Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se TEKNIK REPORTAGET ▶ In
tresset är stort för den historiskt unika rivningen. N är nya Slussen står helt klar år 2025 kommer den att vara den femte i ordningen sedan första slussen byggdes i mitten av 1600-talet. Redan på drottning Kristinas tid insåg Stockholms invånare att det nog vore enklare att slussa upp och ner båtar mellan Mälaren och Saltsjön än att staka dem mot strömmen. I Söderström, sundet mellan Stadsholmen, det vi nu kallar Gamla Stan, och Södermalm byggdes en sluss. Söderström hade reglerats. Mitt emellan strandbankarna sitter nu Bert Sörman i en Liebherr R954C och plockar försiktigt bort bit efter bit av 1900-talets stora sluss- och trafikanläggning, Slussen. Till sällskap har han ytterligare en rivare, en mindre grävare som används för sortering samt en 14-tonnare som går att plocka sönder i bitar och montera ihop igen högt uppe i ett rivningsprojekt. Bert är anställd av rivningsentreprenören Demcom Demolition AB, eller Delete, som de numera tillhör. Lars-Olof Dahl startade firman för tjugo år sedan och har nyligen sålt till rivningsjätten Delete Group med verksamhet i Sverige, Finland och Danmark. Rivningsbranschen professionaliseras och får allt större aktörer i samma takt som kraven på branschen ökar. – Se bara på Norge, de ligger tio år före oss i utvecklingen, menar Lars-Olof Dahl. Där förstod de tidigt att rivning kräver större och mer specialiserade företag numera. Jobben blir allt större och kraven på sortering av rivningsmassorna gör också att större företag lämpar sig bättre. Lars-Olofs firma gick under de tjugo åren från några få anställda med bas i Örebro till 65 personer och verksamhet i hela Sverige. Han tycker inte att han på något vis drabbats av konjunktursvackan, de stora byggbolagen har alltid projekt på gång och behöver kontinuerligt hjälp med rivningar. Just nu spakar Lars-Olof en högrivare vid slussenjobbet, och planerar parallellt rivningen av en gasklocka i Göteborg. Men firman är såld och Lars-Olof drar sig snart tillbaka för att se Europas kanaler från egen båt. Företaget är för tillfället bara ett av cirka tjugofem entreprenadföretag som jobbar med att riva slussen. På Södermalmsidan knackar en grävmaskin från konkurrentföretaget Lotus ner resterna av ett hus och runt omkring cirklar personal med olika firmalogotyper på kläderna. De två största entreprenaderna gick till Skanska Sverige AB vars kontrakt ligger på 1,9 miljarder kronor. Uppdraget innefattar bygge av slussanläggning med kajer samt rivning, grundläggning, pålning och färdigställande av Katarinavägen. Arbetet genomförs i samverkan mellan uppdragsgivaren Stockholms Stad och Skanska där tanken är att båda parter ska lära sig av arbetet och utarbeta en arbetsmodell som kan komma till nytta i framtida byggprojekt. Vid mitten av sommaren inleddes rivningen av den östra bron över slussen, själva Skeppsbron. Katarinavägen och Saltsjöbanans järnvägsspår revs också Maskinentreprenören 59