Piraja 1
VR OCH AR ÄR FRAMTIDEN Vi har ställt några frågor
till de två tjejerna, Caroline Roth och Emma af Robsons som har grundat och startat företaget Warpin´ Media. text Tina Gardsten Foto Caroline Roth/Emma Af Robson Caroline Roth är marknadschef, konsult och grundare av bolaget LaStrategista. Hon har tidigare jobbat med varumärken som Ralph Lauren, GANT, AbsolutVodka, Swarovski och Lancôme och hon har också jobbat på Ralph Laurens huvudkontor i New York. Emma af Robson har jobbat många år framgåndrikt erfarenhet som marknadsoch försäljningschef inom media. Hon har varit försäljningschef på Dagens Nyheter och Metro Nordics samt global chef för Custom Publishing på Metro International. Emma af Robson sitter i styrelsen för klädmärket Dagmar och har utvecklat en rad digitala plattformar och är en erfaren “gamer”. Vad är Virtual Reality? Det är en grafiskt renderad virtuell verklighet där man är totalt integrerad i upplevelsen. Hur jobbar Warpin’ Media med det idag? Vi arbetar med VR som kommunikationsplattform, så vi vänder oss primärt till bolag som vill in i VR men inte riktigt vet hur. Vi hjälper dem då att ta fram en långsiktig strategi för VR och matchar deras behov med utvecklare. 50 PIRAJA NR 3- 2016 FAKTA VR, virtual reality, eller virtuell verklighet, är en datateknik som återskapar en verklig eller påhittad värld genom att simulera användarens fysiska närvaro genom syn, känsla och hörsel. AR, augmented reality, eller förstärkt verklighet, är en betraktelse av en verklighet vars element förstärks eller kompletteras med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPSdata. Exempel på det är mobilspelet Pokémon Go som använder mobiltelefonens GPS och kamera. Om man vill utbilda sig inom VR teknologi – hur ska man då utbilda sig? Den är svår för oss att uttala oss om då vi primärt arbetar med branding och marknadsföring på denna plattform. Annars låter en teknisk utbildning eller Hyper Island som två alternativ. Hur kommer olika yrkesroller att se ut? Precis som i vilken tekniskt driven bransch som helst tror vi. Tekniska utvecklare, kodare, säljare, marketing team etc. Virtual reality förändrar inte bara spel- och underhållningsindustrin. Vilka andra branscher /områden tror ni VR kommer revolutionera? Utbildning och retail tror vi är två vertikaler som kommer att vara snabba på VR-bollen. Även resor, arkitektur etc. har stor nytta av VR. Kommer vi få tillgång till VR-baserad undervisning i klassrummen och på vilket vis? Det tror vi - men vi tror inte att man fysiskt behöver befinna sig i ett klassrum för att kunna ta del av utbildningen. Man kommer inte längre behöva vara i en skola i traditionell bemärkelse. Skolan finns i VR som man får tillgång till genom sitt VR-headset. Hur jobbar ni om 20 år? 20 år är ett för långt tidsspann för att sia om men vi tror VR kommer att ha demokratiserat världen då inte man varken behöver förflytta sig fysiskt eller ha en massa pengar för att få tillgång till upplevelser som tidigare bara ett fåtal fått ta del av. Instagram: @warpinmedia