Hemma i HSB Södra Norrland 1
HSB NÄRA DIG Automatisk hantering av p-platser Pa
rkeringsplatserna i bostadsrättsföreningar är åtråvärda, men att hålla ordning på köer, lediga platser och önskemål om byten är inte så lätt. Nu erbjuder HSB Södra Norrland en automatiserad tjänst för att underlätta p-hanteringen. TEXT OCH FOTO: LARS WINDH et kan vara problem att hyra parkeringsplatser i bostadsrättsföreningarna och det är också svårhanterligt att hålla ordning på kölistan. Nu kommer den problematiken att kunna lösas med en automatiserad tjänst som HSB Södra Norrland erbjuder bostadsrättsföreningar. Det handlar om en nyligen framtagen datoriserad parkeringshanterare. Med systemets hjälp kan bostadsrättsföreningar hålla ordning på parkeringsAUTOMATISERAD PARKERINGSPLATSHANTERING ‹ Håller automatiskt reda på samtliga inloggade som söker plats. ‹ När en plats blir ledig ordnas en kölista. ‹ Bostadsrättsföreningen kan välja vilken turordning som gäller. ‹ Kan även användas för intresseanmälan till förråd eller liknande. D platserna och det är de boende själva som tar hand om bokningen. – Ja, de som bor i bostadsrättsföreningen kan själva sköta bokningen och göra en intresseanmälan. Det kan även göras gällande en specifik P-plats, förklarar Anna Häggquist, superuser i systemet och kommer att hålla i utbildningen internt bland medarbetarna i HSB Södra Norrland. Med systemet kan bostadsrättsinnehavaren också lägga in att man är intresserad av att byta en P-plats. Det kan till exempel handla om att komma närmare bostaden eller något annat som gör att man vill byta sin parkeringsplats. – Någon kanske har köpt ny och större bil och behöver därför en hörnplats som är lite större eller liknade, säger Anna Häggquist. När intresseanmälan och bokning är inlagd sköter systemet sig själv. Det meddelar när platser blir lediga och undersöker möjligheter till byten. Styrelsen i den bostadsrättsförening som köpt tjänsten har insyn i systemet men behöver inte vara med och engagera sig i arbetet med parkeringsplatserna. Det är också något som det varit efterfrågan på inte minst bland den yngre generationen. – Många yngre som kommer in i styAnna Häggquist är superuser och kommer att internutbilda medarbetarna hur den automatiserade parkeringstjänsten ska användas. ”Tjänsten meddelar när platser blir lediga och undersöker möjligheter till byten.” Nu kommer HSB Södra Norrland också att erbjuda medlemmarna tjänsten. Den automatiserade parkeringstjänsten kommer även att utvecklas på relsen vill ha ett modernare sätt att hantera olika saker, säger Anna Häggquist. Systemet är ännu i sin linda men många tester har genomförts med bra resultat bland HSB föreningar söderut i landet. många sätt. Redan nu finns det till exempel flera bostadsrättsföreningar som har kartor med parkeringsplatserna utmärkta och numrerade. På så sätt blir det enkelt och överskådligt för de som är intresserade av speciella platser. Det ger också en bra överblick för den som är nyinflyttad i området. Sammantaget gör det att man tror mycket på den nya tjänsten inom HSB Södra Norrland. – Jag tror att det här kommer att tas emot positivt bland många bostadsrättsföreningar, säger Anna Häggquist. ■ KONTAKT HSB SÖDRA NORRLAND Telefon: 026-65 70 00 E-post: info.sodranorrland @hsb.se Webb: www.hsb.se VÅRA KONTOR: Bollnäs Polacksgatan 17 Gävle Östra Hantverkargatan 64 HEMMA I HSB 6.2018 / SÖDRA NORRLAND Hudiksvall Fiskebyvägen 4 B Härnösand Sälstensgränd 5 Ljusdal Bryggargatan 4 Sandviken Torggatan 33 Sollefteå Storgatan 102 Sundsvall Torggatan 14 Söderhamn Humlegårdsgatan 8 A Ånge Fridhemsgatan 11 Örnsköldsvik Nygatan 6 A Östersund Stortorget 3 Här hittar du HSBs medlemsförmåner: www.hsb.se