Kingsize 1
21-åriga Sinan Yildiz har haft en brokig livsbana
. Född och uppväxt i Sollentuna norr om Stockholm har valen varit få och utsikterna gråa. Om inte för alla, så i alla fall för Sinan. Men tack vare musiken fick en rastlös själ en slumpartad väg mot en ljusare framtid. – När jag var yngre var jag väldigt ”sprattlig”, om man säger så. Jag gjorde massa dumheter. När jag blev lite äldre fick jag en förfrågan om att göra en musikvideo, eftersom dom visste att jag var musikintresserad. Det ledde till en video som ändrade på mitt liv. Efter att ha fått hype på YouTube och genom sitt bidrag till talangtävlingen ”Nästa Nivå” fick han som 16-åring chansen att spela in en video som hyllade platsen han kom från och som mycket riktigt skulle förändra mycket. – När jag släppte ”Malmvägen” var det inget seriöst, men det gav mig driften och fick mig att inse att folk tittade på det här. Det gav mig massa idéer till fler grejer. Jag visste att jag skulle få jättemycket hat, för Malmvägen är inget omtyckt område. Men jag visste inte att jag skulle få bra respons. Då släppte jag ett par låtar till på driv… och sen kom ”Stockholm City”. När vi pratar om Sinans karriär hittills är det omöjligt att inte stanna upp vid just ”Stockholm City”. Anledningen till att just den låten – och inte minst musikvideon – är speciell är inte bara för att det markerade den andra av tre stora milstolpar för Sinan som artist. Den blev också intressant för en grupp människor som ingen hade kunnat ana. – Där blev det en stor förändring i min karriär. Jag gjorde en låt som var ganska hård och jag gjorde en musikvideo som är ännu hårdare. Tanken med musikvideon var att föra fram det hårda, det man inte ser vardagligt. Det är inte, på riktigt, för att visa att vi har vapen och vi är höger eller vänster… det är absolut inte därför. I låten berättar jag vår verklighet och då är det för mig viktigt att visa det också. Hösten 2019 blev rapparen uppringd av Aftonbladet som skickade en länk till en artikel och frågade om han kunde svara på några frågor. Sinan förstod först inte vad som pågick, men klickade på länken som avslöjade att Magnus Ranstorp, Sveriges främste terroristexpert, tillsammans med Norges Säpo-chef samt chefen för nationella insatsstyrkan hade visat upp musikvideon till ”Stockholm City” på ett seminarium året innan. Ett seminarium med titeln ”Film som terrorismens nya vapen”. – Jag förstår att polisen gör sitt jobb. Men… att man för fram en musikvideo på det sättet, bland så många poliser… och att man pratar om mig inför människorna som kommit för att lyssna på den där polischefen… du vet, han nämner mitt namn, sa att jag hade en ”stor familj”. Med andra ord en kriminell familj, vi är inte dumma, förstår du? Dom smutskastade mig under radarn. Jag var ändå ung!, utbrister han och fortsätter: – Och hur han pratade om terrorism… jag hatar terrorism! Jag hatar alla dom här grejerna. Så när man säger sånt här till mig, då känner jag ”driver du med mig? Vi är i samma lag!”. Men att gå vidare med något var det aldrig tal om, inte minst med tanke på att hans egna erfarenheter med polisen. – Det var många som sa till mig ”varför går du inte vidare med det här?”. Men om jag ska vara ärlig, jag själv har inte bra erfarenheter med polisen… Innan jag ens kom till den här intervjun blev jag stoppad av polisen. Så om jag skulle anmäla en polis - till en polis - hur tror du att det kommer gå? Så det är ingen idé att ge sig in i det, för det är ingen lek jag kommer att vinna. Att hans uppväxt och vardag har präglats av mycket våld är inget han hymlar om. Men precis som många andra rappar han om det han ser och upplever. – Jag gillar att prata ärligt och mycket av min musik handlar om våld. Men det är också för att jag kommer från våld, förstår du? Oftast brukar man sjunga om saker man ser eller har gått igenom och jag väljer att ta fram den hårda sidan. För det är den hårda sidan som är ett problem i Sverige idag. Sen finns det folk som menar att jag påverkar barn, men samtidigt kan jag inte anpassa mig efter hela Sverige. Jag gör ju min grej. Men mitt syfte är inte att uppmuntra barn att bära vapen. Av anledningar som bottnar i just detta tog Sinan en paus från musiken mellan 2016 och 2018. Ovetandes om det just då, hade han trots allt det bästa framför sig. – Det som fick mig att börja satsa mer seriöst var efter ”Perfektionist”. Jag har en vän som heter Frasse som sitter inne nu, det var han som uppmuntrade mig hela tiden. Han tjatade på mig varje dag. Det var också genom honom jag träffade Matte Caliste. Vår första session gjorde vi ”Min väg” och sen dess har det bara rullat på. ”Min väg” markerar den tredje milstolpen i Sinans karriär fram tills 2020. Det var en låt som inte bara var stark och pådrivande, utan också en personlig revansch efter år av tvivel och hinder. En stor del av räddningen var just rutinerade rapparen och producenten Matte Caliste. – Jag vet inte vad Matte har för relation till andra rappare, men jag kan säga att vår relation är väldigt, väldigt tight. Vi har aldrig haft något pengasnack, sen första dagen vi träffade varandra har vi bara respekterat varandra. För mig är det viktigare att man har ett broderskap och sen, allt annat kommer. – Han har ställt upp för mig jättemycket, vilket han inte måste göra. Det är sånt man uppskattar och inte glömmer. Det är mycket det som har byggt upp vår relation. Han har hjälp mig på alla möjliga sätt. Han har en jättestor roll i min karriär. Tillsammans har man skapat Sinans NR 5, 2020 | KINGSIZE MAGAZINE 25 debutalbum ”Vem är vem”, som följer upp debut-EP:n ”Min vinkel” från tidigare i år. På albumet har han förutom Matte Caliste samarbetat med norska producenten Severin Beats, KZM och välrenommerade Dnote. På ett av spåren, singeln ”Ne Oldu”, går han tillbaka till sina turkiska och kurdiska rötter. – Jag lyssnar jättemycket på tysk rap och det är ju jättemycket turkar i Tyskland. Dom switchar nästan alltid till turkiska. Så det fick mig att tänka, jag kan turkiska och jag kan svenska. Gör din egen grej brorsan! Jag tänkte att jag ska vara först med det i Sverige. Alla tycker mer om när jag sjunger på turkiska, för jag kan ta vissa toner… och det var många och nära och kära som bad mig göra det. Så jag testade! Att skriva på turkiska är jättesvårt, jag har inte den turkiskan som krävs. Jag fick verkligen lägga ner tid och energi på den för att det skulle bli bra. Videon spelades - till slut - in i Istanbul och det specifika området Izmir där Sinan har släktingar. – Jag åkte dit av en annan anledning men när vi väl var där slog det mig att vi borde spela in den. Vi gjorde första dagen i Istanbul. Jätteslitsamt. Jag hatar musikvideos, brorsan. Det är fett jobbigt, man måste ha tålamod. Sen tog vi flyget till Izmir. Jag har massa släkt som bor i Izmirs ghetto och vi gick till platser dit inte vem som helst kan gå in, du vet. Men vi kände oss hemma eftersom jag har kusiner överallt där. Så vi spelade in lite scener där för att visa verkligheten i Turkiet också. Jag blev jättenöjd med den faktiskt. Apropå ”Ghetto”, berätta om den singeln. – Jag har en jättenära vän till mig som sitter inne just nu och artisten som gästar mig på den låten är hans lillebror. Bob JR. För mig är det självklart att ställa upp för hans lillebror, för det är så det funkar. Jag hade inte tänkt att ha med någon gäst på min platta, för att visa folk vad jag går för, men jag ville ge honom en bra start för jag fick inte det. SINAN berättar även att internationella samarbeten är på gång. I synnerhet ett i närtid som låter särskilt spännande. – Matte ville sätta ihop en låt med mig, Flipp Dinero och Mero (tysk rappare, reds anm). Jag ska vara ärlig, jag lyssnar inte mycket på amerikansk musik och till en början var jag osäker, men jag jobbade på låten och Mero’s refräng gav mig en känsla. Det lät amerikanskt men ändå europeiskt och då kändes det mer naturligt. Så jag la min vers och alla jag har visat den för har varit så här ”wow!” När jag blickar tillbaka skulle jag aldrig tro att jag skulle vara där jag är. WWW.KINGSIZEMAG.SE