Fritidsmagasinet Caravan 1
FAKTA OCH TIPS OM DÄCK Snart dags att byta till s
ommardäck Varje år vid den här tiden uppstår frågor om däckbyte. När får man byta till sommardäck? Kan jag fortsätta köra med vinterdäck? Och vad betyder vinterväglag? Här försöker vi räta ut frågetecknen. TEXT: DANIEL ANDERSSON Den första april är det tillåtet att börja använda sommardäck om det inte är vinterväglag. Vinterväglag innebär snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Bedömningen om det råder vinterväglag eller inte görs av polismyndigheten. Exakt när det är dags att byta till sommardäck beror lite på var du bor i landet, eftersom vinterväglaget försvinner tidigare ju längre söderut du bor. Innan du byter från vinterdäck till sommardäck bör du vara säker på att det inte råder vinterväglag. Granska däcken När du plockar fram sommardäcken finns det några saker att tänka på. Vi vände oss till Heinz-Peter Adlung som driver däckoch bilverkstaden företaget Prodob och har lång erfarenhet av däck till fritidsfordon. – Börja med att granska däcken noga. Kontrollera att ventilen är intakt och titta efter sprickbildningar, både på däcksidorna och på mönsterbeläggningen, säger HP. Mönsterdjupet på däcken måste enligt lag vara minst 1,6 millimeter, men HP anser att det är bör vara minst tre millimeter djupt. – Väggreppet försämras snabbt, framför allt på våt vägbana. Dessutom ska däcken hålla hela sommarsäsongen, säger han. Fastnar man i en poliskontroll med ett mönsterdjup under 1,6 millimeter riskerar man att få böter på 1200 kronor. Eftersom husvagnar och husbilar oftast inte rullar så långa sträckor är även åldern på däcken en viktig faktor. – Vi rekommenderar att byta däck senast var sjätte år. Blir däcken äldre än så torkar de och tappar sin flexibilitet, säger HP. Undvik vinterdäck på sommaren För närvarande är det lagligt att köra på dubbfria vinterdäck året om. Uppskattningsvis är det 250 000 svenska personbilar som kör med vinterdäck under sommarhalvåret. Det är något som HP starkt avråder ifrån. – Vinterdäck är inblandande i merparten av olyckorna på sommaren. Ett nordiskt friktionsdäck kan ha nästan dubbelt så lång bromssträcka som ett sommardäck, de är helt enkelt inte gjorda för användning under den varma årstiden. Vinterdäck 48 FRITIDSMAGASINET CARAVAN • Nr 1 2025