Aktuella Byggen 1
FOKUS GÖTEBORG Denna vy över Göteborg kommer att
förändras enormt när exempelvis Älvstaden står klar. Foto: Axel Johansson som är kommunalråd med ansvar för trafik och infrastruktur. – Staden växer ofantligt och under mina 11 år har jag aldrig varit med om någonting liknande. Det är ett enormt tryck vilket är skoj och det har byggts upp tack vare det här paketet vill jag påstå. Vi får intressenter som vill bygga bostäder, kontor och befinna sig i Göteborg, säger Johan Nyhus. En del av regionens utveckling bygger också på att visionen om Älvstaden klubbades igenom år 2012. ”Hela staden” är ett nyckelord i arbetet och har en dubbeltydig mening. Dels att det gäller hela staden men också att staden ska läkas ihop och möta vattnet bland annat. Stadsarkitekt Björn Siesjö berättar att Göteborg har en historia där mycket funktions- och trafikseparerat byggande har fått råda. En stad där människan varit liten och abstrakt i planerares ögon. – Idag tänker vi att staden skall vara ett stödsystem för människorna. Vi bygger för människorna, vi bygger inte staden för sin egen del, så att människorna sedan får infoga sig i detta. Vi måste ändra vårt fokus, säger Björn Siesjö. Konsekvensen av dåtidens byggande i Göteborg är det har blivit en väldigt utspridd stad där trafiksystem är baserade på privatbilen i stor utsträckning. – Vi är mer utspridda än någon annan europeisk stad i sin storlek, man får gå till Nordamerika för att hitta liknande städer, säger Björn Siesjö. Ambitionen är att man vill skapa en mer blandad och sammanhängande stad. En tätare stad som också ska ha en ”nyttig grönska”. Det ska byggas i den så kallade ”mellanstaden” och täcker vida områden som från Frölunda till Angered med ett par tyngdpunkter i Gamlestaden, Backaplan, City och Frihamnen. Frihamnen – en ny del av innerstaden Många av projekten i Göteborg är ute på samråd och ett av dem är Frihamnen som i skrivande stund är i ett granskningsskede. Men eventuella överklaganden på vägen är inget bekymmer för planarkitekt Jonas Uvdal. Det beror bland annat på att Frihamnen som område har legat isolerat vilket gjort att göteborgarna aldrig haft tillträde till området. – Därför väcker det väldigt lite opinion när man säger att man ska bygga stad här, det är inte någons smultronställe som går åt pipan då, det blir ganska bra tror de flesta, säger Jonas Uvdal. Jonas Uvdal lyfter fram att Frihamnen också är ett fantastiskt läge. Det ligger nära den centrala delen av staden och om allt går rätt till kan området bli en del av innerstaden. – Det är superhäftigt, då får vi en innerstad med hela den här vattenlinjen längs områdets kanter, det här får vi inte missa, för det här är bästa läget i stan, säger Jonas Uvdal. n Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg. Foto: Axel Johansson AKTUELLA BYGGEN NR 5 • 2016 73