Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg VIMMEL.NU
Från föreställningen Boys don’t cry. KRIFS KRAFS
HOHO PLASK Är två programpunkter där bara namnen i sig gör mig nyfi ken. I maj kommer de och 16 andra juryutvalda föreställningar till Helsingborg. Totalt 23 föreställningar vid 76 speltillfällen samt 52 andra programpunkter. Vad är bibu.se och hur hamnade det här? N yfi kenheten drev mig till efterforskningar när jag fi ck höra om detta gigantiska arrangemang (tydligen en av de största scenkonstfestivalerna i Europa!). Det är kanske inte så konstigt att jag inte kände till det då jag inte är en teater människa. Däremot är jag en festivalmänniska som lika gärna åker till Roskilde som till Göteborgs fi lmfestival. Det är så bibu.se fångade mitt intresse, i egenskap av ett internationellt evenemang som lockar besökare från hela landet och från utanför rikets gränser. Kanske kan detta bli något som sätter staden på kartan? Ja, jag vet, den fi nns redan på kartan, men jag menar i ett större sammanhang. Hur många utanför Danmark hade känt till Roskildes placering om det inte hade varit för dess festival? Stadsfestivaler drar ofta till sig folk från närliggande regioner, men möten riktade till branschfolk och andra intresserade har en dragkraft som inte avtar med avståndet. Jag sökte upp biennalens VD, Maria Ragnarsson som jag hittade på Stadsteatern där hon satt upp ett biennalkontor. Här har du fl yttat in med personal, är det tillfälligt eller långvarigt? – Eftersom det är en biennal så behöver vi varken personal eller kontor året runt, så det är tillfälligt, vilket jag personligen tycker är spännande. Att arbeta i dels ett utvecklande, långsiktigt perspektiv med ett fokus att förbättra villkoren och synligheten för scenkonst för barn och unga och dels att arbeta i projektform inför varje biennal, där ett intensivt arbete genomförs från start till mål i nya konstellationer med fokus på ständig förbättring, är utvecklande för alla inblandade. Berätta lite om urvalet av föreställningar, hur går det till? – Bibu.se har en jury, som utses inför varje biennal. Den har 12 | nöjesnytt i uppdrag, efter att ha sett över 250 föreställningar, att plocka fram ett urval nationella och internationella föreställningar där kvalitetsaspekter inom scenkonst för barn och unga lyfts fram på ett unikt sätt. Föreställningarna som valts ut visar alla på unika grepp inom konstarten. Det kan vara berättandet, eller det konstnärliga tilltalet. Man är också noga att titta på och välja ut scenkonst för alla åldersgrupper. Varför ska man som Helsingborgare gå på festivalen tycker du? – Biennalen innebär ett perfekt tillfälle att få möjlighet att ta del av det bästa som fi nns att se inom scenkonst för barn och unga just nu. För skolbarn innebär bibu.se att man kan komma med sin klass och titta på föreställningar – helt gratis. För pedagoger, administratörer och politiker är det ett utmärkt fortbildningstillfälle, då det i vår seminariedel erbjuds heta teman just nu. Hur hamnade ni i Helsingborg och vad tror du det kan betyda för staden och bibu.se att ni är här? Maria svarar genom att peka tvärs över lokalen på en gläntande kontorsdörr. – Fråga honom, det var mycket tack vare hans proaktiva arbete som Helsingborg blev ny värdkommun våren 2013. Jag gick fram till dörren och knackade när jag skymtade pers onen som bjudit hit bibu.se, Stadsteaterns VD, Max Granström. Vad ser du för möjligheter med att vara värd för denna typ av arrangemang? – För det första är det en stor möjlighet för staden Helsingborg och alla som bor här, som med bibu.se får ett scenkonstevenemang i framkant. För det andra är det toppen för Helsingborgs stadsteater. Vi satsar konsekvent på teater för barn och unga, och producerar fl era föreställningar varje spelår för dem. Vår vision är att vara vår regions främsta scen för barn- och ungdomsteater. Att få bibu.se till Helsingborg är en viktig bit i det arbetet. Varför tror du att bibu.se valde Helsingborg? – Jag tror det spelade roll att det i Helsingborg fi nns så många året runt-verksamma, producerande kulturinstitutioner; förutom stadsteatern är även bl.a. Konserthuset och Dunkers kulturhus djupt involverade i arbetet med biennalen. Helsingborg är också en stad som rätt så oförväget satsar på att ta in nya evenemang. I synnerhet om det rör sig om innehåll som på olika sätt sticker ut. Det upplever jag, som ansvarig för en verksamhet som bygger på att hela tiden söka efter nya former och uttryck, som ett riktigt trumfkort. Det är en orädd och pigg attityd som jag tror arrangörerna bakom bibu.se kände av. Den attityden kommer också betyda mycket för bilden av Helsingborg och för stadens utveckling på sikt. Min nyfi kenhet har utvecklats till längtan. För att svara på frågan som bibu.se ställer på reklampelare runt om i staden måste jag erkänna att jag tycker fåren ser väldigt komiska ut, dem ska jag se. Jag undrar hur avslutningsfesten på the Tivoli kommer att bli? Kanske är det bara jag, men jag förväntar mig nästan att en fest med scenkonstfolk är lite magisk, jag tror nog jag går dit också! TEXT: JACOB CYPRÉ FOTO: RAINER BERSON
Nöjesnytt Helsingborg MODE
Nöjesnytt Helsingborg TREND
Nöjesnytt Helsingborg NOTISER
Nöjesnytt Helsingborg TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Helsingborg FILMKOLL & RECENSIONER
Nöjesnytt Helsingborg SERIER