Spegeln Staffanstorp nr 4 2023 1
16 Bemärkelsedagar! Marika Aychesh Carlsson födde
s den 19 mars 1973 i Etiopien. Under sitt första år hittades hon livlös i ett dike av svenska hjälparbetare som var i landet under den svåra svältkatastrofen. De lyckade väcka henne till liv. När hon var två år adopterades hon av sina svenska föräldrar. Hennes pappa arbetade som frikyrkopredikant och hennes mamma som sjuksköterska. De första åren bodde familjen i Mönsterås för att sedan flytta till Lund. I Lund gick hon också i skolan och började läsa teologi på universitetet men började arbeta som undersköterska för att senare växla om till standup – komiker. Marika har bland annat medverkar i 100% i TV4 och Stockholm live. Hon har även medverkat i tv programmen Grillad och Parlamentet. 2010 – 2014 turnerade hon med sin självbiografiska standup – föreställning ”En negers uppväxt”, som utgår från hennes erfarenheter som adoptivbarn och vuxen med mobbing, rasism och identitetsökande Marika Carlsson Foto: Karin Törnblom 50 år FIRA NÅGON I SPEGELN! Inlämning via SMS på 0735-44 02 03 eller via mail till daniel@spegeln.se, senast kl. 12.00, måndag 6 mars. Utgivning den 11 -12 mars. Max en bild och 100 tecken per gratulant. dråpliga händelser och vardagskomik. Valet av titeln väckte stor uppmärksamhet. Hon utsattes för hotelser och blev till och med anmäld till Justitiekanslern för ”hets mot folkgrupp”vilket hon också skojade om sin föreställning med förklaringen att det var hon som blivit kallad och tillropad under hela sin uppväxt. I september 2015 visades föreställningen i Sveriges Television. Hon har även medverkat i radioprogrammen Sommar och vinter i P1 och Sommar i P1. Mellan åren 2014 och 2016 ledde hon programmet Marika i P4. Marika håller även föreläsningar om bland annat kroppsspråk, konsten att framträda och livsinsperation. Åren 2006 och 2012 utsågs hon till ”Årets kvinnliga komiker” av Svenska Standup – galan. 2019 var hon programledare i Melodifestivalen tillsammans med Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor och Eric Saade. Text: R.S. Guldkanalens ägare Daniel Bengtzzon har tagit över Ringsjö Wärdshus Många är de personer som besökt Ringsjö Wärdshus och njutit av den goda maten och den fina utsikten över sjön. Värdshuset har legat nere under några är men nu har Daniel Bengtzzon från Staffanstorp tagit över det. Daniel har visioner, han vill ha utomhus konserter där upp till 2500 personer ska kunna sitta på gräsmattan framför sjön. Hans relationer till platsen tackar han sin farfar Olle för. Han tog med sig familjen hit när han på 1960 – talet köpte en sommarstuga vid Jägersbo på andra sidan sjön. Företaget som köpte fastigheten 2021 har fått namnet Olles vid Ringsjön AB. Daniel Bengtzzon vet inte riktigt vad det ska bli av Ringsjö Wärdshus, han tänker prova sig fram efter att första renoveringen blivit klar framåt våren. Fastigheten ska dock få behålla sitt namn men Daniel tänker inte bli någon krögare för honom är det en ren fastighetsaffär. Han vill hyra ut både stugorna på tomten och hotellrummen på andra våningen och de övriga utrymmena för fest. Daniel Bengtzzon Foto DB Media Eldsjälar som vill göra skillnad Hur arbetar Abello? Varje ny kundkontakt börjar med ett personligt besök av Jenny: ” – Vi arbetar med människor, framförallt människor med behov som förändras. Därför måste vi vara uppmärksamma och flexibla. Vi ska skapa en god relation till kund och till de anhöriga och det är viktigt att bygga det förtroendet från starten. Vi är också väl medvetna om att våra kunder inte är en homogen grupp. Varje individ har sina behov och sin önskelista. Därför är mitt besök så viktigt, liksom att sedan föra ut varje kunds behov och önskemål till min personal. www.abello.se Vill du ställa en fråga eller boka ett möte? Kontakta vår enhetschef/Silviasyster Jenny Askelin i Staffanstorp Tel: 0708-72 02 16 Epost: jenny.askelin@abello.se S:a Lundavägen 11A 245 32 Staffanstorp Om Abello Abello har drivit kvalitetsinriktad hemtjänst och hemsjukvård sedan 2017. Våra kunder och vårdtagare vet vad de får, och de ska kunna påverka vårt arbete. Vi ska, genom att vara lyhörda i vårt arbete och därmed visa våra kunder respekt, påvisa att våra kunder ska kunna känna sig trygga med oss.