STT 1
2 Prisjakt i Gällstad en bilaga medföljandes STT
Vecka 39 torsdag 26 september 2013 Välkommen till Gällstad! GÄLLSTAD Gällstad har knappt 500 invånare. Trots det finns här 25 butiker och serviceställen, inklusive fem restauranger, och över 40 andra företag. Och fast de egentligen är konkurrenter hjälps man åt. – Vi kallar det Gällstadanda, säger Anders Gustafsson, ordförande i Gällstad & Co. Gällstad var länge känt som ”Sveriges trikåcentrum”, där större delen av all svensktillverkad trikå tillverkades. Tekokrisen gjorde att produktionen försvann, undan för undan, och nu finns bara några få företag med produktion kvar i Gällstad. Men ändå blomstrar samhället. – Det började med att tillverkarna hade öppet för försäljning av andrasortering under torsdagseftermiddagarna, berättar Anders Gustafsson. Det var då uttrycket ”Kärringarallyt” myntades. Anders förklarar var det kommer ifrån: – Det var inte bara här i Gällstad de hade öppet på torsdagen, utan även hos tillverkarna i byarna runt omkring. Vi hade 50-kilometersgräns i samhället då, men de körde i 90-100 kilometer i timmen för att hinna med att besöka alla ställen på de fem timmar det var öppet, därav blev det ”Kärringarallyt”! Lager 157 var den första butiken som började ha öppet hela veckan. – Det var tack vare att de såg möjligheten som vi är där vi är idag. för att köpa bra grejer till lägre priser! Tack vare shoppingturisterna har även flera matställen etablerat sig i Gällstad. Själv driver Anders ortens ICA-butik. Även den har gott av shoppingturismen. – Vi hade inte haft så stor omsättning om de inte varit för handeln. Trots att de olika butikerna egentligenär konkurrenter hjälps man åt. ”Nu provar vi något nytt!” ANDERS GUSTAFSSON – Vi har ett samarbete för att dra hit folk, det bygger hela tiden på det. Anders är ordförande för företagarföreningen Gällstad & Co, som har drygt 60 medlemmar, varav 25 försäljnings- och serviceställen. Något ganska fantastiskt för en by med mindre än 500 invånare. Tidigare hette föreningen ”Gällstadbygdens företagarförening”. För tre år sedan bytte man namn. – I Gällstad & Co kan vi bredda upptagningen av medlemmar, och få in till exempel idrottsrörelsen, kyrkan och skolan. Alla kan vara med bara man har intresse av att utveckla Gällstad. Anders beskriver Gällstad som en ort full av driftiga människor. – Det är en småbrukarmentalitet. När den ena gör något, varför skulle jag inte kunna göra likadant? Det har resulterat i att fler och fler butiker med textil anknytning vuxit upp i Gällstad. Till skillnad från andra shoppingcenter finns många unika butiker här. – Utbudet är väldigt varierat. Vi har både butiker med barnkläder och de som vänder sig till yngre, medelålders och äldre. vi har även en butik som säljer stora storlekar och en med enbart underkläder och sockar. – Vi försöker måna om kvaliteten, man åker till Gällstad Sedan 26 år tilbaka arrangerar föreningen Gällstaddagarna i mitten av augusti. Ett välbesökt arrangemang, som lockar många till bygden. Ortens föreningar är också behjälpliga vid Gällstaddagarna, berättar Anders. va den typen av aktivitet om inte de hjälpt till! För att ytterligare locka besökare till bygden har man provat olika koncept. – Vi har haft arrangemang som kallats ”Kärringarallyt” och ”Textile Weekend”. Nu provar vi något nytt! – Det hade inte gått att driDet nya är ”Prisjakten”, en idé av Emma Ullberg, som driver Factory Shop. – Tanken är att vi ska ha tre Anders Gustafsson, ordförande i Gällstad & Co, hälsar välkommen till Gällstad och helgens prisjakt. prisjaktsevenemang om året, förutom Gällstaddagarna i augusti. Prisjakten kommer att anordnas en helg på våren, en på försommaren och en i september. Till helgen är det stor premiär för Prisjakten. Förutom extra bra erbjudanden i butikerna kommer ett antal företagare och försäljare att finnas på torget, och Nalles tivoli kommer att finnas på plats med barnkarusell, hoppborg och chokladhjul. De som som handlar i butikerna har också chansen att vinna ett presentkort ifrån FOTO: KATARINA JOHANSSON Resia på 10 000 kronor. – Vi hoppas det kommer många besökare, säger Anders. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com BILAGA PRISJAKT I GÄLLSTAD med STT TEMABILAGA som följer med STT vecka 39 år 2013. Ansvarig utgivare svarig utgivare Sune Strand Redaktör r Katarina Johansson Grafisk Form Stefan Rylander Annonsinförsäljning nsinförsäljningg Marina Bengtsson, Sune StrandTryck Borås Tidnings Try AB, miljöcertifierat tryckeri enligt ISO 14001 k Borås Tidnings Tryckeri GRATISTIDNING I TRE KOMMUNER 0325-40 000 • annons@stthuset.com • redaktion@stthuset.com • www.stth thuset.com