AMES 1
FÖRBÄTTRAD RÄCKVIDD STÄRKER FÖRETAGENS ELBILSINTR
ESSE Intresset för elbilar har länge varit svalt, främst på grund av begränsad räckvidd och bristande tillgång på laddningsinfrastruktur. Under 2016 och 2017 finns det dock goda förutsättningar för elbilsbranschen att accelerera rejält och det är framförallt ett ökat intresse hos tjänstebilsförare som kommer att driva på elbilsförsäljningen. TEXT: ANNIKA WIHLBORG Gordon Strömfelt snabbladdar elbil. E lbilar utgör en viktig pusselbit för att den svenska regeringen ska kunna nå sitt mål om en fossiloberoende transportsektor i Sverige senast år 2030. De senaste fyra åren har andelen elbilar ökat stadigt och 2015 dubblerades antalet registrerade elbilar i Sverige, från 8 000 till 16 000. – Flera faktorer bidrar till att allt fler tjänstebilsköpare överväger elbilar. Dels pågår en gedigen satsning på att bygga ut laddningsinfrastrukturen runtom i landet. Arbetsgivare som funderar på att initiera nya laddningsplatser för elfordon kan i dagsläget ansöka om bidrag som täcker in uppemot hälften av investeringen, säger Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister. YTTERLIGARE EN FAKTOR som verkligen kan få hjulen att rulla i elbilssektorn framöver är det faktum att många biltillverkare arbetar febrilt med att utveckla elbilsbatterier som tillåter betydligt längre körsträckor än sina föregångare. En genomsnittlig elbil klarar i dagsläget av en körsträcka på uppemot femton mil innan batteriet behöver laddas. Redan under 2016 uppgraderas flera elbilar med större batterier som ökar räckvidden till 20 mil och i slutet på 2017 lanseras nästa generations elbilar med batterier som tillåter körsträckor på uppemot 40 mil per laddning ha lanserats. Det kan innebära en flerfaldig ökning av antalet elbilar som rullar på de svenska vägarna. – En utbyggd laddningsinfrastruktur kombinerat med betydligt längre körsträckor per laddning kommer att bidra till att elbilsmarknaden växer ordentligt framöver. Dessutom är utbudet av elbilar och elhybridbilar i dagsläget större än någonsin tidigare, vilket ger tjänstebilsköpare många valmöjligheter, säger Gordon Strömfelt. TROTS ATT SUPERMILJÖBILSPREMIEN för laddhybrider halverades vid årsskiftet förväntas försäljningen öka under 2016, framförallt till följd av ökat intresse i kombination med att flera nya modeller lanserats från etablerade biltillverkare. För företag som är nyfikna på elbilar, men samtidigt behöver kunna förlita sig på att bilen kan användas även där laddningsmöjligheter saknas framstår laddhybriden ofta som ett attraktivt alternativ. – Företag som investerar i laddhybrider bör dock säkerställa att tjänstebilsföraren har tillgång till laddningsmöjligheter såväl hemma som på arbetsplatsen. I många fall ingår även drivmedel i bilförmånen och då behöver arbetsgivaren också hitta ett system som ersätter tjänstebilsföraren för den el som elbilen förbrukar i samband med att den laddas hemma. För att få till en beteendeförändring som innebär att elhybridföraren i första hand kör på el krävs en god tillgång på enkla och smidiga laddningsmöjligheter som inte adderar kostnad för tjänstebilsförare, säger Gordon Strömfelt. ATT KÖRA EN elbil kostar i genomsnitt två kronor per mil, vilket är betydligt mindre än exempelvis en dieselbil eller en gasbil. Även om inköpspriset för en elbil ofta är högt jämfört med en konventionellt driven bil så bidrar de låga driftskostnaderna till att elbilar generellt sett är en god affär för många tjänstebilsköpare. – Dessutom sänks förmodligen de genomsnittliga prisnivåerna på elbilar under de kommande åren. Ökat intresse i kombination med få elbilar gör att de bör stå sig bra på andrahandsmarknaden, vilket innebär att företag kan få relativt bra betalt för sina begagnade elbilar när det är dags att byta ut dem mot nyare modeller, säger Gordon Strömfelt. 30