Bygdegården 1
POSTTIDNING Till brevbärarexpeditionen: Har adres
saten flyttat eller försändelsen på annat sätt är obeställbar, skicka adress lappen med notering om ny adress till: Bygdegårdarnas Riksförbund, 105 33, Stockholm. e-post: info@bygdegardarna.se KRÖNIKAN Digitalisering möjliggör för scenkonst och kultur När Folkets hus och parker drog igång ett pilotprojekt för att starta digitala biografer 2002, tyckte biografbranschen att vi var helt fel ute. De sa att vi började digitaliseringen i helt fel ände. Detta skulle skötas av branschens största aktörer i storstäderna och möjligen så småningom nå ut till mindre orter med hjälp av statliga stöd. Det var feltänkt från deras sida. För storstäderna hade inget behov av digitalbio. De hade ingen brådska. Där fick biograferna de analoga filmkopiorna på fredagspremiären. Där fanns redan operahus och teatrar. ”If it ain’t broken, why fix it?” M en behovet fanns på de mindre orterna. Man fick vänta i veckor, ibland månader på repiga filmkopior av titlar som hunnit bli inaktuella, och det fanns inte ens på kartan att man skulle kunna få tillgång till den yppersta scenkonsten. Tack vare den nya tekniken skulle det bli billigare och enklare att visa ny publikfilm samtidigt som biopremiären i storstäderna. Att bredda repertoaren med kvalitetsfilm från mindre distributörer, och – även om det då mest var en dröm – visa direktsänd scenkonst på biografer via satellit på platser som sällan eller aldrig haft tillgång till den typen av utbud. Rickard Gramfors, Live på bio, Folkets hus och parker 24 BYGDEGÅRDEN Det var tufft att vara pionjär, och det tog tid. Vi hade väl aldrig kunnat ana att det skulle ta ända till 2013 innan digitaliseringen av alla svenska biografer var genomförd. Den första chansen vi fick att göra en direktsändning som Live på bio var av popikonen och pionjären David Bowies livekonsert från London i oktober 2003. Men sedan hände inte mycket. Eftersom digitalbio var så nytt blev det en hönan-och-ägget-situation både kring digitala biografer och det digitala utbudet; utan biografer inget utbud, utan utbud inga biografer. Nyckeln kom i början av 2007, när Folkets hus och parker blev erbjudna att visa tre operor från Metropolitanoperan i New York. Ingen av oss trodde på idén: opera var smal finkultur för storstadspubliken. Det visste ju alla. Men ack vad vi bedrog Metropolitanoperan i New York var de första att börja med digitala direktsändningar i Folkets hus och parkers regi. På bilden syns huvudpersonerna från operan Simson och Delila som ska pryda årets säsongsaffisch. ”Det roligaste och mest tacksamma med Live på bio-publiken är att den är väldigt kunnig, entusiastisk och tacksam för visningarna.” oss! Det visade sig att intresset för opera är stort i hela Sverige. Efter Met kom Kungliga Operan igång, sedan Bolsjojteatern i Moskva, National Theatre i London, Berlinfilharmonikerna och flera andra aktörer. Sedan några år även större konstmuseer. Nu har vi hållit på i 12 år! Idag jobbar vi tillsammans med 200 svenska biografer som visar ett 70-tal evenemang varje år. Live på bio har varje år över 120000 besökare, från Ystad till Haparanda. Det har visat sig att intresset för scenkonst och konst är stort i hela landet, i allt från Gunnarsbyn till Göteborg. Det roligaste och mest tacksamma med Live på bio-publiken är att den är väldigt kunnig, entusiastisk och tacksam för visningarna. Biografpersonal brukar vittna om att de får en kram av biobesökarna när de lämnar bion. Serveringen i pauserna blir också ett viktigt socialt kitt, där folk möts och pratar om vad de upplever. Att kunna uppleva direktsända eller inspelade operor, konserter, pjäser eller baletter filmade med mellan sju och femton kameror, allt i surroundljud och med svensk text, är verkligen ett gott komplement till att uppleva dessa evenemang på respektive scen. Vi vet att Live på bio aldrig kan ersätta upplevelsen av att gå på teatern, men om man av olika anledningar inte har möjlighet att resa till London, Moskva, New York eller Stockholm är det ett bra alternativ. Och vi vet att Live på bio inspirerar publiken att också ta del av livs levande scenkonst på regionteatrar, men även i världsmetropolerna, om man har möjlighet att åka dit.