Printing Friends 1
PRINTING FRIENDS När man tittar på en trycksak så
är text och bild det man först ser och tänker på. Men det man känner, i materialet, ligger mest i bakgrunden och påverkar. Detta är något som få jobbar med när det gäller trycksaker och när det kommer till val av material handlar det lika mycket om det taktila, det som känns, som om det visuella. Om man bortser från informationsinnehållet så består en trycksak av två saker. Färg och material. Papper är det första man tänker på när man pratar om material i en trycksak – och det finns fantastiskt många annorlunda papper som kan få din kommunikation att sticka ut. Men låt dig inte begränsas till att bara tänka på papper. Nu ska vi på bara några sidor berätta om en mängd olika material, både papper och annat, som du kan använda för att skapa en trycksak som berör mottagaren. Vi börjar med papper som finns i en outtömlig källa av fascinerande varianter. Vanliga vita papper använder du hela tiden men nu ska vi titta på allt det som inte bara är vitt och slätt. Dessa papper kallas ofta för design- eller effektpapper vilket betyder att de på något sätt är bearbetade för att inte vara just vita och släta. Färgade papper finns det massor av – som till exempel neonpapperet som den här texten är tryckt på. Men det är näst intill obegränsat i vilka färger ett papper finns att få tag i. Så vill du inte trycka färgen på papperet så ta ett som redan är färgat vid tillverkningen. Olika strukturer och mönster på papperet är nästa steg i produktutvecklingen. Dels finns det heltäckande mönster, som exempelvis äggskalsstruktur, men det finns också randiga, rutiga och runda strukturer att få. Från papperstillverkaren Gmund i Tyskland kan man till och med få sitt individuella papper – välj mellan 112 olika strukturer, 88 olika färger och 11 tjocklekar. Över 100.000 kombinationer är möjliga och du kan vara rätt så säker på att få ett papper som ingen annan har. Dyrt kan man tänka? Det kostar faktiskt inte mycket mer än andra specialpapper. Ännu mer galet blir det med papper från Sri Lanka som till hälften innehåller elefantbajs (och hjälper till att rädda elefanter). Eller Alga Carta, ett papper som är gjort av alger från Venedig – algerna samlas upp varje år för att kanalerna inte ska gegga igen och så gör man papper av dem. Bier Papier innehåller öl – välj mellan vanlig lager, ale, vete eller bocköl. Alla har de olika färger. Ofta ska papper vara så ogenomskinliga som möjligt eftersom man vill trycka på båda sidor utan att det ska lysa igenom. Men ibland vill man göra tvärtom – och ha ett genomskinligt papper – för att få fram en viss effekt. Det finns också papper som känns som gummi eller plast. Det kan också vara gjort delvis av plast och då tål det vatten och är omöjligt att riva sönder. Perfekt för kartor till exempel. Väck papperet till liv Att sätta på en ”lins” av plast på ett tryck för att skapa en känsla av rörelse har gjorts länge. Nu har tekniken utvecklats och används också för att skapa djup i bilder. Detta användes nyligen av Dagens Industri som till 10-årsjubileet av bilagan DI Weekend skapade ett 3D-omslag. Det finns uppgifter som säger att det är den enskilda tidning som omsatt mest pengar i svensk media – räknat i annonsintäkter. s. 14