Hemma i HSB Göta 1
Här är större delen av det ansvarsfulla och engag
erade städgänget samlat i Jönköping. Även hemstäd ingår i Städservice tjänsteutbud. ”Det är oerhört glädjande att se den positiva utvecklingen som skett i Städservice” Kari Svedevall är chef för HSB Städservice undersökningen, som i sig också visade upp mycket goda omdömen. – Jag har inte sett någon likvärdig utveckling under de väl 15 år jag administrerat de här mätningarna, konstaterar marknadschefen Rolf Lind på HSB Göta. Det är helt enkelt ett fantastiskt resultat. Gänget i städverksamheten har mycket goda skäl att vara stolta över sitt arbete, säger han. – Det är klart vi är glada över det här. Bakom ligger förstås envist arbete, berättar Kari och hennes medarbetare när vi möter dem vid en fredagsfika i grupplokalen vid Jordbron i Jönköping. – Vi har tillsammans arbetat fram ett brett engagemang i arbetet. Det handlar bland annat om hur vi lägger upp scheman, får fram tydliga arbetsbeskrivningar och rutiner samt skapar teamkänsla, säger hon. Enkla men effektiva arbetsmetoder med checklistor i trapphus och andra frekventa städområden gör att kunden (den enskilde boende eller kunden i butik) kan se om städarbetet utförts enligt schemat. – Det skapar också en direkt uppföljning med kundens beställare, som vi även i övrigt försöker ha en mycket nära relation till. Det kan ju hända saker i vardagen som gör att man får prioritera om arbetsinsatserna. Ser man behoven på båda ”sidor” och såväl medarbetaren som kunden förstår behoven blir alla nöjda, konstaterar Kari Svedevall. Själv har hon erfarenhet från olika serviceyrken, bland annat hotellbranschen. De senaste 15 åren har dock städservice varit hennes fokus, de senaste fyra åren på HSB. – Det är klart att det är slitigt ibland, det hör till i dag. Har man inte skapat ansvarskänsla i organisationen och en stolthet för det man gör är det lätt att rasera kvaliteten på kort tid. Men jag konstaterar att vi lyckats med att få aktiva medarbetare, som därtill stannar kvar i jobbet i många år. Nöjdhet skapar i sin tur ett bra arbetsresultat. Det blir en positiv spiral. Aktiv feedback och närhet till arbetsledningen är förstås en annan förklaring till att det går så bra för HSBs städserviceverksamhet. Den låga personalomsättningen och blandade åldrar och erfarenheter är andra avgörande faktorer. Städ är den enskilda verksamhet som fått mest stigande beröm av alla inom den tjänsteproducerande verksamheten, även om goda NKI-resultat redovisas även för byggledning, administrativ samt teknisk förvaltning. – Det är oerhört glädjande att se den positiva utvecklingen som skett i Städservice. Det handlar om förbättringar i såväl leveranstider, utförande, servicekänsla som bemötande. För allt detta ska man ha en stor eloge. Jag vill verkligen att de kunniga medarbetarna och ledarskapet i städgänget tar till sig äran av de framgångar man varit med och skapat, säger HSB Göta Service vd Janolof Persson. ✱ HEMMA I HSB GÖTA 2.2013 V