Nöjesnytt Jönköping 1
Han är en av Sveriges främsta skådespelare och re
gissörer med en minst sagt diger meritlista. Det blir lätt så för en person som, enligt egen utsago, är dålig på att vara ledig. Nu kommer Philip Zandén till Kulturhuset Spira för ytterligare en roll, som den åldrande André i höstens relationsdrama Pappan. NU FÅR JAG ENGAGERA MIG I ÅLDRANDET Philip Zandén är aningen försenad till intervjun och oroar sig lite skämtsamt över att framstå som förvirrad. Anledningen till vårt samtal är ju trots allt att han ska spela en person som lider av minnesluckor. – Men jag behövde bara rycka in och ta hand om ett sjukt barnbarn, säger han. I övrigt är han flitigt anlitad som skådespelare och regissör. Kalendern är fulltecknad och att dra ner på tempot är inte aktuellt. – Jag tänker inte lägga av innan jag måste. Det är nog kreativiteten som sådan som är drivkraften. Och teatern som grupparbete, det roar mig väldigt mycket. Han tänker efter en stund: – Men det är klart, jag fyller 69 i år. Om fyra, fem år kanske jag måste slå av på tempot och möta mig själv. Det kan ju bli hur förfärligt som helst! ETT DETEKTIVARBETE FÖR PUBLIKEN Pappan är skriven av fransmannen Florian Zeller och räknas till det senaste årtiondets mest hyllade pjäser. Philip Zandén såg den för första gången på Stockholms Stadsteater, med Peter Andersson i huvudrollen och Stefan Metz som regissör. För övrigt samme Stefan Metz som regisserar uppsättningen i Spira. – Jag har själv inte jobbat med något av Zellers verk tidigare, men känner till honom väl. Han använder ofta förskjutna perspektiv och logistiska krumelurer, så man är aldrig riktigt säker på vem som är vem - eller vem som har upplevt vad. Publiken får göra lite av ett detektivarbete under berättelsens gång, vilket jag tycker är kul. I pjäsen brottas Philips rollfigur med demens, samtidigt som han gör sitt bästa för att släta över problemen inför sina nära och kära. Men situationen blir allt svårare att hantera. – Det är en komplex och genomgående karaktär, vilket tilltalar mig. Dessutom får jag möjlighet att engagera mig i olika nivåer av åldrande. Enligt manus är rollfiguren runt 80, cirka 10 år äldre än jag. På så vis kan jag närma mig egenskaper som jag förhoppningsvis inte besitter ännu, men ändå kan relatera till. Man kan ju känna sig virrig utan att vara dement. ALLTID ETT PERSONLIGT MÖTE Förutom framgångarna på världens teaterscener har Pappan även gjort succé även på vita duken. Filmatiseringen The Father kom 2020 och belönades med två Oscars, varav den ena gick till huvudrollsinnehavaren Anthony Hopkins. På frågan om hur man som skådespelare förhåller sig till andra kända rolltolkningar säger Philip utan omsvep att det hör yrket till. – Naturligtvis blir man påverkad av andra. Det går inte att undvika. Men när jag börjar gå in i materialet så uppstår ett möte mellan texten och mig, mellan berättelsen och min fantasi. Och eftersom det bara finns en Philip Zandén kan mötet bara bli mitt personliga. Ofta hör jag en röst, och den rösten har en kropp. Där skapas min version. Det är ett slags förvandlingskonst som fortfarande är väldigt rolig, och som var en viktig anledning till att jag började med teater överhuvudtaget. UPPLEVELSEN I STUNDEN DET VIKTIGA Philip Zandén slog igenom som Mozart i Amadeus på Stockholms Stadsteater 1981. Därefter har rollerna och så småningom regiuppdragen avlöst varandra. När vi pratar om produktioner som varit särskilt betydelsefulla ger han flera exempel. Samtidigt påpekar han att den stora tjusningen med scenkonst ligger i dess förgänglighet. – Det handlar om upplevelser i stunden, som förhoppningsvis stannar kvar hos publiken. Det ska man nog vara medveten om och inte lägga för stor vikt vid sin egen persona. Anita Ekberg gjorde ett par filmer och blev legendarisk eftersom filmerna finns kvar. Jag har badat massor med gånger i Fontana di Trevi utan att någon jävel har vetat om det. Och det är det som är så underbart med teater – ögonblicken som aldrig kommer tillbaka. Allt det vi håller på med, som där och då är på liv och död, är plötsligt borta. I TEXT: MATS FÄLDT FOTO: LARS KROON Pappan har premiär 16 september. Biljetter på smot.se 10 | nöjesnytt