Aktuella Byggen 1
AFFÄRSSYSTEM Lättanvänt kalkylsystem hjälper bygg
- och installationsföretag Text: Axel Johansson När byggföretag ska lämna anbud till olika projekt krävs det vanligtvis mycket tid för att kalkylera vad kostnaden kan komma att landa på. Men med bland annat olika kalkylhjälpmedel kan detta problem undvikas. Ett av företagen på marknaden är Wikells Byggberäkningar AB. – Det är främst att vårt kalkylsystem är så lättlärt och lättanvänt som gör att kunderna uppskattar det, berättar Johan Fromell, vd på Wikells Byggberäkningar AB. Företaget riktar in sig främst mot mindre och medelstora bygg och -installationsföretag där ett väl underbyggt anbud kan spela stor roll för ett företags chans att ta hem ett projekt. Särskilt som mindre och medelstora företag inte har samma resurser som de större byggbolagen. Wikells Byggberäkningar bildades 1963 för att förse byggmästare med mängdberäkningar och efter några år visade det sig att allt fler ville få prissättning och föreslagna anbudssummor. Ur detta föddes tjänsten sektionsfakta som är olika sammanställningar av byggdelar med kostnader och tekniska värden i bokform. Den första boken gavs ut år 1971. Idag finns förstås tjänsten att tillgå via webben. Sedan 1983 har också företaget programmet sektionsdata som är ett komplett kalkylsystem med databaser för Nybyggnad, ROT, El, VS, Luft och Industrirör. Programmet utvecklas ständigt i samråd med företagets kunder och används av entreprenörer, konsulter, kommuner, landsting, fastighetsbolag och större företag. En av utmaningarna framöver är digitaliseringen av byggbranschen med allt vad det innebär, menar Johan Fromell. – Utvecklingen går fort och kan också svänga väldigt snabbt, säger Johan Fromell. n Johan Fromell, vd för Wikells Byggberäkningar AB. Foto: Wikells Byggberäkningar AB Personalliggarlagen röjer vägen för digitalisering Text: Axel Johansson Ett år har snart gått sedan lagkravet om elektroniska personalliggare genomfördes och för leverantören Moveniums del har det inneburit en expansion. För många av de nya kunderna har det också varit det första steget mot ett allt mer digitaliserat arbetssätt. – Många av våra nya kunder som använder sig av personalliggaren har också gått vidare med att använda sig av vårt tidrapporteringssystem. Alla våra tjänster finns i samma app vilket underlättar betydligt för byggföretagen och dess anställda, säger Borislav Sinik, Sverigechef på Movenium. Företaget bildades i Finland år 2005 och började med att erbjuda byggarbetsplatser digital tidsrapportering. Movenium är också den enda leverantören i 82 AKTUELLA BYGGEN NR 5 • 2016 Sverige som har erfarenheter från personalliggarlagen som trädde i kraft i Finland den första juli år 2014. Sedan år 2012 är man också verksam i Sverige. – Den stora utmaningen var då att visa värdet i produkten och varför man ska rapportera tid digitalt istället för med papper och penna, vilket många i branschen fortfarande gör. Men nu när det gått ett par år och det har kommit en lag om personalliggare så har folk fått upp ögonen för det digitala, säger Borislav Sinik. För Moveniums del har de nyligen lanserat en digital arbetsdagbok och skyddsronder i sin app. – Nu när vi släppt de två senaste produkterna så kommer företag få prova tjänsterna gratis för att kunna ge oss feedback så de är delaktiga i utvecklingen. Vi gör detta tillsammans med kund, säger Borislav Sinik. n Borislav Sinik, Sverigechef på Movenium. Foto: Movenium