NG Malmö 1
SKÅDESPELARE HAR “MINA ÅR SOM SKAPAT ETT RUM FÖR
SKAPANDE” Tuva Novotnys skådespelarkarriär är ett flera decennier långt kapitel och med regidebuten Blind Spot inleder hon ett nytt. Nöjesguiden har pratat med filmskaparen som uppmanar journalister till självrannsakan. TEXT: MAJA WALTRÉ FOTO: HANS ALM OCH JOSEF PERSSON F ilmtiteln Blind Spot syftar på den psykiska ohälsans illusoriska skepnad av välmående, som kan gå vänner och familj helt förbi, trots att ”den blinda fläcken”, om den negligeras eller inte upptäcks i tid, kan förgöra en människa. Blind Spot följer en till synes vanlig dag i ett barns liv, till ett fruktansvärt val som Tuva Novotny med sin film vill uppmärksamma att vi kan förebygga. I filmen har Tuva Novotny gjort flickans mamma till huvudperson, för att undvika den förödande fallgropen som tidigare filmoch tv-produktioner, som pratar om självmord, har lett till. – Det finns en vansinnigt stor risk för smittoeffekt och det var oerhört viktigt att göra barnet till en bikaraktär för att framförallt inte romantisera hennes val mer än nödvändigt. Det handlar om hur man kan se ett barn och få ett barn att prata om psykisk ohälsa. Det är så pass viktiga nyanser som är avgörande. Det gäller bara hur vi pratar om det. Att tala öppet om psykisk ohälsa är inte per definition förebyggande, men leder till det. INNAN JAG VET ordet av har Tuva Novotny inspirerat mig till att säga något som jag inte brukar prata om. Mitt ex hoppade ut genom ett fönster. – Jag är oerhört ledsen för att höra det. Och samtidigt glad för att du delar med dig om det nu. Det är viktigt att avdramatisera det. Det hjälper. Åh vad tungt. Det är så tabubelagt. – Jag vet! Många vågar inte prata om det för att de inte vet hur de ska göra, trots att det egentligen finns ett jättebehov av att prata om det. Jag tror att många tror att de gör det värre genom att ställa enkla frågor som ”Hur går det? Hur mår du? Kan jag göra nåt för dig? Går du själv med självmordstankar?” TUVA NOVOTNY fortsätter. – En god vän som var suicidal fick hjälp av en psykolog som avslutade varje samtal med frågan ”Tänker du på att ta livet av dig nu?”. Om svaret var nej sa de ”Okej, vi ses nästa vecka.” Var svaret ja, sa psykologen ”Okej, vi ringer psykakuten nu.” Då sa min kompis ”Äsch, oroa dig inte, jag ska inte ta livet av mig.”. Tillsammans avdramatiserade de tankarna om självmord och gjorde det mindre ensamt. Många som är suicidala tror att tillvaron blir bättre om man försvinner. Man går omkring själv och tror att det är en möjlighet. Då är det viktigt att det finns ett utrymme för dem att lufta tankarna så att någon eller vem som helst kan säga ”Är du GALEN?” och få den personen att förstå att det är det absolut värsta som skulle kunna hända, inte bara för den som går med de tankarna, utan för alla. BLIND SPOT ÄR filmad i en tagning, ett särskilt svårmanövrerat filmgrepp som kräver enorma förberedelser och fokus. När Erik Poppe gjorde fiktion av terrorattentat på Utøya, var det liksom i Blind Spot, one take-greppet som mer än något förstärkte den dokumentära känslan av närvaro, chocktillstånd och autenticitet kring det ofattbara. Men hur förbereder man sig? – En ”one take” är lite som ett teaterstycke. I och med att jag använde yrkesexperter inom vården i nästan alla poster utom i huvudrollerna, handlade det ganska mycket om att kombinera en dokumentär teknik och hänga med som en fluga på väggen. Skådespelarna skulle förhålla sig till händelseförloppet som ett teaterstycke, yrkespersonerna inom vården utifrån rutiner och protokoll, alltså i enlighet med hur de handlar i en sådan här situation. Blind Spot och Britt-Marie var här är två väldigt olika filmer. Vad går du igång på NR 2, 2019 | NÖJESGUIDEN 23 ”DET VAR OERHÖRT VIKTIGT ATT GÖRA BARNET TILL EN BIKARAKTÄR FÖR ATT INTE ROMANTISERA HENNES VAL.”