Verko 1
VO 9/19 UNDERHÅLL - REPARATIONER - RENOVERINGAR H
ydroscand fyller 50 år Den 17 september fyller Hydroscand 50 år. Detta fi rar företagets grundare, Björn Holmström, med att blicka tillbaka på åren som har gått. Från starten i källarlokalen 1969, till det globala familjeföretag som det är idag. Hydroscands grundare och ägare, Björn Holmström, har vigt större delen av sitt liv åt slangar och kopplingar. Han är en person med ett starkt engagemang som vet vad han vill. Björn har idag samma vision som när han startade Hydroscand den 17 september 1969 – nämligen att sälja slang och ledningskomponenter från en decentraliserad, kundnära organisation. Björn har varit en driven entreprenör sedan barnsben och har sålt allt från akvariefi skar till halsdukar innan han så småningom landade i hydraulikens värld och specialiserade sig på slang. Så föddes Hydroscand Björn arbetade som slangförsäljare på ett företag som stod inför konkurs, när han och hans kollega, Ivan Andersson, fattade det avgörande beslutet att våga satsa på att starta eget. Hydroscand, eller Hydraulikbolaget Hydroscan som det först hette,startades på samma dag som Björns näst yngsta son Martin föddes. ”Det var en omtumlande dag som jag alltid kommer att minnas med värme. Jag var på sjukhuset och fi ck träff a min son för första gången, var på banken för att starta upp företaget och sade upp mig från mitt gamla jobb på en och samma dag”, berättar Björn Holmström. Under många år arbetade Björn och Ivan hårt för att få fart på företaget och reste mycket för att knyta bra aff ärsrelationer över landsgränserna. De var oerhört noga med kvaliteten och ville hitta de bästa leverantörerna som kunde leva upp till deras krav. Efter en tid vann Hydroscand förtroendet hos allt fl er stora kunder som såg värdet i det kvalitetsfokus som Hydroscand står för. Spetskompetens och närhet till kunden För Björn har det alltid varit viktigt att hålla sig till företagets tydliga nisch - slang och ledningskomponenter. ”Jag tycker att vi skall vara bäst i landet på det vi gör och att vi därför inte ska sprida ut oss på oväsentliga varugrupper som gör att vi tappar vår spetskompetens”, förklarar Björn. Björn menar att rätt kompetens är oerhört viktigt, oavsett om det handlar om slang för hydraulik, industri eller pneumatik. Han förstod även snabbt hur kostsamt det var för kunderna när en slang gick sönder. ”Vi konstaterade att närheten till kunden är extremt viktig. Tiden från det att en slang har gått sönder, till dess att kunden har fått en ny och maskinen har kommit igång igen, är mycket dyrbar. Genom vår spetskompetens och vårt breda sortiment av slang och kopplingar som fanns tillgängligt på lager, fi ck vi ett gott rykte som sa att vi alltid kunde fi xa ett slangproblem snabbt”, säger Björn. ”Vi ska vara kundernas närmaste slangservice helt enkelt” Björn Holmström ser tillbaka på åren som gått och understryker att närheten till kunden alltid kommer att vara extremt viktigt för Hydroscand. Hydroscand i framtiden När Björn får frågan ”Vad önskar du dig av företaget i framtiden?” är han lika säker på sitt svar som han alltid varit på visionen som har präglat honom som företagsledare. ”Först och främst vill jag att företaget skall förbli ett familjeföretag som barn och barnbarn kan ta över i generationer. Jag vill också att vi ska vara trogna vår grundläggande aff ärsidé, att sälja slang och ledningskomponenter från en decentraliserad och kundnära organisation”, svarar han. Hydroscand grundades i Stockholm 1969 och är idag bland de marknadsledande inom slang och ledningskomponenter i Skandinavien. Globalt är man representerade med verksamhet i 20 länder och erbjuder tjänster och lösningar inom slang, ledningskomponenter och angränsande kundbehov. I Sverige har Hydroscand närmare 70 slangservicebutiker och en rikstäckande mobil slangservice, känt under varumärket SlangExpress. Läs mer på www.hydroscand.se www.verko.se 71