mycket av Moto Boy är Oskar Humlebo och hur mycket är en ”karaktär”? – Det var Moto Boy som skolkade från skolan och gick ner till hamnen i Hudiksvall, klättrade upp på taken på industrierna, smög in på ställen man absolut inte borde vara på, bara för att få vara ifred och drömma. Oskar stannade kvar och gjorde läxorna så inget sket sig. Moto Boy hamnade i trubbel och Oskar fick reda upp det, Moto boy svarar aldrig i telefon och är uppe till morgonen varje natt, Oskar ringer upp och går och lägger sig i alla fall lite tidigare. Moto Boy är drömmen, Oskar är realiteten. När hittade du din musikaliska röst, både bokstavligt och bildligt talat? – Den har varit där sen jag föddes men har tagit sin tid att karva fram. Jag hittade precis en inspelning där jag och brorsan elva år gamla spelar, och det hörs redan där vart jag var på väg. Det handlade mest om att komma till insikten att alla normer är idiotiska och det enda värt att följa är sin egen lycka i det man gör, kort och gott att hitta hjärtat. Det var inte förrän jag gav upp alla ambitioner och alla idéer om vad jag skulle bli och bara var den jag är som saker och ting föll på plats helt, och det är ingen insikt som kommer ur skolor och sociala regler utan måste värka fram. Efter det kom rösten och musiken utan filter. Tycker du att det överlag är för lite pretentioner i dagens musik? – Jag tycker det är för lite integritet i dagens musik, för lite talang och för mycket skitsnack. Varenda jävel ska vara ett varumärke och nätverka, dvs först kyssa sitt eget och sen andras arslen. Det är väldigt många mesar i den här branschen, som bara gör vad de tror andra vill ha och vad branschfolket förväntar sig, för att ”bli något” så fort de kan. Jag hatar att killar ska vara just ”killar” och ha sina tråkiga sketna band med sina tråkiga sketna gitarrer och t-shirts, sin trista bandjargong, sina sketna scenposer och trötta mellansnack, sina arroganta jävla attityder och trista låtar. Jag hatar att tjejer ska vara söta små jävla dockor som inte kan se skillnad på en bastrumma och en flygel, inkapabla ed glamour, passion och ljuvlig falsettsång, och därtill landets rödaste läppstift, omfamnar Moto Boy stora uttryck med stilfull sparsamhet. Han räds vare sig roman- små sexdockor som inte ska sticka ut åt något håll och bara vara alla till lags, fräscha som små nyponkvistar med sillisar alltid redo att tillfredställa. Det är trist att se så många gå på en så fattig skitgrej som t.ex. Idol-tävlingen, och tro att det är något annat än tre kukskalliga idioter i en jury som representerar en kukskallig idiotindustri. Många av de som tävlat där och gjort karriär på det verkar inte fatta att de alltid kommer vara just det, födda ur kukig idioti, oavsett vad de sen gör. Din musik är i mina öron trots influenserna omisskännligt svensk, in a good way. Har du några synpunkter eller tankar kring det? – Jag tar det som en fin komplimang! Jag är ju född och har levt hela mitt liv i Sverige så det kanske inte är så konstigt. Jag blir nyfiken på vad du ser som tydliga tecken på just svenskheten i musiken? Jag kan nog känna att svenskar är rätt konsekventa i vad de gör, att de gör det rätt tydligt och strukturerat, kanske grovt generaliserat. Hur ser du på skillnaden mellan att vara personlig och att vara privat? – Fin fråga! Att jag älskar min mamma och pappa är person- ligt, vilka de är, vart de bor etc är privat. Jag är gärna personlig offentligt, beroende på omständigheter såklart, men det privata är just det – privat, avstängt för mig och bara de jag väljer att dela det med. Att vara personlig är bara något fint! Du har sagt David Lynch är ditt favoritband, på vilka sätt har han påverkat dig? – Hans fantastiska talang att skapa suggestiv film, att skapa otroliga, mångbottnade, direkta och subtila stämningar. den personlighet som gör en unik och vacker. Men jag har lite grejer på gång till framtiden, vi får se vad det blir. Nya turnén är som jag förstår det utformad som en riktig föreställning, där t o m dans ingår. Berätta! – Ja det är något jag har velat göra i snart 10 år, få in riktigt bra modern dans i en konsert utan att det blir någon sketen klyscha med någon liten tutu-balettbrud som ska vara söt i bakgrunden eller som något performance med strap-ons och bjöjor. Sen jag träffade Petra Fors och Ingrid Rosborg och fick se dem dansa har jag velat jobba ihop med dem på ett vis där vi möter varandra mer eller mindre i mitten. De är verkligen helt fantastiska och det vore synd om inte min publik fick uppleva det. Jag har fått med mig Caroline Karpinska, Fanny Gunnarson och Alexander Broberg som musiker, så vi kommer bli ett fantastiskt gäng. Tanken är att lösa upp reglerna för både konsert och dansföreställning och slå ihop skiten till något som får vara bara vackert utan plats i normen. Att musiken och dansen får röra sig runt varandra och i varandra på ett intressant och underbart vis. Vill du fortfarande att Moto Boy ska bli världens största grej? –Världen behöver det! ■ Jag tänker alltid min musik mycket mer i filmiska sekvenser än i låtar, jag vill skapa filmisk stämning och vackra fångande situationer, och där är jag mkt inspirerad av just David Lynch. Du har sagt att du skräms lite av tanken att köra Moto Boy med helt band, vad säger det om dig att du hellre står på en stor scen själv än att vara en i gänget? – Jag skräms av tanken på att normalisera mig, att hamna i en rutinerad och socialiserad miljö. Eftersom jag kört ensam så länge är det svårt att hitta folk att spela med som inte är för normaliserade och det finns inte riktigt tid att lära känna musiker så bra att normerna försvinner och bara musiken är kvar, det är mest det- att det tar lång tid att med rätt folk komma varandra nära. Jag har alltid hållt mig lite för mig själv, lite skrämd av all ointelligent bufflighet som ofta styr gäng, ofta försvinner känsligheten och skärpan ju fler man är, man måste liksom kompromissa bort OSKARS SPELLISTA FÖR DEN SOM VILL KOMMA IN I MOTO BOY-VÄRLDEN LITE; 1. Clair de lune - Isao Tomita 2. Elephant Gun - Beirut 3. Nouvelle Vague - Anouar Brahem 4. Unchained melody - Roy Orbison 5. Pick up if you’re there - Mercury Rev 6. Two weeks since you've gone - Scott Walker 7. In paradisum - Fauré 8. La Ritournelle - Sebastien Tellier 9. The world spins - Julee Cruise 10. Last orders - Richard Hawley
Nöjesnytt Växjö Sida 22
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Sida 24
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Trend/Mode
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Sida 38
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Sida 60
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Sida 66
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Sida 68
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Spel
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Musik
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Film
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Sida 81
Nöjesnytt Växjö Sida 82
Nöjesnytt Växjö Sida 83
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 85
Nöjesnytt Växjö Sida 86
Nöjesnytt Växjö Sida 87
Nöjesnytt Växjö Sida 88