Printing Friends 1
20 REPORTAGE 01. HÅLL ORDNING PÅ DITT KUNDREGISTE
R! ”DET ÄR VANLIGT ATT HA EN VISS ÖVERTRO PÅ SITT REGISTER, MEN DET BLIR SNABBT INAKTUELLT OM DET INTE UPPDATERAS. SAMTIDIGT GER EVENT MANAGER DIG EN CHANS ATT FÅ IN NY INFORMATION; BE KUNDEN SKRIVA IN SINA UPPGIFTER NÄR HAN ANMÄLER SIG – DESSA KAN SEDAN KÖRAS TILLBAKA IN I VÅRT CMS.” 02. 03. SKAPA EN RÖD TRÅD GENOM DIN KOMMUNIKATION, OCH SE JOBBA MED EN TIDSLINJE, FRÅN PROJEKTETS LANSERING TILL UPPFÖLJNINGEN. INKLUDERA GÄRNA EN PLAN B; VAD GÖR VI OM VI FÅR FÖR FÅ ANMÄLNINGAR T EX. TILL ATT DEN HÄNGER VÄL IHOP MED DITT VARUMÄRKE. ”Vi jobbar med variabel text och bild, och för bäst effekt är det bra att ha en röd tråd genom all kommunikation. På ett Afterwork nyligen var inbjudan i form av en Heineken-flaska med mottagarens namn skrivet på etiketten. När man kom till sammankomsten fick man ett glas med samma etikett.” Med Event Manager har användaren en dashboard där han eller hon i realtid kan se hur många som sett inbjudan, hur många som anmält sig, och du slipper hålla reda på alla inbjudningar. ”Grunddesignen kan återanvändas flera gånger. Som kund köper du inte applikationen utan du köper den anpassning vi gör till ditt projekt. Det som kan kosta är SMS-avgifter och självklart de trycksaker du behöver.” DanagårdLiTHO har också utnyttjat Event Manager för att hjälpa kunder koordinera sina insatser på mässor. Ett exempel är SAAB (verksamheten inom försvarsindustrin), som hade mycket material att hantera. Kunderna fick i förväg en inbjudan som var kodad med den säljrepresentant som var ansvarig för vederbörandes kundkonto. Kunden kunde sedan boka tid för träff på mässan och berätta vad han eller hon var mest intresserad av att titta på. Efter mässan laddades SAABs webbsajt med filmer, broschyrer och annat marknadsföringsmaterial. ”Lite mer lekfullt var det sedan när byrån som jobbade med SAAB skulle ha en egen fest. Då tillfrågades de inbjudna i förväg om vilken deras favoritdrink och favoritlåt var – på festen fick man sedan sin drink, och på en skärm fanns en spellista så att gästerna kunde se vem som önskat vilken låt.” En kund med många butiker och en stor kunddatabas använder anpassad variant av Event Manager för sina utskick till kundklubben. ”Hur kunden får utskicket beror på vilken information som finns i databasen; där det finns e-postadress skickas ett personligt e-post meddelande, men finns det bara en postadress så går det ut ett personligt tryckt brev. Kunddatabasen ligger kopplad mot vår webblösning så att rätt information finns tillgänglig. Det här sköter de enskilda butikerna själva med hjälp av en webblösning levererad av oss. Butiken kan ändra innehåll men inte grafisk profil”. DanagårdLiTHO har erbjudit den här typen av kommunikationslösningar i ett tiotal år – när man började fanns inget liknande på marknaden. ”Vi omsätter fortfarande mest pengar på traditionell grafisk produktion, men många av våra kunder är väldigt intresserade av nya möjligheter. Det hjälper till att driva våra affärer framåt”, säger Fredrik. FrEdri TiPsar! k