Fritidsmagasinet Caravan 1
Färre resor görs med cykel Resorna med cykel mins
kar i Sverige. Utifrån nationella resvaneundersökningen beräknas 588 miljoner resor ha gjorts med cykel i Sverige under 2023. Det är en stor minskning jämfört med 2022. Förändringen ligger dock inom felmarginalen. Däremot är det statistiskt säkerställt att resorna med cykel minskat mellan 2019–2023. Den absolut vanligaste typen av cykelresa som görs är den till arbete och skola. Fakta: Nationellt cykelbokslut 2023 333 000 cyklar uppskattas ha sålts i Sverige under cykelsäsongen september 2023–augusti 2024. Det är en minskning med två procent jämfört med samma period året innan. Elcyklar utgör nu cirka 30 procent av alla sålda cyklar. FAKTA: CYKELBRANSCHEN Smått och gott om cykling TEXT: KAJSA SANDIN FOTO: INGIMAGE. CYKLA FÖR HÄLSAN! FOTO: SHUTTERSTOCK. Vanlig cykel på cykelsemestern Cykelfrämjandet genomförde en digital enkät om cykelturism i december 2023 där drygt 4 000 personer svarade. På frågan om man varit på cykelsemester senaste året svarade 30 procent JA och 52 procent ”Nej, men hade gärna varit på det”. 30 procent använde en vanlig cykel, stadscykel eller hybridcykel på cykelsemestern. 12 procent använde en stigcykel/mountanbike. 28 procent av de som svarade hade inte varit på någon cykelsemester. Det överlägset viktigaste under cykelsemestern för respondenterna (76 procent) är att det finns trygga parkeringar, där man kan låsa fast sin cykel, vid restauranger och kaféer längs turen. Forskning visar att rörelse varje dag har större betydelse för hälsan och välbefinnandet än vad man tidigare trott. Folkhälsomyndigheten anser därför att gå och cykla är en av de viktigaste formerna för fysisk aktivitet. Även WHO framhåller aktiva transporter som en effektiv åtgärd för att öka den fysiska aktiviteten och få en bättre folkhälsa. Fakta: Nationellt cykelbokslut 2023 FOTO: SHUTTERSTOCK. Antal miljoner resor med cykel 100 200 300 400 500 600 700 800 900 0 2019 2020 2021 2022 2023 Skydda knoppen Alla som inte fyllt 15 år ska ha cykelhjälm när de cyklar eller blir skjutsade. För äldre personer än så finns ingen sådan lag. Enligt Trafikverket minskar cykelhjälmen risken för huvudskador med minst 50 procent. Om alla använde cykelhjälm skulle antalet omkomna kunna minska med cirka 25 procent. ”Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.” Albert Einstein Nr 1 2025 • FRITIDSMAGASINET CARAVAN 23