STT 1
8 STT Vecka 42 onsdag 18 oktober 2017 SVENLJUNGA
BYGDEN Svenljunga vill med, när tåget går Oppositionen anordnade öppet möte om framtida tågstopp i Hillared SVENLJUNGA/HILLARED Ett framtida tågstopp inte bara i Länghem och Grimsås utan även i Hillared! I torsdags bjöd oppositionspartierna in till en presentation om Västt ågsutredningen och möjlighet att få ställa frågor. Det öppna mötet om ett framtida tågstopp hölls i Svenljunga kommunhus. Det var den samarbetande oppositionen, Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet som bjöd in. Till mötet kom Roland Karlsson i sin roll som ledamot i kollektivtrafi knämnden, för att berätt a om läget just nu i processen. – Det är vi som är beställare av kollektivtrafi k i regionen. Västt ågsutredningen är en motion till regionfullmäktige. Det handlar om att göra ett slags kopia av Skånes Pågatåg, men här i Västsverige. Pågatågen har gett landsbygden i Skåne nytt liv genom snabbare pendlingsmöjligheter som gör att fl er kan bosätt a sig på mindre orter. – Vi vill se om det går att öppna stationer på befi ntliga järnvägar i Västsverige. 40 platser har utrett s och på 13 av dem anser vi det möjligt att öppna utan alltför stora investeringar, säger han. Tre av dem ligger i STT:s område, Länghem och Grimsås i Tranemo kommun och så Hillared i Svenljunga kommun. – De klarar alla kriterier vi haft vad gäller ekonomi och driftskostnader, som gör det vett igt att öppna dem. I Hillared fi nns redan ett dubbelspår som används för att parkera godståg. Det fi nns en gångtunnel under järnvägen. Stopp där skulle heller inte störa den stora pendlingsströmmen. Med det menar man att det inte kommer att ta mycket längre tid för de som pendlar längre sträckor. Som grund till Västt ågsutredningen ligger planen Målbild 2035 antagen i regionfullmäktige. Målet är att resandet med tåg ska tredubblas mellan 2006 och 2035. På sträckan Kust till kustbanan mellan Borås och Värnamo går fem turer med SJ om dagen. Tanken är att komplett era det med fem turer med Västt ågs pendeltåg, lika de som nu går mellan Varberg och Uddevalla. – Som jämförelse tar det idag 36 minuter snabbaste vägen med buss från Hillared till Borås. Med tåg 18 minuter, en halvering alltså, säger Roland Karlsson. Mellan Hillared och Värnamo tar det idag 139 minuter, med tåg skulle det ta 55 minuter, och alltså göra det fullt möjligt att jobbpendla till Småland. Men när det gäller infrastruktur handlar det om lång planering. Först ska alla åtgärder som fi nns i Målbild 2035 genomföras på varje sträcka i regionen. Det beräknas kosta 45 miljarder. Först därefter kan de nya tågstoppen bli verklighet. Men det gäller att få in tågstoppen i nästa nationella plan 2022-2033. – Och kanske viktigast av allt att kommunen tror på Hillared och tar fram nya planer för samhället. Där är Länghem ett bra exempel där Tranemo kommun kommit långt. Men Svenljunga behöver inte vara rädda för att inte hinna med, det fi nns tid, säger Roland Karlsson. ANN SOFIE WAHLBERG annsofi e@stthuset.com Mötet lockade ett tjugotal deltagare från Hillared. Roland Karlsson var en av föredragarna i ärendet. FOTO: ERNST GUSTAFSSON ”Det vi gör idag spelar roll om 20 år” SVENLJUNGA Oppositionen arbetar för att Svenljunga ska vara delaktig i nya tågstoppen Borås-Värnamo på samma sätt som Tranemo kommun. Eva Johansson, C, var en av arrangörerna till mötet. Hon tycker mötet blev lyckat, med ett tjugotal besökare, många från Hillared och där även de två kommunalråden och kommunchef deltog. – Det var en positiv syn på tågstoppet. Det hela ligger många år fram i tiden men det är det vi gör idag som spelar roll om 20 år. Det vi lever med idag började planeras på 1990-talet, säger hon. Anledningen till mötet var den motion som oppositionen lade för ett år sedan. Den har gått genom samhällsbyggnadsnämnden och ska nu till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Nu väntar en remisstid på Västt ågsutredningen fram till våren 2018. Västra Götalandsregionen ska inhämta svar från alla delar av regionen via de fyra kommunalförbunden. I Sjuhärad är det ått a kommuner som ingår i Sjuhärads kommunalförbund. – Vi i Svenljunga vill att det pratas lika varmt om Hillared som framtida tågstopp som i Länghem och Grimsås, säger Eva Johansson. Det är en poäng att tala om de tre orterna som en paketlösning eftersom det även har att göra med hur man lägger busslinjerna. –Tranemo har varit mer på bett et än Svenljunga här, säger hon. Fredrik Skott , Kd, tycker som medarrangör till mötet att Svenljunga måste vara med nu när det händer. –Som resenär är tåget det bästa sätt et att resa på och miljöaspekten är oslagbar. Att det sedan skulle halvera restider för området runt Hillared ser han som bra för hela kommunen som blir en mer att raktiv plats att bo på. – De boende runt Hillared kommer att ha en otroligt stor arbetsmarknad. Han påpekar också aspekten med anslutning i Borås och Värnamo. – Med ett framtida höghastighetståg skulle man kunna byta i Värnamo och ta tåget söderut ut i Europa. Marianne Josefsson i Miljöpartiet säger: – Vi har haft dett a i vårt program sedan valet 2014. Vi anser att vår kommun skulle vinna på det, genom att fl er kan bo i kommunen och pendla både åt Borås- och Värnamohållet. Det är helt enkelt bra för landsbygden. ANN SOFIE WAHLBERG ”Viktigt är att kommunen tror på Hillared.” ROLAND KARLSSON 5 frågor till Robin Bengtsson Robin Bengtsson släppte fredag den 6 oktober en ny singel. FOTO: STT/ARKIV SVENLJUNGA/STOCKHOLM Fredagen den 6 oktober släppte Robin Bengtsson sin nya låt Dark Angel. Kan du beskriva låten? – Den är 80-tals inspirerad och har en trevlig refräng som låter lite mörkt. Det är en poplåt som känns retro men ändå ny. Var kan man lyssna på den? – På Spotify och andra streamingtjänster. Har du skrivit den själv? – Nej, den är skriven av Jimmy Jansson, Andreas Carlsson och Anders Öberg. Förutom singeln vad händer annars i höst? – Jag är ute och spelar ganska mycket. Jag har till exempel ungefär 20 spelningar kvar på min Melodifestivalturné. I november kommer jag att åka till Moldavien och spela på en festival där. Men mitt stora projekt i höst är att jag kommer att öppna en Barber och coff ee shop i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Det kommer att bli en härlig 50- och 60-tals inspirerad atmosfär där barberare blandas med café. Det blir en Rusty rascals franchise och kommer att drivas av mig och en kille till. Ska du sluta med musiken nu då? – Nej nej, dett a är bara ett sidoprojekt från mitt huvudfokus som fortfarande är musiken. Men jag älskar att vara i den där 50- och 60-tals Englandsinspirerande miljön. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com RÄTT OM SVENLJUNGA EL RÄTTELSE I förra veckans Bygg, bo och energi-bilaga blev det fel i reportaget om Svenljunga el. Det korrekta är att Kurt Thunert var med och startade Svenljunga el och han gick i pension för några år sedan. Kenneth Thunert däremot är alltjämt anställd och verksam i företaget. Företaget, som nye delägaren Björn Axelsson drev tidigare, hette Björns elektriska. STT beklagar felaktigheterna.