Bygdegården 1
F I NANS I ERA P Å GRÄSRO T S NI V Å Samla pengar
med CROWDFUNDING C Text: Lovisa Birath och Anna Öhman Illustration: Jenny Dahlerus / Adobe Stock / Freepik rowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering på svenska, är ett sätt att få in pengar till en idé. Oftast använder man sig att digitala plattformar för att genomföra en crowdfunding, exempelvis CrowdCulture och Kickstarter. Den som har ett projekt eller en idé söker förskottsbetalning för genomförandet från privatpersoner eller företag som är intresserade. Om projektet inte når sitt uppsatta mål ska pengarna gå tillbaka till finansiärerna. » Tips för att lyckas med din crowdfunding Crowdfunding fungerar bäst på tidsbegränsade och specifika projekt – var därför tydliga med vad det är ni vill åstadkomma. Hur mycket pengar behöver ni för att lyckas? Sätt upp ett realistiskt mål och gör en budget. Varför ska just ert projekt finansieras? Kanske kan finansiärerna få någon belöning TIPS Vad skulle din förening kunna starta en crowdfunding till? Här finns några förslag: Teknik – till exempel filmduk, projektor, fiber, högtalare Verksamhet – till exempel musikfestival, fotoutställning, biljardbord, göra en dokumentärfilm om bygden Renovering – till exempel om huset, bygga en scen, köpa in nya möbler som kan locka, exempelvis fribiljetter eller att uppmärksammas i era kommunikationskanaler. En bra presentation där ni noga beskriver vad ni ska göra är viktigt för att folk ska vilja stötta projektet. För att lyckas behöver ni sprida information om projektet – använd gärna ”Glöm inte att hålla kontakten med dina finansiärer. Många är säkert intresserade av hur det går för er.” sociala medier, hemsida och lokala medier för att nå ut. Prata om crowdfundingen på era arrangemang och erbjud gärna en möjlighet att stötta ert projekt på plats. Kolla också om det finns några potentiella finansiärer som ni kan kontakta personligen, såsom lokala företagare, föreningar, kommunen eller liknande. Glöm inte att hålla kontakten med dina finansiärer. Många är säkert intresserade av hur det går för er, berätta hur det går med projektet i era kommunikationskanaler. Viktigast av allt – våga prova! 12 BYGDEGÅRDEN