Lokaltidningen Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 41 • Vecka
41 • TISDaG 10 OkTOBeR • 2017 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se MÅNGA SOM REST med ersättningsbussarna för Roslagsbanan under hösten har mötts av överfulla bussar som ibland saknar bälten. Foto: JesPer almén Fler ersättningsbussar ska minska trängseln Många resenärer kommer med synpunkter och kritik till Stockholms Lokaltrafik angående ersättningstrafiken för avstängda tågen på Roslagsbanan. Arriva, som ansvarar för driften för ersättningsbussarna för Roslagsbanan, har utlovat förbättringar. Men ännu är inte alla resenärer nöjda med bussituationen. De som reser med ersättningsbussarna har under hösten mötts av överfulla bussar som ibland saknar bälten. Klagomålen från resenärerna har också handlat om att det saknats air conditioning, AC, på bussarna samt att hastigheten vid vissa tillfällen varit för hög. Resenären Camilla beskriver värmen som olidlig. ”Det svimmade en tjej framför mig troligen på grund av värmen”. Camilla påtalar att en del busslinjer fortfarande kör med halvtomma bussar medan de som reser med till exempel buss 28 M ofta får stå. Det kan leda till fallskador hos de resande orsakade av kraftiga inbromsningar. Hon tycker också att det är för få insatta extrabussar. – 90 procent av de gånger jag åker med bussen till och från Danderyd så får minst hälften av resenärerna stå upp i bussen. Ofta är det också olidligt varmt så svetten rinner längs ryggen. Chaufförerna har problem med AC:n som de inte kan reglera manuellt enligt Arriva, säger Camilla. Fler bussar har nu satts in och även fler som är utrustade med bälten. Arriva berättar att de också satt in ett antal ledbussar som kan trafikera de större trafiklederna för att minska trängseln. I en artikel i Kanalen, nummer 37, intervjuades Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, om situationen på ersättningsbussarna för Roslagsbanan. I artikeln uttalade sig Ekelund på följande sätt: ”Bussarna har hastighetsspärrar vid 80 kilometer i timmen, så fortare än så kan de inte köra”. Han korrigerar det uttalandet nu: – Hastighetsstrypningen är satt till 85 kilometer i timmen på våra egna fordon. De äldre fordonen, beroende på ålder, har begränsningar på 92 till 98 kilometer i timmen. (Olika normvärden tidigare år). Samtliga fordon har motorbromsning i nerförsbackar, säger han. Ekelund upplyser också om att busskapaciteten har utökats. – Det tidigare problemet med att vi hade svårt att få tag i tillräckligt med bussar berodde i mångt och mycket på att Tvär- och Saltsjöbanan var avstängda samtidigt som ombyggnationen av Roslagsbanan, nu har dessa linjer öppnat för spårtrafik och då har vi kunnat ta in bussar som tidigare kört som ersättningsbussar där. I och med det finns det nu ett större antal bussar där flertalet är utrustade med bälte, enligt Ekelund. Ledbussar, som kan trafikera de större vägarna, har också Varg dödade hund i Åsättra Tre sällskapshundar, en katt, en höna och sex får har dödats av varg i Vallentuna och Norrtälje sedan i somras. Nu har även en hund i Åsättra i norra Österåker fått sätta livet till. På förmiddagen tisdagen den 3 oktober hade familjen Wallin/Lindeskoug varit ute på promenad med sina tre hundar, den tioåriga tibetanska spanieln Winston, japanska spetsen Bella och den lilla nio månader gamla valpen Columbus. Familjen bor i ett hus vid Annarby gård i Åsättra, nära kommungränsen till Norrtälje. Väl hemma i trädgården sprang hundarna åt olika håll. Winston som är van vid att aldrig ha koppel på gården gick för sig själv. Han var bara utom synhåll några minuter. – Mamma såg genom fönstret något stort hundliknande i trädgården som snabbt försvann bort mot skogen. Hon trodde först att det kanske var min systers hund, som bor här i närheten, men förstod snart att det måste ha varit vargen hon såg, säger Vivianne Wallin. Winston var spårlöst försvunnen. Familjen letade i två timmar efter honom med hjälp av en granne och hans blodhund. Vid halvsextiden på kvällen kom personal från Länsstyrelsen ut till gården och efter att ha fått upp ett spår hittade de snart kvarlevorna av Winston uppe i skogen. Länsstyrelsen kunde snabbt konstatera att hunden dödats av en varg. – Det känns hemskt att tänka på att han suttit här i trädgården och så bara plötsligt blivit bortförd. Hoppas han inte fick lida, men det gick nog fort. Vi hörde inga ljud eller såg några spår av strid, säger Vivianne. Hon uppmanar alla som rör sig med hund ute i de norra skogsområdena att alltid ha hundarna under uppsikt och se till att de är i koppel. – Jag har inget emot varg annars, men den här är inte som den ska vara, den är helt orädd och behöver tas bort. En varg ska vara i skogen, det har varit alldeles för många djur som gått åt på kort tid, säger Vivianne Wallin. Under hösten har många rapporter inkommit om varg i området runt det gamla vargreviret i Riala. Länsstyrelsen har lyckats fastställa genom DNA-spår att två vargar har rört sig i området, en tik och en hane som ska ha vandrat hit från Norge. Om båda vargarna finns kvar är dock oklart. Det FÖRRA TISDAGEN tog en varg familjen Wallins tioåriga tibetanska spaniel Winston, mitt på dagen, i husets trädgård. Vivianne Wallin håller nu extra koll på tiken Bella och valpen Columbus. Foto: JesPer almén är fastställt genom analys av spillning att det var tiken som dödade sex får i Brottby i början av september. Efter det stora antalet angrepp på sällskapsdjur är skyddsjakt utlyst på en varg. Skyddsjakten pågår fram till 22 oktober. Jesper Almén satts in för att minska trängseln på bussarna. – Frågan är på vår radar. Vi arbetar ständigt med att göra ersättningstrafiken så bra som möjligt. Nu väntar den kallare årstiden med halka och nu har vi fler bussar att sätta in som ska klara detta, säger Christer Ekelund. Vad händer då med Roslagsbanan? Kommer ombyggnationen vara klar i tid? – Projektet går enligt planeringen. Den 9 december ska tågen rulla som vanligt igen på Roslagsbanans Österskärslinje, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL. Maria Snickars redaktionen@fixmedia.se