Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se TEKNIK REPORTAGET ▶ La
rs-Olof Dahl ser hur rivningsbranschen blir alltmer komplex och kräver större resurser. gången tog planerarna i ordentligt och planerade för 100000 bilar per dag. När Söderström nu ska få sin nya över- och underfart har dock stadsplanerarna helt vänt på kuttingen. Den nya lösningen är dimensionerad för 30 000 bilar, men förhoppningen ligger på endast 20000. I framtiden ska vi åka kollektivt eller cykla. Istället för att betrakta slussenområdet som en stor surrande och aktiv trafikplats har Stockholms Stad istället lanserat en vision där människor ska träffas och umgås. Nya Slussen ska bjuda på sittplatser i sol, parkområden och utrymme för butiker och restauranger i ett stort glashus med fantastisk utsikt över Gamla Stan och glittrande vatten. Biltrafik i öst-västlig riktning, Stadsgårdsleden, ska gå under mark i en tunnel. Bussarna ska samlas i två underjordiska terminaler och en ny bro enbart för fotgängare och cyklister ska ”I bukten just intill kajkanten ligger en stor pråm som skopa för skopa fylls med svart muddringsmaterial från havsbottnen.” förbinda Munkbroleden med Södermalm. För dagen är det dock svårt att föreställa sig den stilrena lösning som planerarna tänkt sig. Buller och damm dominerar platsen. Rivningsdammet hålls nere av vattenkanonen, men trafiken i sig genererar ändå en lätt ridå av grått damm som hägrar över området. Det pågår aktivitet på varje kvadratmeter av området. I bukten just intill kajkanten ligger en stor pråm som skopa för skopa fylls med svart muddringsmaterial från havsbottnen. Prover tas kontinuerligt på massorna som ser allt annat än aptitliga ut, men Kristina Ahlström berättar att inga värden skiljer sig från det förväntade och att just de här massorna, trots platsens aktiva historia, inte är sämre än några andra i Stockholm. Strax bakom muddringsarbetet ligger ytterligare en pråm med en gigantisk Maskinentreprenören 61