Printing Friends 1
REPORTAGE 10 HTTP://WWW.TED.COM/TALKS/ISRAEL_AND_
IRAN_A_LOVE_STORY.HTML daNaGåRd LITHO 2013 © fiender förenades på facebook Det faktum att vi nu alla kan kommunicera med varann, genom sociala medier och kommentarsfält, har gjort att makthavare, vare sig de är politiker eller varumärken, inte längre självklart kan dupera och manipulera. Rörelser som Avaaz och brittiska 38 Degrees kan snabbt och enkelt belysa orättfärdigheter, dra ihop hundratusentals underskrifter och påverka politiska och ekonomiska skeenden. Den 14 mars förra året publicerade den israeliske grafiske designern Ronny Edry en bild på Facebook som skulle få oanade konsekvenser. Bilden var en poster: ett foto av Ronny och hans dotter, som håller en israelisk flagga, med texten: Iranians We will never bomb your country – We *heart* you. Bakgrunden var det hot om krig mot Iran som alla israeler levt i rädsla för de senaste tio åren. Redan några timmar efter publiceringen hade massor av människor, flera av dem iranier, kommenterat Ronnys poster. Dagen efter gi ck han runt till vänner och grannar, bad dem om foton och skapade posters som de i sin tur kunde publicera på Facebook. Efter några dagar kom det fredsbudskap intrillande från personer i Iran, som gjort sina egna posters – fast utan att visa sina ansikten. ”Här hade vi två folk som sagts vara fiender, men som nu skickade kärleksförklaringar till varann – det hade aldrig hänt förut.” Efter några veckor hade storyn nått så bred spridning att om man skrev ”Israel” i Googles sökfält så var de första bilder som dök upp, bilder på israeler och iranier, med sina respektive pass, sida vid sida – allt tack vare Ronnys oplanerade kampanj. ”Under några dagar byttes de vanliga negativa bilderna från Israel ut mot vårt positiva budskap.” I höstas gick kampanjen in i nästa skede, det nya budskapet var: We are not prepared to die in your war. Nu började iranierna skicka posters med sina ansikten. Människor som varit med i kampanjen, från båda länder, träffades för första gången. ”Kanske kan vi nu bli våra egna ambassadörer, med vårt eget budskap, och med hopp om att krig inte är oundvikligt.” Den perfekta storyn för att avsluta en artikel om kommunikation 2013.