AMES 1
MOTALA Bil & Båtinredarna BIL & BÅTINREDARNA AB D
RIVS av Carina Andersson och Anders Wahlgren och registrerades i september 2014. Företaget tillverkar bl a nya kapell, inredningar till båtar och bilar samt mc- och mopedsadlar. Företaget utför även reparationer av kapell och förtält till husbilar och husvagnar mm. Både Anders och Carina har en lång och gedigen erfarenhet av hantverket samt en bred kunskap av olika material - både skinn, läder och textilier i olika kvaliteter. Som 50-plusare som alltid haft anställning hos olika arbetsgivare tyckte Anders och Carina att det kändes lite främmande att börja fundera på att starta eget – de visste vad de hade men hade ingen aning hur det skulle bli. Då tog de MOTALA Motalaföretaget som utvecklas i takt med att träden växer Tack vare yrkesgrunden från Vretagymnasiet kan Victor åta sig många olika typer utav förfrågningar, bland annat trädfällning, skogsmaskinsförare och skogsplantör. Företaget har specialiserat sig på svårfällda träd i trädgårdar där traditionell fällning inte är möjlig eller mycket begränsad. Alternativet blir ofta att sektionsfälla träden antingen med hjälp av skylift eller genom klättring med rep och sele. - Det är många som hör av sig och har besvärliga ÖH:S TRÄDHANTERING HETER Motalaföretaget som utvecklas i takt med att träden växer. Sedan starten på skogsbruksgymnasiet 2006 och första trädet fälldes visste Victor Öhman vad han ville göra framöver. - Jag ville arbeta med skog och de första åren jobbade jag som skogsmaskinsförare. Första steget till eget kom 2014 via en vän som tipsade om Nyföretagarcentrum och bollen kom sedan i rullning. I oktober samma år var tankarna på och drömmen om att driva företag verklighet. 6 Det var ett stort och nervöst steg ut i ovissheten, men det kom igång väldigt snabbt. Behovet av trädvård och trädfällning var större än väntat. Det tar dock lite tid i början innan man har gjort sig och sitt namn känt. ÖH:s Trädhantering är verksamt främst i Motala, men har också uppdrag från Stockholms län och neråt norra Småland. - Det handlar hela tiden om kontakter och att göra sig synlig, berättar Victor. En nöjd kund är ett värdefullt kvitto om så bara att beskära ett litet äppelträd eller att fälla ett stort ”omöjligt” träd. träd på sin tomt som står dåligt till. De förfrågningarna kommer med allt tätare intervall. Jag klättrar mer än vad jag använder skylift. Det är inte alltid liften kommer åt eller ens in i trädgården, då är mitt tillvägagångssätt med klättring oslagbart! I Motala finns det ett antal unga nyföretagare som träffas en gång i månaden över en lunch. Det är en liten nätverksträff som Nyföretagarcentrum anordnat. - Ja, det är värdefullt att då och då träffa jämnåriga företagare som förstår vad man håller på med! Skratt! Vi luftar erfarenheter, frågor och tankar med varandra. Åsa Detterfelt, vd MindRoad Källa: www.nyforetagarcentrum.se/vastraostergotland kontakt med NyföretagarCentrum för att kolla upp sin idé och få hjälp med företagsstarten. Det var ett svårt men nödvändigt arbete men de är tacksamma för att de ”tvingades göra sin affärsplan och budget” och att de i samband med företagsstarten mentorprogram. Företagets kunder är främst privatpersoner men även företag som behöver hjälp med mallar och speciallösningar hör av sig. Bil och Båtinredarna hjälper sina företagskunder med verksamhetsanpassade speciallösningar - allt från idé, mallar, materialval, utprovning till färdig produkt - En nöjd kund är förstås den absolut bästa reklamen säger Anders och fortsätter med att konstatera att vägen till goda kundrelationer ju i mångt och mycket handlar om sunt bondförnuft! ANDERS OCH CARINA upplever att efterfrågan på företagets tjänster ökat avsevärt jämfört med år ett, vilket de tycker är väldigt roligt. De trivs i företagarrollen och ser positivt på framtiden för Bil & Båtinredarna. De poängterar att det är viktigt att kontinuerligt marknadsföra sig och tala om att man om att det tar tid att jobba in ett varumärke. Källa: www.nyforetagarcentrum.se/vastraostergotland