Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING YTBE
HANDLING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 11/18 VO 9/18 VO 12/19 Axalta publicerar Global Automotive Co • Vitt dominerar som kundpreferens för nionde året i rad • Grått klättrar förbi silver och tar tredjeplatsen på den globala listan • Silvers popularitet är den lägsta på ett årtionde • Grått är den ledande bilkulören i Europa för första gången någonsin AXALTA har publicerat sin 67:e årliga Global Automotive Color Popularity, som visar att de tre bilfärgerna i toppen är: vitt (38 procent), svart (19 procent) och grått (13 procent). Vitt har varit den mest populära bilkulören på världsbasis sedan 2011. I år petades silver ner från världens topp-tre-kulörer, och dess 10 procent är den lägsta andelen som kulören har utgjort på mer än ett årtionde. Undersökningen visade även att grått blir alltmer populärt i samtliga av världens regioner. Följande topp-fyra-kulörer – vitt, svart, grått och silver – fortsätter dock att dominera bilparken, och de utgör 80 procent av den globala marknaden. ”Vi är glada över att publicera 2019 års Global Automotive Color Popularity Report”, säger Nancy Lockhart, Axaltas Product Manager for Colour. ”Efter att ha studerat kundernas preferenser vad gäller bilkulörer i mer än 65 år, är vi verkligen världsledande på att upptäcka trender och hjälpa våra kunder att leverera bilar i det bästa urvalet av de mest populära kulörerna.” Regionalt är bilfärgspreferenserna ganska oförändrade sedan förra året, med bara en betydande förändring. Vitt har minskat med 1 procent i Europa, och grått har ökat med 2 procent, vilket för första gången någonsin gav grått topplaceringen i Europa. Elke Dirks, Colour Designer för Axalta i Europa, Mellanöstern och Afrika, säger: ”Efter att efterfrågan på grått steg i SUV-segmentet i Europa förra året, har vi i år sett 5 procents tillväxt i småbils-/sportsegmentet. För första gången i Europa har variationerna av naturliga till förfi nade och sofi stikerade grå nyanser gått förbi vitt, som länge varit favoriten. Européerna har uttryckt sin önskan att låta grått dämpa det känslomässiga tumultet i deras liv och fi nna tröst i dess närvaro.” På andra platser fortsätter vitt att leda marknaden, med en 1-procentig popularitetsökning i Asien och en bred popularitet på 49 procent. Annie You, Colour Designer för Axalta i Kina, säger: ”I kina föredrar bilköparna moderna, sofi stikerade och rena nyanser, vilket gör vitt till ett uppenbart val.” 58 www.verko.se