Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13 SAAB TURBO. MED DEN BÖRJAR EN
HELT NY BILEPOK. Nu är den äntligen här, nya Saab Turbo. En av de mest lovprisade nya bilarna på länge. Pressrosorna har varit många. Eller vad sägs t.ex. om de följande orden från Australiens stora motortidning Wheels: "En turbo som ändrar bilhistorien. Den fantastiska accelerationen vid lågvarv och motorns okomplicerade uppträdande gör att bilen är speciellt bekväm i stadstrafik. Och på landsvägen gör smidigheten och kraftreserven att 99:ans förstklassiga väghållning och manövrerbar- het kommer ännu mera till sin rätt. Det är en imponerande snabb långfärdsvagn med komfort för fem." Det här summerar ganska väl det verkligt fina med Saab Turbo. För turboladdning i sig är ju inget nytt. Det nya ligger i vårt sätt att utnyttja turbon för att ge bättre kraftresurser i ett brett fart- register, istället för att bara ge en enorm toppfart. Naturligtvis är det också en nyhet att vår turbo sitter i en stor, bekväm familjebil och inte i en extrem sportvagn. "Den vassa motorn är dessutom mycket sparsam och snäll. Man kör Saab Turbo med 145 DIN-hk som en vanlig bil." Det är Lennart Oj esten i Expressen som pekar på en annan av Saab Turbos fina sidor. Vår turbo kopplas bara in när den verkligen behövs, vid acceleration, omkörningar, i starka SVENSKAVÄRLDSSENSATIONEN. motlut osv. Det gör att man får en betydligt störr motors kraftresurser kombinerat med Saabs be- römda bränsleekonomi. 1,00 liter/milen är siffrai för blandad körning och det är ganska fantastiskt med tanke på fartresurserna. På 30 sek. gör man om den till en rymlig, praktisk Combi. Saab Turbo har en 3-dörrars Combi Coupé- kaross, vilket gör den mycket praktisk. Fäll bara baksätet och den förvandlas från en bekväm bil för fem vuxna till en Combi som lastar hela 1,5 m3 bagage. Dessutom har den förstås 99:ans alla andra fina egenskaper. Utomordentlig väghållning, skiv bromsar runt om, 5 års vagnskadegaranti och så vidare. Turbon levereras med sollucka som standard. Snabb som en sportbil. Bekväm som en stor bil. Snål som alla Saabar. Och praktisk som en Combi. Det är Saab Turbo i ett nötskal. Hjärtligt välkommen på en provtur hos din närmaste Saab-handlare. Där finns den nu, bilen som startar en ny bil- epok. SAAB SVENSK GOLF .1/1978 13 BRÄNSLEDEKLARATION FÖR SAAB TURBO: Stadsköming: 1,15 1/milen Blandad körning: 1,00 1/milen Landsvägskörning: 0,85 1/milen Bränslekostnad 1500 mil: 2.490:- Enligt Konsumentverkets riktlinjer.
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64